borstvoeding en kinderdagverblijf

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cathelijne81, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cathelijne81

6 mrt 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi gisteren heeft mijn zoon zijn eerste kinderdagverblijf dag gehad
    Hij is 11 weken, weegt 7 kilo (was bij geboorte 3.8) en krijgt alleen maar borstvoeding. Hij drinkt overdag meestal ongeveer om de 3 uur. Soms een dag wat vaker of wat minder vaak. Dus dan om de 2 uur of soms om de 4 uur, nooit langer.
    Hij drinkt vrij veel, als ik gekolfde melk geef drink hij zo 180 weg.
    (zijn gewicht verraad ook al dat hij genoeg drinkt)

Om te voorkomen dat hij hongerig zou worden heb ik hem naar het kinderdagverblijf 4 x 180 cc meegegeven voor een dag van 0730 tot 18.00 (plus nog 180 bevroren voor nood).
    Hij had vanaf 09.30 elke 2 uur dorst en had dan ook om 14.30 al zijn melk al op.
    Dat is dus 720cc in ongeveer 6 uur. En dan heeft hij thuis gisteren ook nog om 18.30 20.30 en 23.30 gedronken.
    Nou drinkt hij niet altijd zoveel hoor, maar t komt aardig in de buurt.

Het kinderdagverblijf zei dat ik hem om de 3 uur moest voeden om regelmaat te krijgen, dat is voor hun fijner. Dus ook als hij het zelf nog niet wil, al aanbieden om de 3 uur. Ik heb daar niet echt zin in. Ik ben allang blij als hij een keer langer dan 3 uur niet komt.
    Bovendien: het is borstvoeding, daar wordt toch altijd van gezegd: voeden op verzoek?

Nou ja heel verhaal maar eigenlijk twee vragen:
    -drinkt mijn zoon niet veel te veel en moet ik dat remmen?
    - is het verstandig om om de 3 uur aan te bieden voor de regelmaat. Worden mijn zoon en ik daar beter van of alleen het kinderdagverblijf?

Groetjes

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Je zoon drinkt live waarschijnlijk meer dan dat jij kolft, zodoende heeft hij te weinig aan 4 X 180 ml.

Zeker niet om de 3 uur aanbieden, zoals jij zegt het is voeden op verzoek.
    Je hoeft het de meiden van de kinderdagverblijf niet "makkelijk" te maken.....het is hun werk.....je hebt huilbaby's, wakkerbaby's, poepbaby's en dus baby's die veel drinken......
    Twijfel niet aan jezelf of je zoon.....jullie doen het hartstikke goed!!!!

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nee, niet naar hun luisteren. Gewoon lekker op verzoek voeden en eventueel op andere momenten extra kolven (uurtje na eerste ochtendvoeding) om zo meer gekolfd te krijgen.

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je hoeft niet naar hun te luisteren wat betreft regelmaat, je kindje gaat dat vanzelf aangeven, maar alsjeblieft, geef je kindje wat minder drinken op het kinderdagverblijf! 4x180 zijn kunstvoedingshoeveelheden, geen hoeveelheden voor borstvoedingskinderen....

Waarom drinkt hij dan zoveel zou je zeggen? Nou omdat hij uit de fles vele malen makkelijker drinkt dan uit jouw borst! Hij bereikt zijn verzadigingsgevoel gewoon niet door die veel te makkelijke speen...

Wat je zou kunnen proberen is om een andere speen (weet niet wat je nu gebruikt?) of een andere fles (bv de breastflow) te gebruiken. Zodat je mannetje wat meer moeite moet doen voor de melk, dat moet hij namelijk aan jouw borst ook!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hij drinkt wel erg veel moet ik zeggen. Weet je zeker dat het honger is en geen zuigbehoefte? Gebruik je de kleinste flessenspeen die er is, zodat hij er goed veel moeite voor moet doen?

Verder gewoon op verzoek blijven voeden, ook op het kinderdagverblijf. Makkelijker, pff, daar zou ik niets mee doen.

6. cathelijne81

6 mrt 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks allemaal, ja ik voed ook liever op verzoek.

Het is inderdaad erg veel he. Maar als ik dan kolf rond 12 uur s middags op mijn werk is zit ik ook zo op 400 cc (wel 2 borsten natuurlijk ;)) en dan thuis na het voeden nog een keer (wel minder). Dus ik kan het wel goed bijhouden.
    Hij drinkt uit een Aventfles, de kleinste speen. Volgens mij drinkt deze wel 'zwaar' genoeg. Ze hebben een ander merk op het kinderdagverblijf maar ze vertelde dat het zo uit zijn mond loopt als ze hem daarmee voeden. Kennelijk gaat dat inderdaad te makkelijk en kan hij het niet bijhouden, qua slikken. Dus hij krijgt uit zijn eigen fles.

Oh ja dat ik hem 4 x 180 meegeef is omdat er precies 180 in zo'n bekertje kan.
    Misschien moeten ze hem dan 200 aanbieden en eens kijken of hij dan minder vaak dorst heeft....?

Tis trouwens niet perse zuigbehoefte denk ik, hij krijgt een speentje aangeboden als ie een beetje piept (en bij honger blieft hij die niet ;))

Vandaag thuis is het alweer een stuk minder. Hij heeft om 0630 en 10.00 gehad en heeft nu om 13.00uur nog geen honger. Dat lijkt er meer op :)

7. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee gewoon minder aanbieden en kijken of hij daarmee tevreden is! Bied hem eens 120 aan en eventueel daarna zijn speen om zijn zuigbehoefte te bevredigen!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    @kruimel: ik ben het ermee eens dat hij veel drinkt (zie mijn post), maar jouw reactie vind ik wel wat kort door de bocht. Er zijn ook gewoon kinderen die veel drinken.

Mijn dochtertje dronk na 3 weken al gemiddeld zo'n 180 ml elke 2/3 uur (gewogen voor/na voeden om bepaalde redenen).

Maar ik vind ook, zeker niet direct nog meer geven, het zijn echt behoorlijke hoeveelheden. Ik zou het ook eerst met iets minder proberen, maar dan 160 oid.

9. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Verplaatst naar 'borstvoeding'.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je kind zich et 4 x 180cc flink aan het overdrinken is!

Melk komt op een heel andere manier uit een fles als uit een borst.
    Aan de borst moet een kind eerst even aan het werk en dan komt er eerst een beetje melk, met de tsr een grote stroom, en dan al de borst bijna 'op' is komt de melk er weer druppelsgewijs uit. Voor een kind dat borst gewend is zijn die laatste druppels een signaal 'let op, bijna op!'
    Uit een fles komt van begin tot eind een gestage stroom, en die is dan zonder waarschuwing ineens op. Kinderen die borst gewend zijn kunnen de neiging hebben door te blijven drinken aan een fles, ook als ze genoeg hebben, omdat ze op het stopteken wachten.
    Dat is het zg. 'doordrinkeffect'.
    Voor de meeste kinderen die gewend zijn op verzoek te drinken is 180cc echt een erg grote portie. Beter is om de voeding in veel kleinere porties aan te leveren, van ongeveer 60cc. Dat maakt op verzoek voeden veel gemakkelijker, omdat per voeding gekeken kan worden of kind 1, 2 of 3 porties wil.

Daarnaast moet het kinderdagverblijf de flessen natuurlijk wel borstvriendelijk aanbieden. Heb je wel met ze besproken of ze weten wat dat inhoudt?

Qua fles en speen, newborn van Avent kan soms nog te snelmzijn. De Calma van Medel is speciaal ontworpen met de manier fan aan de borst drinken in het achterhoofd.

Deel Deze Pagina