Hoe gaan jullie om met het tablet/ds/storio/telefoon gebruik in jullie huishouden? Hier mogen de kinderen er best even mee maar vaak vinden wij het na 30/45 minuten wel welletjes en moeten ze ermee stoppen om lekker te gaan spelen. Mijn man heeft dan internet via zijn telefoon etc (ik niet) en ik merk dat het dus tijdens tv kijken of als je op visite gaat het ding vaak even gepakt wordt om even ergens naar te kijken of om elkaar dan weer de verschillende app's ed te laten zien. Kinderen van vrienden komen standaard al met een tablet binnen en zitten binnen een aantal minuten al achter het ding waardoor er geen sprake meer is van interactie met wie dan ook. Ik snap overigens wel waarom de betreffende ouders deze makkelijke weg kiezen omdat het anders alleen maar ruzie is om de kleinste dingen. Hoe doen jullie dit, tablet ed mee zodat je zelf rustig op visite kunt gaan of juist niet mee zodat je niet rustig kunt zitten omdat je steeds je kinderen moet corrigeren.
Hier mogen ze alleen in het weekend op de laptop/DS. Voorheen elke dag, maar dat werd niks vanwege zoontje. Hij reageert er best heftig op terwijl de meiden eigenlijk heel makkelijk afstand van konden doen. Elke dag zou in principe best kunnen, ligt eraan hoe je kind erop reageert. De 35/45 min. wat jij doet is dan toch prima in mijn ogen.
Vind het slim van je. Mijn oudste is echt verslaafd aan de laptop. En hier zijn al menige worden over gevallen en ik moet echt op mijn strepen staan wat dat betreft. De jongste zit niet echt op alles en als ze er op zit is het een half uurtje per keer vaak kijkt ze kinderfimpjes. Maar ja het is de toekomst alles gaat zo wat via internet echt alles roosters school cijferlijsten huiswerk alles moet je elke dag bekijken van wat er is. Maar met jonge kinderen idd doen. Regels.
Even een ding voorop: ik hoef mijn kind zelden te corrigeren en als ze geen tablet of ds mee heeft vermaakt ze zich ook. Maar... Wij nemen vaak wel een van bovenstaande mee gewoon omdat ze dat leuk vindt. Overigens kijkt ze voornamelijk filmpjes op de IPad maar daarentegen kijkt ze zelden tv.
Mijn kinderen hebben ieder eigen dsxl, tablet en dochter zelfs eigen laptop maar zitten er nooit achter. Spelen eigenlijk altijd buiten en heel soms boven met vriendjes. Die keer dat ze er zitten is vooral zoontje zo klaar en speelt alleen bijv als hij ziek is. Dochter kan wel wat langer spelen maar ook zelden eigenlijk. Zijn je kinderen echt verslaafd zou ik zeggen half uurtje per dag of om de dag 1 uur
In de zomer zijn mijn kindjes echt altijd buiten, in de winter ook, mits het redelijk weer is. Die dagen dat het dan echt super slecht weer is zit( vooral mijn oudste) wel eens op de ds of kijkt een film, de ene keer is dat een half uurtje en de andere keer 2 uur, ik kijk er dan niet zo nauw naar, maar ze kunnen er goed mee omgaan, dus dan heb ik er geen moeite mee... Wat ik wel positief vind aan ds of tablet en wat mensen soms niet zien is dat er ook leerzame spelletje op te doen zijn( met cijfers, letters leren etc), dus dan leren ze er ook iets mee en hier vinden ze dat erg leuk.
Wij doen aan thuisonderwijs en de Ipad is daar een heel belangrijk onderdeel in, hier wordt die dus zeker meerdere uren per dag gebruikt. Op mijn telefoon mogen ze nooit, een DS hebben we niet.
Daar zitten ze nooit op...vind ik niet nodig. vind het altijd grappig te lezen van kinderen die zulke apparaten wel voor zichzelf hebben er nooit op blijken te zitten...jaja waarom koop je die dan voor ze vraag ik mij af.
Krijgen de kado van oma ( tablet) en ds van Sinterklaas ( ons dus) maar zoals met al het speelgoed zie he naderhand pas wat ze er mee doen.
Hier kunnen ze minuten verdienen met kleine huishoudelijke dingen, goed luisteren, niet vechten enz enz deze mogen ze inzetten voor de ds en iPad. Hiermee denken wij dat ze leren dat niet alles vanzelf gaat. Vergeet erbij te zetten dat ze voor een lange rit iets mogen kijken op de iPad, als ze niet ruziën. Op visite geven we ze geen van deze dingen, overal waar we heen gaan is wel speelgoed en mogen ze gewoon met die spullen spelen.
Ik vind het vreselijk en mijn kind krijgt geen telefoon of wat ook voor ze 14 is.. en wat anderen er over denken kan me niks schelen ik vind het te belachelijk voor woorden als je tegenwoordig op een verjaardag komt zitten ze allemaal op die achterlijke apparaten.. speel maar met elkaar!
We wijken heus wel eens af, maar in principe gebruiken we de iPad alleen in de volgende situaties; - autorit langer dan een uur en dan pas als we merken dat hij zich gaat vervelen. Meestal valt hij in slaap, maar als hij meer dan een half uur voor aankomst wakker wordt, krijgt hij hem altijd nog wel even. - in het weekend als hij om 7 uur klaarwakker naast ons bed staat en wij nog even een uurtje willen rekken 'Vroeger' namen we hem ook wel mee als we uit eten gingen, om de tijd tussen hoofdgerecht en diner te overbruggen. Dan zit je er natuurlijk al een tijd. Maar inmiddels vind ik hem wel oud genoeg om zich gewoon te vermaken. We nemen wel altijd een speelgoedje en een boek mee. We nemen hem niet mee op visite. Ik heb dan gewoon speelgoed bij me, als ik weet dat er daar niks is. Soms zijn er wel momenten dat het even een uitkomst is. Ik had hem laatst bijvoorbeeld meegenomen toen ik bloed moest laten prikken en hij mee moest. Ik wist niet hoe hij daarop zou reageren en ik weet dat als ik hem de iPad geef, dat hij het dan niet eens opmerkt. En ik heb hem ook wel eens meegenomen naar de garage als de auto gerepareerd moest worden. Ik loop dan eerst wel even een rondje om alle auto's te bekijken. Daar zijn we ook wel even zoet mee hoor! Maar als het dan nog langer duurt, geef ik hem gewoon de iPad. Ik ben er ook niet tegen hoor. Alles waar 'te' voor staat is niet goed. Dus hij krijgt hem zeker geen uren. Maar als hij er af en toe eens een half uurtje of een uurtje mee speelt, is dat echt geen probleem. Sommige spelletjes zijn ook heel educatief verantwoord hoor. Bij SundTouch bijvoorbeeld komen heel veel woorden voorbij en die hoor ik onze zoon dan ook echt wel weer gebruiken.
+1 ben het hier helemaal mee eens! Ivan krijgt een telefoon zodra hij een eind moet fietsen naar school, dan komt er een prepaid kaartje in zodat hij ons kan bellen als het nodig is Voor de rest kan hij naar buiten als hij wilt spelen.
Hier 2x een half uur tv of iPad, mag ze zelf kiezen en ik zet de kookwekker tegenwoordig omdat ze steeds moeilijker ging doen, nu is de grens duidelijk.. Als we lang in de auto zitten, krijgt ze soms de iPad als ze vervelend is maar dat is maar zelden...
Hier heeft mijn dochter van 2,5 haar eigen tablet, eigen spelletjes/apps en eigen netflix account. Meeste word hier gebruikt voor lange ritten... Afspraken dat ze mee moet omdat we geen oppas kunnen vinden.. Dagelijks voor als mama zit te koken waar ik haar niet bij kan hebben Verder mag ze kiezen als ze de ipad wilt gebruiken of niet, als ze hem te vaak gebruikt dan is hij gewoon een week op en dan mag ze hem de week erna weer.. Hier mag ze zelf gewoon kiezen TV aan/uit, buiten, binnen. Overmatig gebruik grijpt mama in, en dan is het "op" Verder neem ik hem nooit meer naar visite, maar bij oma mag ze wel altijd oma's en opa's twee ipad's lenen.. maar daar word meestal niet naar omgekeken want oma is veel leuker
wij hebben geen tablet, ze mogen niet op mijn iphone en de DS en PSP liggen op onze slaapkamer en ze weten niet eens dat die dingen in huis zijn. Van pappa mag de oudste soms een spelletje spelen op de iphone maar als dat 1x in de week gebeurd is het veel en nooit langer dan 5 min. Tot oma of Tante de hoek om komt haha dan zitten ze nonstop op de ipad. Als oma binnenkomt is het niet hoooi oma maar "heb je de ipad mee?!" Maargoed das hun eigen schuld, ik lig er niet wakker van. Wij hebben die dingen gewoon niet in huis en komen die er wel dan zal dit hetzelfde zijn als de TV hier. Als ik er ben en mijn man is weg (die werkt 5 dagen) dan staat de tv vrijwel niet aan. En als mijn man wel thuis is staat deze nonstop aan haha. De kids passen zich goed aan en zeuren gelukkig niet, spelen veel buiten en lijken het allemaal niet zo belangrijk te vinden. De oudste heeft trouwens een tv op haar kamer die ook soms gebruikt word maar niet vaak. Ook hier zeurt ze niet om. NOG niet... (even afkloppen haha)
Dat gevoel deel ik wel een beetje...laatst op een verjaardag kwamen een aantal kids al met een ds binnen en vroegen meteen om ruimte voor een stopcontact.
Sluit me hier ook bij aan, erger me er dood aan. Mijn kids mogen er niet achter. Te vaak problemen er mee gekregen, pc die vast loopt en al. Op school zitten ze wel achter de computer. Heel af (met mega uitzondering) mag de oudste achter de pc op de rekentuin. En nee ze kunnen echt wel met een computer omgaan.