Hoi! Ons zoontje is 10 maanden en drinkt na 7,5 maand borstvoeding nu dus al een tijdje opvolgmelk. 's morgens maken we er pap van (180 ml water, 6 schepjes en fijne granenpap) bij z'n middagboterhammen krijgt hij een fles (6 schepjes op 180 ml) Bij z'n fruithapje (tussen ontbijtpap en boterhammen) z'n tussendoortje (rijstwafeltje/soepstengel rond theetijd) en het avondeten (zoveel mogelijk met de pot mee, soms potje) drinkt hij wat water, of lauwe thee of verdund vruchtensap. Voordat hij gaat slapen, krijgt hij nu nog een fles, maar het is denk ik de bedoeling dat we die af gaan bouwen. Een paar weken geleden kreeg hij altijd pap voordat 'ie ging slapen, maar ik dacht: dan raakt 'ie dus gewend aan een boel voedingsstoffen op dat moment, terwijl we dat dus willen afbouwen... Nu krijgt hij gewoon een fles melk, maar we doen er steeds minder schepjes in, zodat hij nog wel lekker warm vocht binnen krijgt maar niet zoveel voedingsstoffen (want hij heeft dan dus een uurtje eerder een warme maaltijd+toetje achter de kiezen. Pfff... lange inleiding, haha. Maar nu m'n vraag: kan het eigenlijk kwaad om minder dan de voorgeschreven schepjes in de fles te doen? Hij krijgt nu bijvoorbeeld 200 ml met 3 schepjes... Af en toe als hij hoge koorts had en 's nachts dorst had, deden we dit ook wel een trouwens. 100 ml geven met 1 schepje ofzo. Omdat we wilden dat hij in elk geval voldoende vocht binnen kreeg... Ik hoop dat iemand weet of het oké is...
Ja hoor dat kan, zolang hè maar tussen de 15 en de 24 schepjes per dag geeft (minder kan als je ernaast ook andere zuivel geeft). is ook een mooie methode om ze aan thee telaten wennen, op z'n Engels, met een 'wolkje' melk.
Tuurlijk kan dat, overigens laten kindjes zelf heel vaak die laatste fles vallen hoor, hoef je niet zo actief mee bezig te zijn
Je zou het ook kunnen vervangen door warme (koe)melk? Dat avondritueel hebben wij nog steeds met de oudste, voor het slapen gaan verhaaltje lezen met een beker warme melk erbij.
Verdunnen kan geen kwaad, zolang je op de hoeveelheid totale voedingsstoffen op een dag let. Meer schepjes is uiteraard niet goed, kan verstopping veroorzaken. Maar of je nou verdund of minder (onverdunde) melk en daarna nog water geeft, dat is hetzelfde.