Hoi, Ik was van plan om tussen eisprong en NOD geen druppel te drinken. Omdat ik toch zo'n zin had in een wijntje ben ik even gaan speuren op dit forum en daarna op internet. Op t forum las ik aantal berichtjes over 1e weken zwangerschap en dat vruchtje nog geen contact heeft met je bloedbaan (placenta). Ik dacht dus dat een wijntje toch geen kwaad kon. Op site van NIGZ vond ik t volgende (voor degenen die t interessant vinden): Alcohol bereikt ongeboren kind via moeder Als je alcohol drinkt, wordt deze via de maag en dunne darm in het bloed opgenomen. Bij een zwangere vrouw komt de alcohol direct via het bloed door de placenta in het lichaam van het ongeboren kind. Het alcoholpromillage is op dat moment bij de baby hetzelfde als bij de moeder. Ook als de placenta nog niet 'af' is en zelfs al vóór de innesteling komt alcohol bij de vrucht terecht. Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af. Bij de baby is dit niet het geval, omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen. Bron: www.alcoholinfo.nl NIGZ Voor de volledigheid: Alcohol kan voor de bevruchting de eicel van de vrouw of het sperma van de man beschadigen. Dit kan na de bevruchting leiden tot een niet levensvatbaar kind, met een miskraam tot gevolg. Hoe meer door beide partners wordt gedronken, hoe groter de risico's op een miskraam of verminderde vruchtbaarheid. Voor eisprong blijf ik wel heel af en toe een glas wijn drinken. Tweede helft cyclus toch maar niet. Ik pak zo maar een alcohol-vrij biertje
Hmm.... :-k Ik ga zo ff bij de buurtjes ouwehoeren en was van plan een lekker biertje te nemen. Toch maar niet doen dan
ben even naar die link gegaan, wordt heel veel info gegeven over zwanger worden en alchol en zwanger zijn met alcohol. staat ook een staatje met wat welke hoeveelheid alchohol met je kindje doet, om je dood te schrikken. ben blij dat wij gestopt zijn met alcohol toen we besloten dat we graag een kindje willen!
volgens mij hebben heel veel vrouwen nog wat gedronken omdat ze niet wisten dat ze zwanger waren. op die site staat trouwens ook dat het geldt voor de man. Het gaat vooral om veelvuldig gebruik van alcohol.
er wordt aangegeven dat er geen ondergrens aangegeven kan worden, maar dat de risico's toenemen naarmate er meer en vaker alcohol gebruikt wordt. ik neem dan geen risico meer hoor!
Het berichtje is ook puur ter info, om duidelijkheid te scheppen en als toevoeging op info die al op t forum te vinden is (en discussie ) Op elke site die ik vond staat ook dat men adviseert om tijdens het zwanger worden helemaal geen alchohol te drinken. Dat zeggen ze niet voor niets. Ik was echter eigenwijs en benieuwd hoe t zat met bloed/placenta et cetera en hoopte de conclusie te kunnen trekken dat ik nu best een wijntje kon opentrekken Ik heb er nu voor gekozen dat maar niet te doen.
sophie, ik ben het helemaal met je eens en het is natuurlijk een super link voor alle zwangeren en klussers om eens goed door te lezen, werkt een hoop misverstanden uit de weg!
sophie een goed stuk en het heeft ook alle aandacht nodig we zijn nu een half jaar niet meer aan de alcohol mannetje af en toe maar ik niet want de kinderwens is nu eenmaal die voor gaat succes alle klusser en de wachtende spannend zwangere geniet er van gr maria
ik zie het! wat grappig! haha ben benieuwd, zal je in ieder geval op de hoogte houden! wie weet 'doet ' de een het jongetje en de ander het meisje
haha ja joh, maar er zitten echt lekkere tussen hoor en wat ook een voordeel is: je hebt de volgende dag geen kater!