Ik ben vega, dus geen idee wat betreft de prijzen van vlees. Maar ik kan me zo voorstellen dat het vlees van een blij en gezond dier veel lekkerder smaakt dan dat van een doorgefokt, zielig, ongezond dier. Ik eet vrijwel alle groenten en fruit, zuivel en eieren, brood en sapjes biologisch, waarbij de biologische groenten en fruit van AH qua prijs best goed concurreren met die van de natuurvoedingswinkel. Er zijn overigens wel lijstjes op internet te vinden welke groenten en fruit je beter wel bio kopen en bij welke het minder/niet nodig is. Bijv. aardappels en aardbeien waar relatief veel gif voor gebruikt wordt (beter bio) en spelt, dat altijd bio is en je dus niet specifiek bio-speltbrood hoeft te kopen. (Spelt groeit alleen als het biologisch gekweekt wordt). Als je wel eens vega eet, weet welke producten in het seizoen zijn en handig bent met recepten (alles opmaken) dan is het heel goed te doen om biologisch te eten. Hoewel het duurder is dan kiloknallers enzo zijn er wel veel voordelen. Geen gifstoffen, geen kunstmest, betere smaak, geen groeibevorderaars, betere leefomstandigheden (en daardoor minder stress) bij dieren.... ik ben echt helemaal om. Een appel smaakt gewoon naar appel, en niet naar een waterbom Oh ja, je kan ook een bio-tas abonnement nemen, daar zit voor een week groente en fruit in, en die is meestal goedkoper dan wanneer je het los koopt. Soms moet je wel even zoeken hoe je iets klaarmaakt Voor een eerlijk artikel dat de voor en tegens tegen elkaar afzet: Is biologisch echt gezonder? - voeding Gezondheid op PlusOnline, website van Plus Magazine: 50-plus gezondheid
Dat is dus niet waar. Eerst checken voor je iets roept. De dieren in de bio-industrie krijgen absoluut wel medische zorg als het nodig is. Echter, ze krijgen niet preventief allerlei antibiotica toegedient. Dit krijgen dieren in de vee-industrie wel, die worden namelijk vaak ziek (logisch als je doodongelukkig onder slechte leefomstandigheden met voedsel leeft). Krijgen biologische dieren antibiotica toegediend?
Nee echt serieus ik heb het (helaas) met mijn eigen ogen gezien, en de papieren in mogen kijken. Er klopt echt niks van...
Dan voldoet een bedrijf niet aan de wettelijk norm. Ik kan me voorstellen dat individueen hierdoor - omdat een dier maar 1x per jaar anibiotica mag krijgen - het dier ziek laten. Maar dat is niet de bedoeling van biologische veeteelt en dan zijn zowel veehouder als dierenarts niet goed bezig. Het lijkt mij een incident en anders moet er beter gecontroleerd worden.
een discussie ga ik me even niet in mengen maar heb wel de vraag welke winkel heeft de meest biologische producten te koop? is dat a.h jumbo of........................
Bedankt voor alle tips. Het was niet mijn bedoeling een discussie te ontlokken hoor. Sneeuwpop, bij ons heeft AH veel biologisch. Zij hebben ook een eigen lijn, Puur en Eerlijk. Ik ga het vanaf vandaag zoveel mogelijk in de gaten houden. Ik heb nog het een en ander aan vlees in de vriezer, dat ga ik natuurlijk niet weg gooien. Ik heb gisteren wel een ovenschotel gemaakt en daar 150 gram vlees in gedaan voor 3 personen dus dat is minder dan ik normaal gebruik. Zo zal ik het toch een beetje gaan doen denk ik. Ik ben blij met alle tips van jullie! Trouwens, over die slachtkuikens, wat vreselijk zeg!