Ligt het aan de hormonen of aan mij? Ik ben echt zo klaar met al die goedbedoelde adviezen; - je moet er niet zoveel mee bezig zijn - jullie tijd komt nog wel - volgende maand beter - ga eens op vakantie, dichterbij de evenaar wordt je sneller zwanger of nog erger: - je kunt er niet naar verlangen want je weet niet wat het is - ik zou die medische molen niet in willen, dan wordt het zo'n "moetje" GRRRR!!!! Kan nou niemand eens gewoon z'n mond houden en gewoon zeggen dat het klote is?! Of ben ik verbitterd?
Ik sluit me er volledig bij aan, dit komt me ZO bekent voor grrrr:x Ongeloofelijk dat mensen zoiets durven zeggen... En juist van de mensen waarvan je het niet van verwacht... Ook voor ons is het niet leuk, en willen het liever niet de MMM Maar als het niet anders kan, doe je wat..... ELK WONDER HEEFT HET RECHT......WERKELIJKHEID TE WORDEN. Ook bij ons allemaal knuffff
Ik sluit me hier ook bij aan: Toevallig vorige week weer een flink pijnlijke opmerking gehad: -Als de operatie en de IVF niet slagen dan neem je toch een draagmoeder, heb je er zelf geen last van ook.... -En anders adopteer je er gewoon eentje, dat is dan toch ook van jullie.... Argh, ik heb heel veel moeite gehad om mijn mond te houden, dit 'was' een hele goede vriendin van me maar steunen, HO maar. Zijzelf is eind deze maand uitgerekend, en ik ga er eventjes niet maar naartoe want iedere keer als ik er geweest ben dan krijg ik zulke opmerkingen of ze heeft het de hele tijd over haar zwangerschap enzo. Andere opmerking na het uitleggen over de operatie en de IVF: -Wie weet wordt je na operatie wel zwanger, omdat dan alles schoon is en de cystes eruit zijn. Tja zo merk je hoe sommige mensen luisteren naar je, niet dus. na de operatie wordt ik in de overgang gezet zodat mijn eierstokken en cyckus plat ligt tot aan de IVF....Dus geen kans om zwanger te worden.
Geen benul, die mensen. Er worden zoveel domme opmerkingen gemaakt. Inderdaad: niet teveel ermee bezig zijn, lekker op vakantie gaan etc. En na een miskraam geen medeleven maar "Ach, je weet nu in ieder geval dat je zwanger kunt worden." Er zijn veel domme mensen op deze wereld met orale incontinentie. Geen idee waar ze het over hebben, maar ze horen zichzelf oh zo graag praten. Ik hoop dat het voor jullie ook snel weggelegd is om een positieve test in handen te houden, prachtige echo's te zien en uiteindelijk zo'n mooi wonder in jullie armen te houden!
Die mensen weten gewoon niet hoe het is om er zo'n moeite voor moeten doen. Vorige week hoorde ik nog van een zwangere dat ze er van baalde dat ze in oktober was uitgerekend want dan hadden ze al zoveel verjaardagen... hallo... wees blij dat je zwanger bent, net alsof je dat kunt plannen! Makkelijk praten zij is nu weer zwanger gelijk al in de eerste ronde. Veel mensen bedoelen het goed omdat ze toch iets willen zeggen. Daar denk ik dan maar aan.
Top-punt domme opmerkingen: Na een miskraam zeggen: 'Nou, maar je weet nu in ieder geval wel dat het Kan...' Daar koop je toch helemaal niets voor?!?! (was ik echt heel kwaad over, zeker omdat we al zo lang bezig waren) Had inderdaad heel erg de behoefte dat iemand voor me bevestigde dat het gewoon ronduit 'kut' is. Alleen dat, verder hoeven er geen woorden aan vuil gemaakt te worden.
Aangezien ik al 8 jaar een kinderwens hebben en er 3 miskramen op hebben zitten, zijn wij doodgegooid met die cliche opmerkingen! Verschrikkelijk! "Er zou wel iets mis zijn geweest met het kindje, dus beter dat je het kwijt bent." Of "je bent nog zo jong" (ben ook alweer 32 !!!) Of "Je bent er teveel mee bezig". En die inderdaad ook: "Ach, je weet in ieder geval dat je zwanger kunt raken, er zijn zoveel vrouwen die dat niet kunnen!" Of na een miskraam zeggen"Ach meid, er zijn moeders die hun kind op de wereld zetten; op zien groeien en dan ineens hun kind verliezen, dus je hebt het nog lang niet zo moeilijk!" Ik kan er nog wel 1000 opnoemen....GGGGRRRRRR!
Sommige mensen zijn ZO IQ-loos! Wat voor dingen je allemaal niet hoort. Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat mensen het meestal niet kwaad bedoelen of gewoon niet nadenken als ze iets zeggen tegen je / bij jou in de buurt. Immers, bij de meeste mensen gaat het ook goed en wordt de vrouw ook relatief snel zwanger. Wat mij hielp is eerlijk zijn en zeggen wat je bezighoudt en mensen die iets vervelends zeggen aanspreken en zeggen dat het je pijn doet dat ze zoiets zeggen. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Maar ook dan gaat het niet altijd goed. Ik hoop dat jullie snel een positieve test in handen mogen hebben. Wij hebben na ruim 3 jaar een prachtige dochter gekregen en gaan aanstaande woensdag de MMM in voor een brusje. En ook dan hoor je: 'maar je hebt toch al een kind? Waarvoor al die moeite?" Zucht...
Ik ken dat. Bij mijn vorige baan... een oud-collega...werkte nog niet zo lang bij ons. Maakte een opmerking dat het niet zwanger kunnen worden ook wel eens tussen je oren zou kunnen zitten! :x.....Met andere woorden: je kunt er teveel mee bezig zijn! Ik was daar erg door gekwetst en heb er met mijn andere collega nog over gesproken. Die heeft er toen voor gezorgd dat ik en die collega een gesprek aangingen wat de lucht erg heeft geklaard trouwens. Sindsdien leefden beide collega's ontzettend met mij mee. En vorige week nog mijn zwager.....Ik ben nu werkloos en druk aan het solliciteren. Wil het liefst een baan van 24 uur. Maar ik ben natuurlijk ontzettend bang voor hoe dat gaat in mijn nieuwe baan met de vruchtbaarheidsbehandelingen. Hoe combineer ik dat? In mijn vorige baan werd daar niet moeilijk over gedaan. Maar in mijn eventuele nieuwe baan? Toen zei mijn zwager iets wat neerkwam op: "dan moet je je ziekenhuisbehandelingen maar op de dagen dat je niet werkt inplannen...." Pardon? .... Er valt niks in te plannen! Ik ben immers afhankelijk van mijn eisprong! Ik kan moeilijk tegen mijn ei zeggen "spring vandaag maar niet, want vandaag moet ik werken!" Zo werkt het niet! Wat dat betreft mag je erg blij zijn dat je op de natuurlijke manier, zonder MMM, zwanger kunt worden. Want behalve de pijn van het maar niet-zwanger worden, heb ik ook nog eens de moeilijkheid van het inpassen van de vruchtbaarheidsbehandelingen in mijn werk.....en....niet te vergeten de kwetsende opmerkingen. Ook al bedoelen de meeste mensen het goed. Voor een buitenstaander is het misschien ook erg lastig om te begrijpen.
Die opmerking van 'Je weet nu in ieder geval wel dat het Kan' kwam notabene van mijn huisarts (en overigens ook van een aantal collega's). Wist wel dat het een botte beer was, maar zo erg... Mensen weten soms gewoon echt niet hoe ze er mee om moeten gaan. Ik heb laatst al mijn vrienden en kennissen een lange brief (mail) gestuurd over al onze beslommeringen van de afgelopen 2 jaar. Ik hoorde namelijk steeds minder van hen. Van een aantal heb ik nog steeds geen reactie gekregen. Van meerdere kreeg ik de reactie: 'Tja, ik durfde er eigenlijk niet zo goed meer naar te vragen'. Alsof het een enge ziekte is. Deze MMM, hoe erg ook, is mijn dagelijkse realiteit. Het liefste zou ik willen dat iedereen er gewoon normaal over deed. Het werkt merk ik wel als mensen merken dat je er zelf heel erg open over bent. Ik had in die brief namelijk ook geschreven over ons door-en-door geplande sex-leven. Zoiets kun je wel met een kleine knipoog brengen. In je bewoording kun je het zwaar maken of heel luchtig. De meesten reageerden: ik had absoluut geen idee wat er allemaal bij zoiets komt kijken! Met een aantal mensen ben ik hierdoor weer heel goed in gesprek gekomen. Maar ja, lomperd blijven er altijd tussen zitten...
@Merah: dat van die mail, dat ken ik en is misschien wel een goede tip! Ik heb inmiddels een kleine mailinglijst van familie en vrienden die ik van elke stap in het IUI-proces (en straks IVF) op de hoogte hou. Dus ook van mijn verdriet en dergelijke. Ik kan mijn gedachten en gevoelens erg goed op papier kwijt. Dit wordt erg gewaardeerd en men begrijpt ons nu veel beter! Ik krijg hierdoor gelukkig veel minder goedbedoelde maar pijnlijke adviezen te horen.
Oooh ja, ik heb er nog meer gehad, die opmerkingen van: Je bent al een keer zwanger geweest dus je weet dat het kan.... Ja dat was 3 jaar geleden!!!! Ooh, het gaat snel ineens he, lekker joh. Straks de operatie en dan op naar IVF, jullie. Leuk joh. Pfff, af en toe he. Maar sommige mensen kan ik het echt niet kwalijk nemen, althans het doet wel zeer maar die zijn er zelf nog helemaal niet mee bezig dus weten al helemaal niet waar ze het over hebben.
Hier nog iemand die genoeg heeft van zulke opmerkingen. Krijg ze ook regelmatig te horen. Vooral dat onze tijd nog wel komt, ik ben nog jong (30jaar), wat is een jaar nu op een mensenleven. Grr. Voordat ik aan de iui begon ook van je moet er niet zo mee bezig zijn. En dat van mijn schoonzus die binnen 6 maanden zwanger was en wij na 1,5jaar nog niet. Het valt mij ook op dat mensen er niet naar durven te vragen. Kan ook erg wisselend reageren moet ik erbij zeggen. Maar als je zegt dat het niet goed met je gaat, wordt er zo vaak overheen gepraat. Dan hoeft het van mij al niet meer. Dan vertel ik wel niks. Mag dus alleen wat vertellen als het goed gaat zeker. Of mensen vragen het op een verjaardag. Alsof ik er dan op zit te wachten. Doe een keer moeite buiten dat soort dingen om. Sommige mensen gaan nu af en toe wel wat vragen, maar degene die regelmatig een rotopmerking maakte, hebben toch echt pech. Want zo vaak kreeg ik een opmerking naar mijn hoofd die erg gevoelig was als ik wat vertelde. Mensen weten niet hoe het voelt in de mmm en dat de wens zo groot kan zijn en het je hele leven beheerst. Ze hebben geen idee dat je elke dag op hetzelfde tijdstip moet spuiten. De pregnyl aan een vast tijdstip hangt enz. Mailen doe ik niet, want dat geeft mij ook irritatie. Als ik mail dat het goed gaat krijg je antwoord. En als je mailt dat je een dip hebt en er even doorheen zit krijg je meestal geen antwoord. Tot je de persoon weken negeert. Dan ineens als je geluk hebt wel. Nou, dan hoeft het allemaal niet meer. Heb mensen wel erg leren kennen sinds ik in de mmm zit en ben erg veranderd hierdoor. Voor iedereen een dikke knuffel. Tip: boekje open zenuw is een goed boek om te lezen en evt te laten lezen.
Hoi meiden, ontzettend herkenbaar dit. Ik wilde ook nog weleens een sneer teruggeven, maar op een gegeven moment heb ik alleen maar aan mezelf (en mannetje) gedacht. Die mensen weten gewoon niet beter. En dat is hun gebrek! Aan ergeren doe je altijd en ik kan ook niks zeggen wat dat beter maakt, maar probeer de energie te bewaren voor het 'gevecht' voor een eigen wondertje! Ik zal nooit zeggen dat ik de MMM niet had willen missen (dit zei ik al voordat ik zwanger raakte) maar het heeft me wel gemaakt tot wie ik ben. Ik ben veel minder naïef, ben me er veel meer van bewust wat voor wonder een kindje krijgen is, onze relatie is er alleen maar sterker door geworden. Ik kan veel beter mensen steunen, ook al is dat soms eng, omdat je soms niet weet wat je zeggen moet, maar ze hebben het nodig, net zoals ik het nodig had. Ik zal nooit meer opmerkingen maken over een kinderwens en ik ben voor veel meiden in mijn omgeving, die hetzelfde meemaken, een vraagbaak geworden, omdat ik ze voor ben gegaan. Maak me minder druk over, voor mij, onbelangrijke zaken...ik geniet! En zoals ik net al aangaf (met ander woorden) ik was veeeeeeeeeeeeeel liever spontaan zwanger geraakt, maar moest dit circus dan toch allemaal, dan ben ik wel blij met hoe ik 'eruit' ben gekomen... Ik heb op hyves een blog geplaatst met daarin de site: www.tearsandhope.com Als je daarop bent, staat er een linkje, empty arms...een pakkende (engelse) tekst, die uitlegt hoe het voor ons voelt. Een onwijs zielig muziekje eronder, maar kreeg daarna wel reacties van mensen die nu pas begrepen hoe het voor ons was. Heel veel sterkte voor jullie allemaal en hou je vast aan de mensen die je wel kunnen/willen steunen en begrijpen. Liefs Loesie
Ook wij horen vaak maar jullie zijn nog zo jong, ik ben bijna 22 en manlief is 24. We zijn pas net in de MMM en ik besef me donders goed dat die weg nog best lang kan zijn waarschijnlijk ICSI. Als ik reëel denk zijn we inderdaad ook nog jong en zal het vast wel goed komen, ook zijn we nog niet zo gek lang bezig. Maar toch als je iets graag wil verlang je daar zo intens naar en duurt alles te lang. En ja of leeftijd hier iets voor uitmaakt...