Zwanger worden van 3e kindje en Colitus ulcerosa

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door Nikki15, 16 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Hallo iedereen,

Ik ben mama van 2 meiden van 8 en 6 jaar. Mijn man en ik hebben besloten voor nog een derde kindje te gaan. Ik ben inmiddels al 36 en sinds heb een jaar een chronische darm aandoening.
    Op de een of andere manier is het zwanger raken nu meer 'een ding' dan destijds. Ik sta veel meer stil bij wat er allemaal mis kan gaan. Bij allebei de meiden was het ronde 2 gelijk raak....nu maak ik me daar veel meer zorgen om. Ik ben inmiddels al 'ouder' en heb een darm aandoening waarvoor in medicijnen slik. Ik hoop dat het snel raak is....maar maak me toch wel zorgen. Zijn er hier nog meer mama's die dit herkennen?

Liefs Nikki

2. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Heb je overlegd met je mdl arts of je zwanger mag worden?
    En of een zwangerschap kan met de medicijnen die je slikt.

Ik heb al 5 jaar cu en ben in de 2e ronde zwanger geraakt van onze dochter.
    Hele goede zwangerschap gehad, op bekkeninstabiliteit na.
    0,0 last van mijn darmen gehad. Zelfs met 18 weken volledig gestopt met medicijnen en dit zo'n 9 maanden na de bevalling nog vol kunnen houden. En toen ging het vreselijk mis. Heel lang aan de prednison gezeten en nu al weer een aantal maanden zonder medicatie.

Waar maak je je precies zorgen om?

3. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Ja ik heb het overlegd, en uiteindelijk gekozen om te stoppen met azathioprine omdat die teveel afvalstoffen achterlieten in mijn lichaam. En alleen nog verder te gaan met Mezavant. Ik kan het niet goed benoemen...maar tijdens de eerste 2 zwangerschappen nog niet 1 paracetamol geslikt en nu zit mijn lijf nog vol van al die stomme medicijnen van afgelopen jaar :(

4. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Met aza mag je gewoon zwanger raken en blijven alleen mag je er geen borstvoeding mee geven.
    Het duurt wel ongeveer 3 maanden voordat het volledig uit je lichaam is.
    Mezavant is echt onschadelijk. Dit mag je ook slikken als je borstvoeding wilt geven.

Snap de teleurstelling wel hoor. Het is best een groot ding wat je te verwerken hebt en je leven lang patiënt zijn is niet niks.
    Maar het houdt je nu wel op de been. Zonder de medicatie kan je niet eens zwanger worden. Nouja kan wel maar wil je echt niet.

Als je een zwangerschap in gaat wanneer je darmen rustig zijn is kans zo ontzettend groot dat dit de gehele zwangerschap zo blijft.
    Het zwanger zijn heeft er een positieve invloed op.
    Daarom kon ik ook met alles stoppen.

5. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Ik moest juist stoppen met de azathioprine ivm teveel schadelijke afvalstoffen. In plaats daarvan zou ik Thiosix moeten nemen. Maar daar is te weinig onderzoek naar gedaan in combinatie met zwangerschap. Dus dat durfde ik niet aan. In overleg met de arts besloten om voorlopig even alleen Mezavant te gebruiken en te bekijken wat mijn darmen doen.
    Maar sinds ik gestopt ben met de pil voel ik van alles in mijn lijf...ben nu zo onzeker. Zwanger ben ik niet, heb zo'n vroege test gedaan (nod is zondag/maandag) maar zijn het dan toch m'n darmen? Veel onderbuikpijn. Ben ook nog maar net gestopt met de pil en met azathioprine. Geen idee hoe lang het duurt voordat het allemaal uit m'n lijf is

6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zoals altijd verschilt het weer per arts wat wel en niet kan/mag.
    Ik heb dus tot 18 weken aza geslikt en een perfect gezonde dochter.
    Ik mocht absoluut niet zwanger worden met thiosix. Zelfs tot 3 maanden na stoppen mocht het niet.

Maakt verder ook niet uit voor jou haha.
    Mezavant is volkomen veilig.

Aza duurt 3 maanden voordat het volledig uit je lichaam is.
    Van het stoppen met de pil kan je lichaam ook wel aardig van slag zijn een tijdje.
    Enige wat je kan doen is als je ban bent dat het de verkeerde kant op gaat met je darmen is contact opnemen met je arts.
    Mezavant is een lichter medicijn dan aza dus je lichaam kan er wel op reageren. Je kan er beter vroeg bij zijn als het weer verkeerd gaat.

Ik heb vorig jaar te lang gewacht en had 2/3 van mijn dikke darm ontstoken. Dat wil je echt niet.

7. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ik heb dan geen cu maar crohn. Maar je zou er wel gewoon zwanger mee mogen/kunnen worden!

Ik slik ook azathioprine en mag dit blijven slikken, is geen probleem.
    Nu vanwege andere bijwerkingen van de aza heb ik moeten minderen met de medicatie van 125mg naar 100mg.
    Volgens mijn mdl arts heb ik ernstige crohn en mag en kan ik niet zonder medicatie. En omdat een opvlamming schadelijker is voor een ongeboren kind, blijf ik de medicatie slikken!

Corhn is ook niet de reden waarom het bij ons niet lukt, ze hebben bij ons geen oorzaak gevonden

8. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Ik heb in december nog een week in het ziekenhuis gelegen met een 80% ontstoken zware dikke darm :(
    Zo niet tof.

Wat heftig zeg @Clarajilla. al zo lang bezig :(
    Ik hoop maar dat het snel raak is voor jullie!

9. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Oh heftig zo'n groot stuk ontstoken! Ben je nu niet bang dat je weer een opvlamming krijgt?

Ik mocht pas zwanger worden wanneer ik 2 jaar lang geen opvlamming heb gehad. Ik weet niet of dat bij crohn en cu anders is?

10. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Heftig van jou clarajilla!

Ik mag gewoon zwanger worden ondanks een opvlamming iets minder dan een jaar geleden.
    Misschien dat dat met crohn inderdaad anders is.

Wel "fijn" eens lotgenootjes te spreken die ook nog een wens hebben voor een kindje.

11. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Nou dat was zeker heftig. Vooral om mn man en kindjes die alleen thuis achter bleven in alle onzekerheid.

In het ziekenhuis heb ik zoveel verschillende medicatie toegediend gekregen, dat ik nu dus echt een beetje onzeker/angstig ben voor wat dat allemaal met mijn lijf heeft gedaan.

Van de arts mocht ik gewoon zwanger worden met de medicatie die ik nu heb. En aangezien ik 'al' 36 ben willen we daar toch niet te lang mee wachten en zijn we maar direct gestopt met de pil.

Maar wat een vreselijke situatie zitten jullie in Clarajilla, lijkt me echt killing! En dan moest je al zo lang wachten voordat je überhaupt zwanger mocht raken.

Dat vind ik dus ook meiske2015. Herkenning :D

12. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ja dat lijkt me zeker heftig!

Toen ze er bij mij achterkwamen heb ik eerst medicatie gekregen dit leek na 2 weken niet te werken en heb toen 3 weken in het ziekenhuis gelegen waarvan ik 1 week niet mocht eten

En ja ik snap dat je niet langer wilt wachten! Hopelijk ben je snel zwanger

Op zich heb ik niet echt 2 jaar moeten wachten ik ben nu 25 en was 22 toen ik stopte met de pil. Toen ik 19 was kwamen ze er achter dat ik crohn had en ben ik 3kwarr jaar ziek geweest.
    Dus toen we ervoor gingen ( ook net half jaar samenwoonde) was er geen probleem! Nu ben ik dus heel bang om een opvlamming te krijgen, want dan mogen de behandelingen niet doorgaan..
    En ja we moeten heel veel geduld hebben en merk aan mezelf dat ik ook niet meer zo vrolijk,blij en gelukkig kan zijn als 3 jaar geleden..

13. ggitty

ggitty Actief lid

6 aug 2008
    188
    0
    16
    Hoi dames, ik heb sinds 2,5 jaar CU en inmiddels bijna 26 weken zwanger van onze 3e. We hebben al een zoon van bijna 7 en een dochter van 5. Ik ben destijds begonnen met aza omdat je hier volgens mijn mdl arts gewoon zwanger mee kan raken. Ik zou er volgens hem ook gerust borstvoeding mee kunnen geven. Maar vanwege de wisselende verhalen die je hier over hoort en hij wel zag dat ik er zelf niet helemaal gerust op was hebben we besloten dat ik 8 wkn voor de uitgerekende datum ga stoppen met de medicatie om BV te geven. Zo zie je toch maar dat iedere arts weer iets anders zegt.
    Ik vind het stiekem wel spannend wat mijn lichaam gaat doen zonder de aza.
    Hoop dat jullie ook snel zwanger mogen zijn.

14. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Wat wachten jullie al vreselijk lang Clarajilla. Ik zie het helaas in onze omgeving ook...mijn beste vriendin is al ruim 7jaar bezig :(
    Des te meer besef je je dan wat een WONDER het is!

Goed nieuws dus ggitty.
    En jullie dus ook nog een 'nakomertje'...wij ook bewust voor gekozen. Vond het zo druk met 2 kleintjes waar precies 2 jaar tussen zat. Dat ik straks hoop en extra van te kunnen genieten van weer een kleintje in huis.

Nu maar hopen dat het ons weer gegund is :)

Wel bijzonder hoe iedere arts toch weer zijn eigen werkwijze/wijsheden heeft. Zo zie je maar dat je ook op je eigen gevoel moet varen.

Ben je snel in verwachting geraakt van de derde?

15. ggitty

ggitty Actief lid

6 aug 2008
    188
    0
    16
    Ja Nikkie, bewust gekozen voor een nakomertje en precies om de reden die jij ook aangeeft. De kinderen zijn er ook heel erg bij betrokken en vinden het allebei super leuk en spannend.
    Ik was in eerste instantie vrij snel zwanger van de 3e. Wij zijn in oktober 2015 gestopt met de pil en in december was ik al zwanger. Dit liep helaas uit op een MA en ben toen begin maart gecurreteerd. Daarna even een pauze ingelast en uiteindelijk was ik in september dus weer zwanger. Al met al duurde het dus door omstandigheden wat langer.
    Hoe lang zijn jullie nu bezig voor de 3e?

16. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ja valt me ook op dat iedere arts wat anders zegt!
    Ik vind het geen probleem om de aza door te slikken, ik wil geen borstvoeding geven dus vind het ook geen probleem als het niet mag door de medicatie.

En ja ik vind het zelf ook niet meer vanzelfsprekend om zwanger te worden en dat het toch wel echt een wonder is. Wij hebben er veel voor moeten doen, heb ook veel nare opmerkingen gehad van; dan ga je toch op vakantie? Of je moet er niet zoveel me bezig zijn.. En dan denk ik wel is je moet is weten hoe zwaar het is om 3 jaar iets graag te willen wat niet lukt en waar je geen invloed op hebt..
    Maarja als ik zwanger word zal ik wel 3 dubbel zo blij zijn dan ik 2 jaar geleden zou zijn XD ik geloof wel dat de volgende behandeling gaat lukken! Alleen nog even geduld hebben :)

Hopelijk lukt het bij jullie snel

17. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    #17 Nikki15, 18 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
    Wij pas met ronde 1 bezig. Dus pas net gestopt met de pil. Bij de twee meiden was ik in ronde 2 al in verwachting, en ben n dus enorm benieuwd (lees angstig) hoe lang het allemaal gaat duren gezien mijn leeftijd en al die medicatie in mijn lijf :(
    Morgen/maandag zou mijn nod zijn maar heb al een vroege test gedaan die negatief was.
    Mijn lichaam neemt me enorm in de maling. Maar goed...we zijn pas net weer begonnen :)

18. Nikki15

Nikki15 Bekend lid

16 mrt 2017
    839
    377
    63
    Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen Clarajilla. Zo lang verlangen naar iets waar je geen invloed op hebt...killing!

Zo stom altijd dat soort opmerkingen. Tien ik net bevallen was van mijn jongste zei mijn schoonvader "zo en nu wel klaar hè. Je hebt 2 gezonde kinderen.'
    Alsof ik dus dan geen kinderwens meer mag hebben omdat ik al 2 gezonde kinderen heb. Ik koester het enorm en realiseer me heel goed dat ik daarmee in mijn handen mag knijpen...maar mag je dan geen wensen meer hebben?!

Ben dan ook wel erg benieuwd wat zijn reactie zal zijn mocht het weer lukken!

Deel Deze Pagina