Binnenzwembad en onweer

Discussie in 'De lounge' gestart door Picolientje, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Hier wordt het hele zwembad ontruimd tijdens onweer. Pas als de bui voorbij gedreven is wordt er omgeroepen dat je er weer in mag. Grenst niet aan een buitenbad overigens. Better safe than sorry gok ik.

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113

Stukje over de kooi van Faraday voor de liefhebbers :rolleyes:
    http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-de-kooi-van-faraday-of-de-faraday-cage/

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Volgens mij functioneert het zwembad gebouw zelf als kooi van faraday.. toen ik jong was is er bij ons in de buurt iemand gestorven toen hij aan het douchen was en het insloeg.. maar is wel 30 jaar terug of zo..

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wat betreft douchen:
    http://www.brandweereibergen.nl/veiligheid-preventie/onweer/
    De brandweer adviseert om een of andere reden om niet te gaan douchen tijdens onweer.

http://www.helgavanleur.nl/Columns/13/feiten-en-fabels-over-donder-en-bliksem
    Helga van Leur raadt het ook af of tenminste, dat schrijft ze in deze column.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/dit-moet-je-wel-en-niet-doen-bij-onweer
    Vermijdt contact met stromend water binnenshuis.

Alleen Knowhow zegt dus dat het ongevaarlijk is....

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Knowhow zegt dat de kans zo extreem klein is dat er iets gebeurt, dat het te verwaarlozen is. Helga zegt, 'het schijnt dat gebruik maken van stromend water een afrader is'. Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich lekker bij voelt maar persoonlijk vind ik dit allemaal een tikkeltje overdreven. De kans dat er iets gebeurt is zo enorm klein dat ik me persoonlijk nog geen seconde zorgen ga maken over bovenstaande zaken. Ik leef persoonlijk liever wat relaxter dan dat ik met iedere kleine kans dat er iets zou kunnen gebeuren, rekening ga houden.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    #26 Juul75, 19 jul 2017
    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
    Als de bliksem in de grond slaat of in de omgeving zoekt de elektriciteit de kortste weg om te aarden. En het is geen broodje aap, bij een collega van me is het via de leidingen in zijn huis afgevoerd. Leidingen gesprongen, waterschade, leidingen die in de betonnen vloer zaten moesten er uit gefreesd worden om te vervangen.....het werd een hele verbouwing. De kans is inderdaad klein maar het kan dus wel. Ik neem dus in ieder geval nooit het risico om te douchen tijdens onweer.

Edit: het hoeft ook niet echt precies in de leiding in te slaan hoor. Als een blikseminslag in de buurt is zoekt de elektriciteit de weg van de minste weerstand of beste geleiding. Dat is helaas meestal koper, zink, ijzer, staal en water. Dus langs deze materialen wordt de inslag afgevoerd, zonder dat het per se daar ingeslagen hoeft te zijn.

void vindt dit leuk.
  7. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    als het goed is zijn je leidingen geaard, dus kan geen gevaar

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat moet sinds het bouwbesluit van 2001 dus huizen voor die tijd zijn niet noodzakelijkerwijs geaard

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd dat idd verteld; alles geaard, douchen met onweer geen probleem. Maar daaruit concludeerde ik dat als het niet geaard is, je beter niet kan douchen. Dus idd, bij oudere huizen gewoon beter niet doen. Bij een binnenzwembad zou ik er van uit gaan dat er een soort protocol is als het onweert en er dan een risico is, dus zolang niemand mij zegt dat ik eruit moet, blikf ik zwemmen ;)

10. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik douche al 30 jaar met onweer en ik leef nog steeds. :)

11. jupke

jupke Niet meer actief

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.

Heerlijk juist. Buiten regen. Lekker warm douchen en dan in bed.

12. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dus iedereen die niet doucht tijdens onweer leeft niet relaxed in jouw optiek??:roflmao:

Ik heb eens zo'n 50 meter van een paard afgestaan dat omkwam door een inslag, eerder was ik nooit bang maar sindsdien vind ik onweer ook eng en heb ik respect voor de kracht van de natuur. Ik zal ook niet douchen met onweer.

Verder leef ik best relaxed hoor:thumup:

Juul75 vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn moeder had als tiener een blikseminslag in huis meegemaakt van een soort vuurbal die een heel stuk uit de muur sloeg en brand veroorzaakte.

Heel mijn kindertijd hadden we daardoor een soort onweer-ritueel waarbij mijn vader alle stekkers uit stopcontacten ging halen, alle gordijnen dichtdoen. Kranen moesten absoluut dicht blijven. En als het nacht was gingen we beneden zitten wachten tot het over was en daarna pas weer naar bed.

Ik kwam er pas achter toen ik ging samenwonen dat niet iedereen dit doet Mijn echtgenoot vindt het echt volkomen onzin om iets speciaals te doen met onweer, na 17 jaar samen voelt dat nog steeds onwenning soms

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Deze redenatie valt in de categorie: mijn oma rookt al 50 jaar en heeft nog steeds geen kanker dus het zal wel niet zo slecht zijn.

Maar iedereen mag van mij douchen met onweer hoor. Of bij een rood voetgangerslicht oversteken. Of eigenlijk alles doen zolang je maar niet een ander in gevaar brengt.

15. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Nou inderdaad, zo ging het bij ons ook altijd... behalve het samen beneden zitten, dat vonden mijn ouders dan weer onzin. Gewoon slapen.
    Maar stekkers eruit trekken is sowieso goed om te doen bij onweer. Wij hebben vaak zat dat de stoppen eruit vliegen wanneer het onweert, en dan bestaat er een kans dat je computers bijvoorbeeld gaan crashen.

16. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik zeg ook niet dat een ander het moet doen.
    Ik zeg dat ik het doe. En nog steeds leef. Dat is alles.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Na 2x blikseminslag gaan hier ook alle stekkers er uit, bij de eerste blikseminslag was er van alles stuk (tv, pc, telefoon, versterker...). Bij de tweede niks, maar toen waren de stekkers er gelukkig uit ;)
    Verder liggen we 's nachts wel in ons bed enzo, maar ik trek dus wel alle stekkers uit de stopcontacten als ik wakker word van onweer.

18. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Bij mijn broer ook alle elektra stuk. (Bij overburen de auto total loss: 1 klein gaatje zichtbaar, alle bedrading van binnen doorgebrand). Als het echt flink gaat onweren trek ik ook de stekkers er uit hoor.

Deel Deze Pagina