binnenspeeltuin en onoplettende ouder

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Margaretha82, 10 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik ga echt niet mee hoor! Dat vind ik echt het andere uiterste vanaf basisschoolleeftijd ongeveer. Gisteren op school nog commotie omdat ouders hun kleuter niet mee durven geven voor schoolreis begeleid in groepjes van vier, beetje loslaten hoort erbij.

Ik zit en klets of lees in een binnenspeeltuin. Toen mijn kinderen 2 waren ging dat lastiger en zat ik ernaast om ze in de gaten te houden. Nu is het een kwestie van af en toe een rondje lopen.

2. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Nou dat vind ik dan oprecht knap van je. Hier is het zo'n herrie, dat ik niet met zekerheid zou kunnen zeggen dat ik dat zou kunnen onderscheiden.

Wat betreft het oordelen over het niet reageren op een huilend kind: dat kan, over de oorzaak van het huilen kan ik inderdaad niet oordelen. Maar als een andere ouder mijn huilend kind zou afleveren aan een tafeltje, had ik daar wel op gereageerd. Zij hadden het überhaupt niet door omdat ze druk in gesprek waren. Tja, dat vind ik raar. Kan allerlei excuses verzinnen, maar een logische conclusie is dat je dan niet oplet.

Ik snap niet zo goed trouwens dat iedereen zich zo aangevallen voelt (niet perse jij hippo). Er wordt gesproken over specifieke voorbeelden, het gaat toch niet om jullie persoonlijk?

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik zit met mijn zoontje in het peuter/dreumes deel en dat doen eigenlijk alle vaders en moeders. Wel rausen er soms oudere kinderen door heen en die stuur ik gewoon weg. 'Jullie kunnen in deze enorme hal je gang gaan, dit stukje is specifiek voor de kleintjes'

4. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hippo, al eten je kids in zo'n speeltuin 3 slagroomtaarten achterelkaar op, je hoeft jezelf niet te verantwoorden hoor!
    Hier zou ik maar wat graag willen dat mijn dochter zelfstandig ging spelen, maar ik ben dus zo'n moeder die dus overal mee moet want ze durft niet zoveel alleen. Ik ben dus maar wat blij als er een ouder buurmeisje meekomt, want dan kan ik eens blijven zitten! En toezicht houden doe ik dan wel, maar wel met mate, ze moet namelijk wel zelfvertrouwen krijgen zonder dat ze mij continu ziet.
    Waar ik me dood aan erger zijn te grote, DRUKKE kinderen in het peutergedeelte. En natuurlijk zijn die ouders nooit ergens te bekennen. :x

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als je dat over het hoofd ziet, ben je dus niet oplettend.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Tot voor kort moest ik met de jongste ook mee. Maar de laatste keren dat we er waren klimt hij in het grote gedeelte met zijn zus mee. Ze zijn 3,5 en 7,5
    Maar idd sommige kinderen hebben wat meer toezicht nodig. Elke keer als ik er zit heb je weer van die etters die andere kinderen pesten. De laatste keer waren 3 meisjes mijn zoontje aan het ronddraaien op zo'n ding terwijl hij er dus niet meer af kon. Ik ga dus wel regelmatig kijken bij mijn kinderen en heb hem eraf gehaald. Maar die meiden gewaarschuwd dat wanneer ik hen nog 1x zo bezig zie ik er dan iets aan doe. Blijf lekker van andere kinderen af ja.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wij klommen en klauterden voorheen ook altijd mee in een indoor speeltuin. Vooral in die grote klimdingen/apekooien. Vond het stiekem nog wel leuk ook.
    Maar sinds een dik half jaar doen we dat niet meer. Ze redden zich prima. We kijken af en toe wel hoe het gaat. Andersom doen zij dat ook met ons, LOL.En gaan ook ergens zitten waar we ze in het oog kunnen houden.

In Ballorig kunnen ze zich prima alleen vermaken in de peuter/kleuterhoek.

En zo vaak gaan wij niet naar een indoor speeltuin, dus als we gaan, is het een soort van feestje en krijgen ze ook lekkers (een stukje taart en wat snoep).

Half losgeslagen kids van een jaar of 8/10 die als een malle tekeer gaan in de peuter/kleuterhoek vind ik ook niet kunnen. Vooral als de ouders er niks van zeggen, omdat ze te druk zijn met zichzelf.

8. Oh man, wij 'moeten' vanmiddag naar een binnenspeeltuin en ik had al geen zin, maar na dit topic helemáál niet meer :D

Ik ben zo'n moeder die 'commotie' maakte toen haar kleuter op schoolreisje naar de Efteling ging (mijn zoon mocht toen ook niet mee) en die de jaren daarna al nachten van tevoren wakker lag en stond te janken op het schoolplein, toen haar zoon wél meeging. Maar ik ben ook zo'n moeder die haar kind wel alleen laat spelen in een binnenspeeltuin, zonder hem constant in het zicht te hebben. Bij welke groep hoor ik nu? ;)

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat vind ik ook erg. Ik leer mijn kinderen heel bewust dat ze zachtjes moeten doen met kleine kinderen. Mijn oudste doet dat wel, die is gek op kleintjes, vooral meisjes (geen idee waarom) mijn jongste doet geen vlieg kwaad maar is heel lomp.

Ik kies ook altijd binnenspeeltuinen die overzichtelijk zijn. Degene in de straat hier is donker, lawaaierig en opgepropt dus wij gaan altijd naar eentje 40 minuten verderop.

10. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Ik ken alleen vanuit eigen ervaring Ballorig bij ons in de buurt, en die vind ik juist heel overzichtelijk. Een duidelijk baby/ peutergedeelte en een ruimte, aan de andere kant vd hal, voor grotere kinderen met klimtoestellen etc.

11. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Serieus? Waar maak je je druk om?
    Dus ja, als ik antwoord moet geven op je vraag, (sorry, je vraagt het zelf): ja, je bent gek.
    Doe toch even normaal zeg. Let op je eigen kinderen en laat een ander gewoon.

12. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Toen ik de topictietel las had ik een schokkender scenario voor ogen, ik zie namelijk zelf ook vaak genoeg kinderen die zich vervelend gedragen of grensoverschrijnend gedragen waar de ouders zich er niet om bekommeren.
    Het voorbeeld van ts vind ik dan wel heel mild.
    Maar buiten dat laat ik mijn 2,5 jarige echt niet buiten het zicht spelen en als ie in grotere speelruimtes wilt waar geen zicht is binnenin ga ik mee. En met mijn 1,5 jarige ga ik mee. Maar ik ben toch wel continu bezig met kijken, opletten en/of meespelen. Tijd om rustig te zitten en andere dingen te doen is er niet bij, daar vind ik ze te jong voor en de omgeving icm andere grote wilde kinderen te gevaarlijk.

13. Koon

Koon Niet meer actief

Een vriendin van mij heeft ooit een kleine peuter opgevangen die voor onze ogen zeker 2 meter naar beneden kukelde als zij daar niet gestaan had. Moeders zat op het terras aan de wijn. Had geen benul waar haar kleintje uithing.
    Ja, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Echt onverantwoordelijk vind ik dat soort dingen. Dat kindje was echt nog niet in staat om zelf hoge speelhuisjes veilig te beklimmen en ook weer af te komen.

Mijn zoon van bijna 4 kan tegenwoordig heel goed zelf spelen in speeltuinen. Maar ook dan ga ik regelmatig even kijken waar hij uithangt.
    Voorheen gingen wij vaak mee spelen. Tja daar had ik ook niet altijd zin in, maar ja...

14. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik zou wel willen dat ouders wat meer op hun (oudere) kinderen zouden letten. Ik ga met mijn kleintjes graag naar een binnenspeeltuin en laat ze daar ook graag hun eigen gang gaan. Maar hoe vaak er wel niet (veel) oudere kindjes in de peuter/pamperzone en de boel verstieren voor de kleintjes. En dan zit moeders idd lekker op haar telefoontje 'tijd voor zichzelf' te hebben. Dan irriteer ik mij mateloos. Zo moeilijk is het toch niet om je kinderen te vertellen dat die plek niet meer voor hen is?

15. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Grotere kinderen die de boel lopen te verstieren is irritant inderdaad vooral ook wanneer ze zo wild doen dat je eigen kleintje houvast verliest ofzo.

Maar mijn zoon van 7 en dochter bijna 6 ook graag in het peuter gedeelte (soms)

Dan spelen hun en ben ik met de kleintjes in het peuter hoekje en hun vinden het geweldig om ook mee te maken dat hun broertje of zusje door het hoekje kruipt klimt en klautert en van de glijbaan gaan, ze doen dan wel heel rustig en gaan dan heel gek praten met andere kinderen " wat kun jij goed lopen zeg, ga jij ook van de glijbaan ? Is dat jou grote broer ? Ik ben ook grote broer of durf je niet ? Moet je even jou papa en mama vragen of ik jou mag helpen " en dan echt met zo'n kinder stemmetje zeg maar,

Zelf weet ik dat ze er niet meer horen, maar ze doen het zo lief en zo zacht en ze vinden het heel leuk en het goede gedrag dat ze er hebben willen ik ook weer niet afslaan zeg maar, dus meestal laat ik het even mogen ze 5-10 minuutjes spelen en dan zeg nou jongens jullie zijn heel lief geweest en hebben lief gespeeld of geholpen maar er zijn daar ook vast grotere kindjes waar jullie mee kunnen spelen en stuur ze dan op die manier een beetje weg zeg maar ;)

16. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

Sorry maar ik ben het er wel mee eens dat je een 2 jarig kindje niet alleen zonder toezicht laat spelen. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik was toen ze klein waren altijd samen spelen. Noem mij maar beschermend maar ik kon en wilde geen eens dat toen ze klein waren ik rustig achter mijn telefoon ging zitten of kletsen met iemand.

Wat ik een keer heb meegemaakt in zo speelparadijs vond ik echt verschrikkelijk. 2 kindjes van denk ik 1,5 jaar oud. Die moeder liet ze de gehele middag in de kinderwagen zitten. Beide ouders alleen maar het ene naar het andere biertje bestellen. Vlak voordat wij weggingen en wij waren er al een lange tijd mochten ze heel even er uit. Overvolle pampers. Tussendoor als ze herrie maakte moesten ze snel stil zijn van moeder. Nu oordeel ik ook maar serieus hoe lui ben je als ouder als je niet met je kinderen even lekker in de ballenbak gaat spelen of op het springkussen of nog zoveel leuke dingen wat je ook met kleintjes kunt doen.. Serieus dan wil je niet teveel opletten maar ze hadden sowieso op die middag ieder 8 bier op en weet ook nog eens zeker dat ze met de auto waren..

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wilde ik ook al zeggen en dan nog maar te zwijgen over alle kinderen tegenwoordig met armbandjes, oorbellen en ringen.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zijn jullie weleens in het Heijderbos geweest van center parcs en daar de wildwaterbaan?
    Afgelopen meivakantie waren wij daar.
    Een vader met zoontje van hooguit 5 jaar in die wildwaterbaan.
    Vraagt aan het kind zal ik voorop gaan.
    Kind knikt ja.
    Vader in de wildwaterbaan en kind wil er achter maar wordt omver geduwd door anderen die naar beneden komen stormen en gaat kopje onder.
    Heeft weliswaar zwemvest aan.
    Ik trek kind naar me toe en er staat veel stroming.
    Ben naar de zwemjuf gegaan met kind wat helemaal overstuur was en vader komt op zijn dooie gemakje aanlopen.
    Ik zeg je zoon vond het niet heel leuk want ging meerdere malen kopje onder maar neemt kind mee en geen bedankje of wat dan ook.
    Die wildwaterbaan is gewoon heftig en ronduit onverantwoord om zo'n klein kind zonder toezicht te laten gaan.
    Daar zakt dan mijn broek echt vanaf en dan ook het laconieke van zo'n vader.
    Als mijn man zoiets zou flikken dan heeft die echt een groot probleem met mij.

19. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Weer heerlijk die reacties op de beginpost van ts. Lees: ik ben ook zo'n lekkere ontaarde moeder. Ik heb ts echt niemand een ontaarde moeder horen noemen.

Als ik sommige reacties lees zou ik sowieso niet naar die moeder zijn gestapt.
    Nu heb ik het alleen over de medaille dat ik ook wel eng had gevonden. Ik zou de moeder zeker niet veroordeelen. Het kan best zijn dat ze het gevaar er niet van in zag.

Over het loslaten van je kinderen in een binnenspeeltuin. Dat zal per kind verschillen. Ook denk ik dat je kijk daarop ook kan verschillen of je dat zelf ook doet. Sommige ouders die hun kind niet loslaten kunnen het misschien moeilijk voorstellen dat er kinderen zijn die dat wel kunnen of mogen (lees dus sommige ouders) hier mogen ze wel los spelen maar af en toe ga ik wel kijken hoe het gaat als ze spelen. Ik speel vaak ook even samen met ze.

20. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Kijk, en door dit soort ouders ga ik dus niet meer naar een binnenspeeltuin.

Sommige kinderen terroriseren de hele speeltuin en de ouder is vervolgens nergens te bekennen. Je kinderen moet je in de gaten houden. Is het niet voor hun eigen veiligheid, dan wel om ervoor te zorgen dat ze zich gedragen. Natuurlijk mogen mijn kinderen spelen, en ik zit er echt niet continu bovenop, maar ik hou van een afstandje wel in de gaten of ze netjes met anderen omgaan en (helaas) ook om te kijken of ze niet geterroriseerd worden door een of ander ongeleid projectiel waarvan mams het niet nodig vind om op te letten.

Deel Deze Pagina