Antidepressiva, welke slikken (slikten) jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem1987, 12 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ikzelf slik Sertraline 100mg, maar het helpt nog niet voldoende.
    Dus kan kiezen, naar 150 of een andere.

2. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Gebruikt in de afgelopen 22 jaar...
    - venlafaxine
    - sertraline
    - citalopram en
    - paroxetine

Uiteindelijk uitgekomen bij een combi van Lithium en Haldol. Dit omdat ik een bipolaire stoornis heb.

Alle antidepressiva hebben zo hun eigenschappen bij andere problemen. Is het bij jou puur vanwege depressieve of ook andere klachten?

Als je (nog) geen bijwerkingen hebt dan zou ik een hogere dosering een kans geven. Houdt er wel rekening mee dat je pas na 6-8 weken echt kunt zeggen of dat het gewenste effect heeft. Helaas is het soms lang zoeken naar het juiste medicijn...

Sterkte!

3. Zonnebloem1987

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Depressief, maar vooral angst voor de angst.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.829
    8.485
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw slikte sertraline 50 mg voor haar angststoornis. Werkte voldoende bij haar. Ze had nog wel lichte angsten maar kreeg mede door de medicatie en therapie een groot gedeelte van haar leven terug. Het ging het afgelopen jaar zelfs zo goed dat ze nu bezig is met afbouwen.

Kristientje vindt dit leuk.
  5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.829
    8.485
    113
    Vrouw
    Dubbele post

6. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Met m'n burnout citalopram, ook vanwege paniekaanvallen. En na de geboorte vd tweede vanwege depressie sertraline.

7. Zonnebloem1987

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Hoeveel Jippie?

8. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Mijn ervaring is dat bij angst de paroxetine heel goed werkt!

Zou de huidige medicatie zeker nog een kans geven, maar mocht je uiteindelijk over willen stappen dan was bovenstaande erg fijn bij mij.

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier ook goede ervaringen in het verleden met Seroxat (Paroxetine).

10. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

Hier ook paroxetine geslikt, met gewenst resultaat. Afbouwen was echt vreselijk, wat een ontwenningsverschijnselen.

11. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Dat weet ik zo niet meer. Is al jaren geleden. Weet wel dat ik een best hoge dosis citalopram heb geslikt. Sertraline was normaal.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Notrilen 100 mg gecombineerd met lithium 800 mg voor een depressie ( ben niet bi-polair).

Voordeel van de notrilen is dat er een bloedspiegel geprikt kan worden ( net zoals blijkt gehalte) of je iig genoeg medicatie slikt om op een therapeutische waarde uit te komen . Dat kan per persoon behoorlijk verschillen , ook met wat voor andere medicijnen je slikt.

In jouw geval zou ik eerst ophogen.
    Waarschijnlijk krijg je niet zoveel bijwerkingen en kan het sneller aanslaan dan dat je overgaat een nieuw middel

Heb trouwens eerder Fluvoxamine, amylitriptiline, bupropion geslikt maar Notrilen. Lithium gaan slikken vond erg lastig omdat dat heel nauwkeurig komt en je regelmatig moet bloedprikken hoe hoog je zit en wat je nieren en schildklier er van vinden.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    voor een postnatale depressie, die volgde op jaren angst en paniek: Escitalopram . Eerst 15 mg, afgebouwd naar 0 en na een paar maanden weer gestart met 10 mg wat ik nu alweer 2 of 3 jaar heb.
    Gelukkig had ik (voor mij!) in 1x de goeie.

14. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Ik zit aan de Citalopram ivm postnatale depressie, eerst 20 mg, sinds enkele maanden afgebouwd naar 10 mg. Heb alleen niet erg het gevoel dat het voldoende werkt. Ik heb erg last van stemmingswisselingen, onzekerheid en boosheid. Ga binnenkort maar weer met mijn ha in gesprek...

15. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ik slik Sertraline 150mg. Lang geleden slikte ik ook 100mg en die laatste 50mg was net het zetje dat ik nog nodig had. Mijn depressie en angsten zijn onder controle.

Kleintje86 vindt dit leuk.
  16. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Ik had citalopram maar toen ik ziek werd is het venlafaxine geworden. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of het helpt. Paniekaanvallen heb ik nog steeds.

17. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Wat is de reden dat er voor deze gekozen is? Iedere anti depressiva heeft net een iets andere werking, dus er zal vast een reden geweest zijn dat er voor deze gekozen is. Heb je veel bijwerkingen? Doet ie wel wat ie moet doen, maar nog niet genoeg? Of merk je gewoon nog niks? Dat zijn denk ik allemaal overwegingen, overstappen kan immers ook weer nieuwe bijwerkingen geven. Verzwaren van dosis ook, maar dan is het dus wel handig om mee te nemen hoe je tot nu toe gereageert hebt op t middel.

18. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb een tijdje Escitalopram 10mg geslikt omdat ik na mijn bevalling 3jr geleden enorme slaapproblemen kreeg. Ik kwam niet in slaap, lag urenlang te luisteren of ik mijn zoontje hoorde, allerlei futiele dingen waar ik 's nachts aan dacht zoals hoe het Macarena-dansje ook alweer ging. Geen grote zware piekerdingen, gewoon heel irritant je gedachten niet kunnen stopzetten. Ik heb het een jaar en vier maanden gebruikt. Helaas geen goede ervaringen mee...ik ben in die tijd, dus ruim een jaar, 17 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon is veranderd en toen ik het eenmaal had afgebouwd, waar ik vier maanden over heb gedaan, ben ik de eerste dagen dat ik niks meer had zo ontzettend ziek geworden dat ik echt net een junkie was. Overgeven, trillen, diarree, rillingen, pfff nooit, nooit nooit meer Escitalopram of een andere SSRI. 15jr geleden ook al 2jr Paroxetine gebruikt voor wat achteraf ADHD bleek te zijn. Ook daarvan ben ik ongelofelijk ziek geworden na de geleidelijke afbouw. Ondanks zo'n korte tijd gebruik.

Omdat ik geen ADHD-medicatie meer gebruik sinds ik zwanger ben geworden en die ook niet helpt tegen de slaapproblemen (die nu weer even hard terug zijn sinds ik geen Escitalopram meer heb), heb ik nu een heel lage dosering Amytriptilline 10mg. Laagste dosis.
    Dit heb ik nu sinds februari en ik ben geen gram aangekomen, het werkt (een klein beetje, maar vergeleken met hoe het was al een hele verbetering) en ik heb geen enkele bijwerking. Dosis is zo laag omdat ik puur de slaapproblemen heb en geen depressieve gevoelens. Enige andere optie zou zijn slaapmiddelen, maar die zijn verslavend en omdat mijn slaapprobleem waarsch chronisch is, zou ik ook chronisch aan die slaaptabl vast komen te zitten. Want verschillende therapieën hebben helaas geen oplossing geboden.

19. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik slik al sinds 2010 Citalopram. Voorgeschreven vanwege mijn depressie. Voor de zwangerschap van onze dochter ben ik afgebouwd wat goed ging. Maar gelijk na haar geboorte kreeg ik een postnatale depressie dus weer aan de Citalopram, 20 mg. Dit heb ik jaren geslikt, in die dosering en dat beviel prima.
    In december vorig jaar raakte ik zwanger van de tweede en kwam mede door extreme HG in een zwangerschapspsychose terecht. Toen is de Citalopram opgehoogd naar 30 mg. Ik voel me hier prima bij maar wil op zich wel weer terug naar 20 mg, dat ga ik een paar maanden na de geboorte van de tweede doen.

Mijn ervaring is dat dit middel vaak bij de meeste mensen goed werkt. Weinig bijwerkingen.

20. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Citalopram 50mg voor 5 jaar, een jaar gestopt. Toen zwanger en opnieuw moeten beginnen, dat werd Venlafaxine eerst 50mg, toen 100 en uiteindelijk uitgekomen op 200mg. Nu sinds een jaar volledig afgebouwd.

Deel Deze Pagina