Te jong voor puberteit??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RoGiJuLi, 7 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.925
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn zoon van 9 (in dec 10 jaar) heeft op zijn benen al langere haren zitten en ze worden nu ook donkerder.
    Komt hij dan nu in de puberteit? (zou wel zijn moodswing gedrag kunnen betekenen ;)).

Hij heeft altijd wel haartjes op zijn benen gehad (net als mijn dochtet nu) maar het is mij sinds de zomer opgevallen dat ze nu veel langer en donkerder zijn geworden.

Is hij niet te jong om nu al te gaan puberen?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het is vroeg maar zou prima kunnen. Wanneer ze voor hun 8e in de puberteit komen is dat niet goed.

Hier een vroege dochter (9) waarvan het lichaam en de buien al flink veranderen.

Onze zoon is nu net 12 en het is nu in volle gang. Hij kreeg al wel vanaf zijn 10e ongeveer meer lichaamsbeharing.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik begon zelf stiekem al te twijfelen aan onze dochter van nog net geen 7. Jeetje.. Zou natuurlijk enorm vroeg zijn, maar ze was met alles heel snel dus misschien is het niet eens gek voor een prepuber-fase.. ;)

Ik denk wel dat het zou kunnen wat betreft jouw vraag. Prepuberteit/puberteit: lees er zelf verschillende dingen over, allemaal met eigen leeftijden. Maar het merendeel geeft wel aan dat voor het 8e jaar schaamhaar en borstgroei bij meisjes niet 'normaal' is en bij jongens het voor het 9 jaar 'afwijkend' is.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hoeft niet persé gekoppeld te zijn aan haargroei. De kinderen van mijn vriendin hebben allemaal al sinds hun 3e jaar donkere haargroei op armen en benen. Maar ze zijn deels Spaans dus dat is genetisch en niet hormonaal gerelateerd. ;) Als je je zorgen maakt even naar de ha gaan.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ik weet wel dat Aziatische meisjes gemiddeld eerder in de puberteit kunnen komen dan bijv. Europese meisjes. Een kennis van me was met haar Chinese dochter ook naar het ziekenhuis geweest om te onderzoeken of ze wel of niet al in de puberteit was gekomen, ook omdat ze al erg klein was en de groei er dan ook eerder uit zou zijn.
    Bleek uiteindelijk wat anders te zijn, maar het is wel heel uitgebreid onderzocht.

Verder geen idee hoe het bij jongens zit, weet alleen dat kinderen steeds eerder in de (pre)puberteit komen. Anders eens met je huisarts overleggen.

6. Eiveo

Eiveo Niet meer actief

Qua lichamelijke ontwikkeling weet ik het zo niet.
    Wel merk ik vanuit mijn werk dat kinderen rond de 9 jaar (groep 6) een 'fase' doormaken. Ze kunnen dan regelmatig strontvervelend zijn. Dit duurt ongeveer een jaar en dan zijn ze in groep 7 - 8 vaak weer (heel) gezellig. Met soms wat pubertrekjes maar meestal niet negatief overheersend.
    Om dan vervolgens gezellig los te gaan met puberen op de middelbare school.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze zoon wordt ik december 11 jaar en had vorige zomer ook al zwarte en langere haren op zijn onderbenen.Het zijn er niet meer geworden.Ik zie nu wel kleine pukkeltjes op zijn voorhoofd maar verder nog geen puberteitskenmerken.Geen zweetlucht,okselhaar en toevallig zag ik hen vanmorgen onder de douche en zijn piemel is nog even klein als een jaar geleden haha
    Vlgns mij zegt het allemaal niet zo heel veel.

Deel Deze Pagina