Iemand hier ervaring mee? Dus huis met verlies verkocht en de restschuld meegenomen naar een nieuwe hypotheek of een aparte lening afgesloten??? Wij willen graag verhuizen. Wat betreft het loon kunnen we die extra last wel dragen, alleen de banken zitten er geloof ik niet zo op te wachten dus ben benieuwd of iemand hier dit heeft gedaan hier. Alvast bedankt!
Nee, dat doen ze helaas niet meer. Wij hebben in dezelfde situatie gezeten en geld geleend van familie..
Dat schijnt tegenwoordig niet zo makkelijk te gaan, zeg maar zo goed als niet. Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek vorig jaar moesten we de restschuld van het oude huis in een keer betalen aan de bank.
Bijna onmogelijk, geloof dat je bij de ING alleen een kans maakt dat ze het doen. Hier vd zomer aan de hand gehad met een familielid. Werden verder overal afgewezen, maar nu hadden zij wel een grote restschuld ad. 24.000,--. Je zou eens een informatief gesprek aan kunnen gaan met de ING, dan weet je meer.
Wij hebben dat wel gedaan (helaas was het noodzakelijk) maar het was niet zo heel veel geld maar toch wel een paar duizend. Maar dit was in 2007, volgens mij kan het tegenwoordig niet meer naar wat ik begreep. Je mocht toen nog 114% van de taxatiewaarde lenen en nu niet meer. Wij willen daarom ook de restschuld gaan aflossen mochten ze er bij het vernieuwen van de hypotheek over gaan vallen.
Je mag toch niet meer dan de waarde van het huis lenen? Dus het meefinancieren van een restschuld kan dus niet meer.
Ik hoorde inderdaad dat het dan niet meer in je nieuwe hypotheek zit, maar dat je dan een aparte lening hebt.... Ben benieuwd of iemand dat ook heeft...??
Behalve dat het bijna niet meer lukt, wil je dit ook helemaal niet. Wij hebben een jaar of 8 geleden ons doorlopend krediet (auto mee gekocht, we hebben er van geleerd zullen we maar zeggen) meegefinancierd in de hypotheek. Toen we ons huis verkochten, hadden we daardoor dus een grotere restschuld over. Als je het met een aparte lening doet, heb je over dat deel geen hypotheekrenteaftrek en waarschijnlijk een hogere rente. Is dus wel een veel duurdere oplossing.
Klopt... wij zijn ook wezen praten. Je kan wel een hypotheek krijgen met een restschuld. De restschuld zal een aparte lening zijn met een iets hogere rente. Meen 1% hoger. Deze moet je ook in 10 jaar aflossen maar is wel 5 jaar aftrekbaar. Je kon hem wel in je hypotheek meenemen maar dan val je buiten NHG. Het heeft natuurlijk wel invloed op je maximale leenbedrag. Bij de toetsing voeren ze de restschuld in en zo komt er een nieuw leenbedrag uit rollen..
Ik zou even een goede financieel adviseur hierover benaderen, die kan je laten zien wat je verschillende opties zijn en wat de verschillende opties aan kosten met zich meebrengen. Wij hebben erg goede ervaringen met Bloem Advies uit Utrecht, (HOME | Bloem Financieel Adviseurs geloof ik).
Het kan wel maar niet alle hypotheekverstrekkers zullen het aanbieden. De meeste bieden het alleen aan voor klanten die de hypotheek waar de restschuld uitkomt al in de boeken hadden. Dus bijv. ING bij ING. Restschuld is 10 jaar aftrekbaar. De hypotheekverstrekkers die het aanbieden hebben bij de meeste de regel annuiteitenlening die binnen 10 jaar afgelost moet zijn. Onder NHG kan het niet. Als je een nieuw huis koopt dan kun je de hoofdlening evt onder NHG doen en de restschuld wordt dan een aparte lening zonder NHG. Rente percentage zitten toeslagen op want je financiert zonder NHG en in de meeste gevallen boven 105% van de marktwaarde. Bij sommige verstrekkers mag je de restschuld tot 115% van de marktwaarde meefinancieren maar het moet ook wel binnen je inkomsten-/lastentoets vallen.
Bij ons kon het niet, dit was wel een grote restschuld dus alles bij elkaar moeten sparen want we moesten toch verhuizen ivm komst vd jongste en we waren erg klein behuisd
Ons is verteld dat er een persoonlijke lening voor ontworpen is. Je kunt dan lenen tegen 6% rente. Als je dit aantoonbaar in je woning steekt, krijg je nog hypotheekrente aftrek ook. Zou idd even een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Die kan dit zo allemaal uitleggen en naar jullie situatie kijken. Bijna iedereen loopt nu een restschuld op, maar de huizen die je nu eventueel terug wil kopen zijn nu ook goedkoper. Wij zijn nu hard aan het sparen voor groter bedrag eigen geld.
Wij hebben voor de restschuld van 25000,- helaas een doorlopend krediet moeten afsluiten omdat het niet mee kon in de hypotheek...
Nou dit dus... Scheelt mij veel typen... Wij moesten dit ook doen alleen ging het bij ons om een bedrag van 12000,- En eigenlijk nog niet eens een restschuld maar een gekoppelde 2e hypotheek ivm later aankopen van een garage. Deze hypotheek kon niet mee genomen worden en gekoppeld aan ons nieuwe hypotheek. Dus besloten om het maar in 1 keer te betalen... De box was dan ook echt van ons en hebben we m besloten daarna te koop te zetten...