Alcohol

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sophie, 26 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi,

Ik was van plan om tussen eisprong en NOD geen druppel te drinken. Omdat ik toch zo'n zin had in een wijntje ;) ben ik even gaan speuren op dit forum en daarna op internet.
    Op t forum las ik aantal berichtjes over 1e weken zwangerschap en dat vruchtje nog geen contact heeft met je bloedbaan (placenta). Ik dacht dus dat een wijntje toch geen kwaad kon.

Op site van NIGZ vond ik t volgende (voor degenen die t interessant vinden):

Alcohol bereikt ongeboren kind via moeder
    Als je alcohol drinkt, wordt deze via de maag en dunne darm in het bloed opgenomen.
    Bij een zwangere vrouw komt de alcohol direct via het bloed door de placenta in het lichaam van het ongeboren kind. Het alcoholpromillage is op dat moment bij de baby hetzelfde als bij de moeder.
    Ook als de placenta nog niet 'af' is en zelfs al vóór de innesteling komt alcohol bij de vrucht terecht. Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af.
    Bij de baby is dit niet het geval, omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen.

Bron: www.alcoholinfo.nl NIGZ

Voor de volledigheid:
    Alcohol kan voor de bevruchting de eicel van de vrouw of het sperma van de man beschadigen. Dit kan na de bevruchting leiden tot een niet levensvatbaar kind, met een miskraam tot gevolg. Hoe meer door beide partners wordt gedronken, hoe groter de risico's op een miskraam of verminderde vruchtbaarheid.

Voor eisprong blijf ik wel heel af en toe een glas wijn drinken. Tweede helft cyclus toch maar niet. Ik pak zo maar een alcohol-vrij biertje :)

2. Niet meer actief

Hmm.... :-k Ik ga zo ff bij de buurtjes ouwehoeren en was van plan een lekker biertje te nemen. Toch maar niet doen dan ;)

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    prima info! mag veel gelezen worden!

4. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    goed om te weten!!

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ben even naar die link gegaan, wordt heel veel info gegeven over zwanger worden en alchol en zwanger zijn met alcohol. staat ook een staatje met wat welke hoeveelheid alchohol met je kindje doet, om je dood te schrikken. ben blij dat wij gestopt zijn met alcohol toen we besloten dat we graag een kindje willen!

6. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    volgens mij hebben heel veel vrouwen nog wat gedronken omdat ze niet wisten dat ze zwanger waren. op die site staat trouwens ook dat het geldt voor de man. Het gaat vooral om veelvuldig gebruik van alcohol.

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    er wordt aangegeven dat er geen ondergrens aangegeven kan worden, maar dat de risico's toenemen naarmate er meer en vaker alcohol gebruikt wordt. ik neem dan geen risico meer hoor!

8. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Het berichtje is ook puur ter info, om duidelijkheid te scheppen en als toevoeging op info die al op t forum te vinden is (en discussie ;))

Op elke site die ik vond staat ook dat men adviseert om tijdens het zwanger worden helemaal geen alchohol te drinken. Dat zeggen ze niet voor niets. Ik was echter eigenwijs en benieuwd hoe t zat met bloed/placenta et cetera en hoopte de conclusie te kunnen trekken dat ik nu best een wijntje kon opentrekken :)
    Ik heb er nu voor gekozen dat maar niet te doen.

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    sophie, ik ben het helemaal met je eens en het is natuurlijk een super link voor alle zwangeren en klussers om eens goed door te lezen, werkt een hoop misverstanden uit de weg!

10. mark en maria

mark en maria Fanatiek lid

5 mei 2006
    1.125
    0
    0
    noord holland
    sophie
    een goed stuk en het heeft ook alle aandacht nodig
    we zijn nu een half jaar niet meer aan de alcohol mannetje af en toe maar ik niet want de kinderwens is nu eenmaal die voor gaat

succes alle klusser
    en de wachtende spannend
    zwangere geniet er van

gr maria

11. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    :confused: oooh nee :oops:

* gooit biertje leeg in gootsteen*

Bedankt voor de info!

12. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Claartje,
    super link [​IMG]

heeeeerlijk! :)

Enne, ontdek net dat wij dezelfde pendeluitslagen hebben. Succes!!

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zie het! wat grappig! haha ben benieuwd, zal je in ieder geval op de hoogte houden! wie weet 'doet ' de een het jongetje en de ander het meisje ;)

14. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland

Graag gedaan hoor en dankzij Claartje heerlijke sapjes :)

15. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    deal ;)

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    :D

*neemt nog een slokje van haar alcohol vrije shirley temple*

17. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    hik *schiet omhoog* hik *schiet omhoog*
    't is net echt joh :)

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    haha ja joh, maar er zitten echt lekkere tussen hoor en wat ook een voordeel is: je hebt de volgende dag geen kater! ;)

19. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Geen kater, wel een vruchtbare .... ;)
    (nu sla ik echt door)

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006