Hebben jullie nog je oma('s) en/of opa('s)? En komen die weleens op bezoek, of komt t toch meestal van jullie kant? ik vraag dit omdat ik probeer in te schatten of ik teveel verwacht van sommige mensen. Onze situatie: een oma van mijn kant, 82, met rijbewijs en taxivergoeding, nog fit genoeg om iedere maand naar tante uur rijden te gaan. en een opa en oma man's kant, beide zo rond de 77, oma heeft rijbewijs en auto, past nog 3x per week op kleinzoons, fietst, zijn beide fit en gezond. Van beide kanten horen we dat ze zo stapeldol op hun achterkleinkindje zijn. Mits we daar op visite komen......:x Want hier komen ze niet, we wonen een klein kwartiertje van allebei vandaan. ik ben thuisblijfmoeder. maar ze komen niet even een keertje koffiedrinken om ons meisje te zien. wel belt mijn oma regelmatig, en is ze een maand (!) na de geboorte geweest. mijn man's grootouders stonden er meteen 2 dagen nadat ik uit t zh kwam, daarna niemand meer gezien. Wel belt man's oma regelmatig op zondagmorgen met de boodschap dat ze ons zo weinig ziet en wanneer we weer langskomen met t meisje. nu zijn we in t begin elke maand langsgeweest, maar ik vond t na 7 maanden wel even genoeg, van hun kant komt niks. wat zouden jullie doen? gewoon doen alsof je neus bloedt en langs blijven gaan, of t ff laten (we hebben zeer regelmatig gezegd, dat de koffie klaar staat, en dat ze gerust langs mogen komen als ze t meisje willen zien, waarop wat gemompeld wordt).
Hier komen opa´s en of oma´s nooit (in mijn geval nog 1 oma overigens), vind dat ook niet nodig. Mijn vader was overigens 80 (afgelopen jaar overleden' en is hier ook maar 2 of 3 keer geweest. Mijn eigen oma is 89 en rijdt nog wel auto enzo maar is hier 1 keertje geweest bij de geboorte van onze dochter. Ik zou gewoon langs blijven gaan en niet verwachten dat ze bij jou komen.
tja als ze wel een uur in de auto elke maand naar fam kunnen gaan, maar niet 15 min naar jullie toe kunnen, ben ik heel makkelijk, dan niet. maar goed kwa fam ben ik heel makkelijk, het is graag of niet, en niet alles hoeft van 1 kant te komen, ook kwa vriendinnen ben ik zo, als alles van 1 kant moet komen nou laat dan maar
die van mij (toen ze nog leefden) kwamen ook nooit bij ons langs, wij altijd bij hun, ze waren "fit" genoeg om hier te komen maar ik heb daar nooit over nagedacht eigenlijk. vond het heel gewoon om daar naartoe te gaan, gewoon, omdat ze 80+ waren.
Mijn oma is niet in staat, maar de oma van m'n man, kwam zelfs een half uur bij ons vandaan met de bus naar ons toe. En mijn oma komt af en toe met familie mee deze kant op. Zelf zien we beiden oma's ook niet zo veel, omdat er weinig tijd en energie is helaas van mijn kant.
Ik vind ook dat dat een beetje afhangt van de situatie. Hoeveel kleinkinderen hebben ze, hoeveel 'vrije' tijd enz..... Mijn oma (90) komt ook nooit zomaar bij ons op visite en ze woont ook vlak bij. (nog geen kwartier rijden) Die zou ook met de taxi kunnen komen, want een rijbewijs heeft ze niet. Wel gaat ze naar ooms en tantes, maar dat zijn dan ook haar eigen kinderen, dus dat vind ik wel logisch. Mijn oma komt wel bij ons op de verjaardagen. Dan is er altijd iemand in de familie die haar ophaald en weer thuis brengt. En verder heeft zij het ook erg druk. Gezellig koffieleuten met de buren, koersballen, breien enzz...........
Ik heb nog 1 oma. Ze is inmiddels bijna 84 en nog erg actief, maar hier komt ze nooit langs. En dat vind ik helemaal niet erg. Wij gaan gewoon lekker daarheen. Oma is zoals ik al zei al 84 en dan heb je je portie verplichtingen in het leven wel gehad vind ik. Ik vind het prima dat ze lekker doet waar ze zin in heeft (bejaardengym, weekendje(s) weg, eten bij de bejaardensoos ) en ik kan me voorstellen dat het echt teveel wordt als ze ook nog alle kleinkinderen (8) en achterkleinkinderen (6, bijna 7) langs moet. Dus eerlijk gezegd -> ja, ik vind dat je teveel verwacht.
nope, heb mijn grootouders nooit gekend. die waren al overleden voordat ik werd geboren. had toch wel graag willen weten hoe het is om een opa en oma te heben
Hier komen onze grootouders ook nooit langs. Vind dat ook niet zo raar eigenlijk. Maaaarrr de oma van m'n man kan ook soms opmerkingen maken dat ze ons zo weinig ziet maar daar kan en doe ik dan ook weinig mee.
Mijn oma is bijna 98 en is pas nog op visite geweest hier, mijn ouders hebben haar wel opgehaald. Zelf kan ze niet meer komen want ze slecht er been, ziet geen steek en hoort ook maar amper, maar weet wel alle geboortedata en namen van alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen en dat zijn er ruim 60 totaal! De opa (94) van mijn man kwam tot vorig jaar bijna iedere week langs bij mijn man op bedrijf. Nu mag hij niet meer autorijden, was ook niet meer verantwoord. We gaan nu regelmatig bij ze langs...
mijn oma en opa komen ook niet langs. wij gaan wel een keer in de zoveel tijd langs omdat ik graag wil dat me kleine ze nog wel af en toe ziet zolang ze er nog zijn. ik snap wel dat je het raar vind dat ze niet komen, heb je al gevraagd of zij een keertje langskomen?
Mijn opa en oma leven nog en komen regelmatig maar is maar 5 minuten lopen. De opa en oma van mijn vriend komen ook nog maar hebben 6 kinderen 14 kleinkinderen en 1 achterkleinkind die komen nooit maar neem ik ze ook niet kwalijk want ze hebben zoveel kinderen. De oma van mijn schoonmoeder leeft ook nog dus overgrootmoeder van mijn vriend en bedovergrootmoeder van mijn dochtertje, die komt nooit maar is slecht ter been daarom gaan we af en toe naar haar.
Mijn oma kwam wel als we haar uitnodigde, ze is helaas overleden. Mijn opa (van de andere kant) komt nooit en wij gaan daar eigenlijk ook nooit naartoe. De opa en oma's van mijn man komen nooit maar wij gaan daar wel heen. Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet van ze verwacht. Zij zijn ook van de generatie dat de jongeren voor de ouderen moeten lopen.
wim heeft niks meer. Ik heb aan moeders kant alleen nog oma, opa is vorigjaar overleden. De laatste keer dat ze naar bij kwam is 2jaar geleden, na de geboorte van daniel toen ik bij mn ouders in huis was. Wij gaan 1x in de 3maanden ongeveer bij haar langs. Haar hierheen laten komen is geen optie omdat ze niet aan boord kan komen. Aan vaders kant heb ik ze nog allebei, eerste en laatste keer dat die bij mij aan boord zijn geweest was toen lydia net was geboren en ook alleen maar omdat mn pa en ma meegingen. Als ze alleen moesten hadden ze het niet gedaan. Ook daar gaan we af en toe zelf heen. Nu is het bij ons wel zo dat je vaak lastig aan en van boord kan, vooral voor oudere mensen die vaak toch wat stijver zijn. Maar als we in huis hadden gewoond hadden ze het denk ook niet gedaan
Ja hier hetzelfde. Ze komen met verjaardagen hier maar verder gaan wij altijd daar naartoe. Nog nooit over nagedacht eigenlijk! haha
ik heb nog 1 opa.. die zie ik eigenlijk nooit meer.. kwam daar wel eens.. hier is hij nog nooit geweest.. ook niet toen we nog wel goed contact hadden.
ja heb wel gevraagd (zie mn post). voor beide kanten is dit hun enige achterkleinkindje (opa en oma hebben er nog 1, maar geen contact mee, en ze hebben jaaaaren geroepen dat ze t toch zo misten en zo'n verdriet van hadden.) aan beide kanten niet erg veel sociale verplichtingen, alleen mijn oma doet aan kaarten en bejaardensoos. maar goed... dan gaan we daar af en toe maar eens langs.
Ik heb van mijn vaders kant nog een opa en oma van rond de 80jaar en van mijn moeders kant een opa van 97. Mijn opa en oma wonen bij mij in de buurt, meestal ga ik naar hun toe want mijn oma is bijna blind en vind het niet fijn om van huis te zijn. Bij mijn opa ga ik ook meestal op visite. Als de kinderen jarig zijn komt hij wel vaak even langs met mijn tante.
Mijn vriend heeft niks meer. Ik heb nog een oma van 83. Ze komt hier alleen met verjaardagen. Wij gaan altijd naar haar. Ze heeft het druk genoeg om voor de hele flat te zorgen. Doet voor iedereen boodschappen haalt medicijnen voor iedereen. Ach ik maak me er niet druk om.