Binnenshuis verven echt zo verkeerd??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door janneke001, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janneke001

janneke001 Actief lid

8 nov 2011
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik ben binnen bezig geweest met verven van 2 trappen. Ik heb er gewoon nooit bij nagedacht dat dat kwaad zou kunnen.
    Ik ben nu al bijna klaar moet nog klein stukje. Zag ook dat je dan beter kan verven met verf op water basis. Maar mijn verf was dat natuurlijk weer niet...
    Nu ga ik me toch een beetje zorgen maken,kan iemand mij een beetje geruststellen???

Alvast bedankt!!!

2. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    hoi nou volgens mij valt het wel mee hoor! moet je ff googelen welke verf wel en niet mag en de pot controleren...

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Die 2 trappen kunnen echt geen kwaad hoor, ook al was het niet op waterbasis. Als je nu hele weken/maanden gaat verven met terpetine verf dat is idd onverstandig, maar die 2 trappen zou ik me niet druk om maken meid :)

Tip: nu heb je geverfd met terpetine verf
    Dan kun je NOOIT meer met waterbasisverf overheen schilderen want dat laat los, of je moet het tot op het hout afbranden zodat het kaal is
    Hier dus ook alles op terpetine basis moeten verven enkele weken geleden aangezien er vakgenoten ook verf op terpetine basis is gebruikt en als je daar dus waterbasisverf opdoet het loslaat en niet pakt

4. janneke001

janneke001 Actief lid

8 nov 2011
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha!bedankt voor de tip!! Dus eigenlijk kun je beter verven met verf op waterbasis,overal beter voor:)
    Nouja ik had er gewoon niet bij nagedacht,maar andere mensen gaan me dan beetje gek maken. Dus hier kan ik dan even mn ei kwijt :D

5. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik zou me als ik jou was niet te druk hierover maken. Voor ik de babykamer ging schilderen had ik ook opgezocht hoe het met verf zat en de ene website zegt dat je niet eens in huis mag zijn als er geschilderd wordt (!!!) en daarna kwam ik een instructie tegen voor zwangere, vrouwelijke huisschilders die erom moesten denken wel voldoende te ventileren tijdens het werk. Tegenwoordig zijn ook de verfsoorten op terpentine-basis niet meer zo schadelijk als vroeger.

Daarbij is je druk maken ook nog eens ongezond voor je kindje :)

6. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik binnenshuis ontzettend veel verf afgebrand en alles opnieuw geschilderd, en-suite deuren, gewone deuren, kozijnen, meubelen echt vanalles, ook alleen maar met verf op terpentine basis. Ik heb wel goed geventileerd, dat wel. Ik ben bevallen van een kerngezond mannetje, op de uitegerekende datum, met een gewicht van 3360 gram en 50 cm. Hij had meteen een 10 voor de Apgar test. Ik denk dus niet dat het direct heel veel kwaad kan, mits je voldoende ventileert!

7. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    daantje, dat is niet helemaal waar, het is namenlijk precies andersom. eeenmal waterbasis is altijd waterbasis maar je kan gewoon met waterbasis over terpetine basis heen verfen (heb het net van de week op 7 deuren en kozijnen uitgeprobeerd

8. janneke001

janneke001 Actief lid

8 nov 2011
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx voor de reactie dames,en jullie hebben gelijk wat heb ik er aan om me dr nu nog druk om te maken :) Ik moet gewoon genieten!!! haha!

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ken je gevoel hoor. Ik heb met 4 weken buiten de schuur geschilderd. Van te voren dacht ik, ik sta buiten ventilatie kan niet beter.
    Achteraf was ik opeens bang een 3-ogig monster te hebben gecreëerd.
    Uiteindelijk valt het risico nogal mee. Daarnaast heeft het geen zin meer om jezelf voor je hoofd te slaan, terugdraaien kan je het ook niet meer.

Geniet gewoon maar weer lekker en onthoud: de volgende keer gewoon lekker afschuiven ;)

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Waterbasis voor de trap lijkt me ook niet zo'n goed idee, dat loop je er zo weer af. Voor deuren/kozijnen/trappen zou ik altijd op terpentinebasis verven. Ik heb mijn vorige zwangerschap ook de kinderkamer geschilderd, ik heb me daar nooit schuldig over gevoeld, ook niet toen Simone te vroeg kwam. Ik ga zometeen de zolder ook weer schilderen en de nieuwe kinderkamer misschien ook wel...

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

#11 SeaShell, 9 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2012
    Volgens onze schilder en goede verfwinkel kan dit niet.

Na enkele maanden word de verf erg lelijk omdat de 2 lagen (waterbasis en terpetine) met elkaar gaan "vechten" en verkleurd je verf en word hij heel dof en lelijk door de chemische reactie die na maanden optreed

Hier hebben ze er bij de verfwinkel voorbeelden (staaltjes)van liggen. ze zetten dan de aangebrachtte datum erbij, en dan kun je na 3 maanden het verschil zien ( helemaal verkleurd en dof) Als je het net geverfd hebt is het gewoon mooi, maar enkele maanden later niet meer

Je moet het eigelijk helemaal afbranden tot het hout ( of doodschuren) en dan grondverven, en er dan pas overheen schilderen,dan is er niks aan de hand

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Zonder een verfdiscussie te krijgen, 3 jaar geleden hebben we tijdens onze verbouwing ook al met waterbasis geverfd, gewoon de lijn van flexa colour locale en gewoon over terpetine basis en zit nog steed strak in de lak. We gebruiken ook gewoon terpentine basis grondverf..zal wel aan flexa liggen dan ;)

Dit staat online; het valt hoe dan ook wel mee.
    Bij mijn dochter heb ik ook nog trepetine basis gebruikt maar met de verfkeuze van nu en het grote asoortiment waterbasis zou ik dara nu toch voor kiezen, geen risico nemen zeg maar

Verf op waterbasis tips

Verf op waterbasis is de laatste jaren sterk verbeterd van kwaliteit. Gelukkig maar want de schilder mag binnen dan ook niet meer met oplosrijke verf (terpentine-basis) werken. Het is zelfs in de ARBO wet geregeld: voor professionele schilders is verf op waterbasis bij binnenschilderwerk verplicht.
    Werk altijd snel met verf op waterbasis want de droging is sneller. Maak van te voren een plan hoe er het beste "nat-in-nat" kan worden gewerkt.

-De voordelen van verf op waterbasis:
    Geurarm
    Sneldrogend
    Niet vergelend
    Minder milieubelastend
    Makkelijk de handen/kwasten reinigen
    Verdunbaar met gewoon water
    -De nadelen van verf op waterbasis:
    Omdat het snel droogt kunnen aanzetten eerder ontstaan.
    Minder snelle doorharding (ca. 3 weken)

-Kun je schilderen met waterbasis verf als je zwanger bent? Kun je acrylverf gebruiken voor de babykamer?
    In gewone alkyd verf zitten gevaarlijke stoffen (terpentine) die je makkelijk inademt. Zeker als je niet goed ventileert kan verven dan schadelijk zijn voor de gezondheid. Liever dus helemaal niet doen als je zwanger bent. Het zenuwstelsel van je kind kan daar negatieve gevolgen van ondervinden.
    Als je toch perse wilt verven, gebruik dan een verf op waterbasis (Acryl) en ventileer goed. Deze kun je veilig gebruiken in de babykamer.

-Is waterbasis verf overschilderbaar? Kun je waterbasisverf overschilderen met terpentine verf?
    Ja, verf op waterbasis kun je binnen overschilderen met een terpentine verf mits de laag wat ouder is. De verflaag moet een aantal maanden goed uitgehard zijn. (Als dit niet het geval is dan zal de verse rubberachtige laag flink kaal geschuurd moeten worden.)
    Schuur en ontvet altijd goed. Voor de zekerheid raden wij aan om er een speciale grondlaag overheen te zetten: universele primer die zorgt voor een goede brug tussen de lagen.

-Kan een verf op waterbasis over terpentine verf heen?
    Een verf op waterbasis kan altijd over een gewone alkyd verf (terpentine basis) heen.
    Ontvet goed en schuur wat intensiever/groffer dan normaal tussen de twee lagen. U kunt hiervoor prima een z.g.n. scott-brite schuurmatje voor gebruiken.

Deel Deze Pagina