Dreumes wil per se zelf eten....

Discussie in 'Voeding' gestart door Yil, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze meid krijgt een steeds sterker eigen willetje en dat is aan de ene kant natuurlijk erg leuk, maar op sommige momenten ook wel erg lastig :( Ze wil nu na een paar hapjes van haar eten per se zelf het bestek hanteren en dus zelf eten. Dit wordt 1 grote kliederboel omdat het natuurlijk nog niet goed lukt. De lepel keert ze onderste boven vlak voor die haar mond bereikt en van een vork valt het meeste eraf. Als ik haar probeer te helpen krijgt ze een driftbui en is het brullen. Als het met het bestek niet lukt, gaat ze met haar handen aan de slag en dan gaat ze er mee lopen smeren. Ze mag van mij niet met haar handen in haar avondeten, met bestek prima, maar niet lopen klieren met je handen (losse nasi en ander geprakt avondeten bedoel ik dan).

Hebben jullie tips hoe ik het avondeten het beste kan laten verlopen, want zo'n driftkikker aan tafel maakt het er niet gezelliger op.....

Haar een bestekje geven en dan een hapje tussendoor proberen te geven werkt helaas niet (meer).

2. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Toch zelf laten eten. Ze moet het immers leren. Ik ben vrij makkelijk met de kliederboel die ze in begin maakte: zij in bad, kleren in was, en stoel in een sopje. En klaar is Kees.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Gewoon zelf laten doen..

Opgeknipte vuilniszak onder de kinderstoel en kliederen maar :D

4. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    En toch maar zelf laten doen... Die kliederboel hebben we hier al maanden, ze was niet eens geïnteresseerd in een vork. Leuk is het niet die zooi achteraf, maar ik vind een driftbuiloze maaltijd leuker :)
    Als ze gaat spelen met haar eten dan waarschuw ik een keer, daarna haal ik haar bord weg. Gelukkig had ze dat gauw door en komt dat bijna niet meer voor.
    De laatste paar dagen vindt ze haar vork en lepel wel wat leuker, zit ze heel wijsneuserig te schrapen door haar bordje. Het echte prik- en lepelwerk begrijpt ze nog niet, we helpen haar, maar het moet wel leuk blijven. Als ze er gefrustreerd van raakt, dan laten we het voor wat het is en proberen we het de volgende dag weer.

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Euhm, ze is al ruim een! Tuurlijk wil ze zelf eten!

Hoe lang was je van plan haar te voeren anders? Totdat ze het zelf perfect zou kunnen.... ;) Dat bestaat natuurlijk niet, ze zal het een keer moeten leren, toch? :)

Voor haar motoriek is het misschien wel beter om haar eerst met de handen te laten eten. Dan geeft je gewoon grotere stukken die ze goed kan vastpakken.

En (dikke) yoghurt gewoon met een lepeltje zelf laten doen, al doende leert men, en het is ook gewoon super leuk voor je kind om zelf het eten te "ontdekken".

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wat de rest ook zegt -> tóch zelf laten doen.

Je wilt niet weten hoe de vloer er hier uit ziet na het avondeten met 2 kinderen van 2,5 en (bijna) 16 maanden ;). Maar voeren is meestal geen optie (denk: krijspartijen en rondvliegende borden :cool:), dus dan maar zelf. Mijn dochter kan nu redelijk met een lepel eten als ik het eten op haar lepen doe, maar mijn zoontje doet het allemaal lekker met zijn handen.

7. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Zelf laten eten. Ons zoontje eten ook mee en ja wel een kliederboel, maar hij probeert steeds beter te eten met zijn vorkje en lepel n soms lukt het niet dan maar met de handjes..Na het eten doekje er bij en niks meer te zien..

8. mama van Joy

29 jan 2011
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar :) Onze meid is 10 maanden en haar helpen is absoluut not done! Inderdaad lekker zelf laten proberen, ze moet het toch een keer leren. Wellicht wel goed om aan te geven wat wel en niet mag... eten in de mond en niet op de grond, dat soort dingen.

Mocht je het vervelend vinden dat de kleertjes helemaal onder de smurrie zitten dan is wellicht zoiets een idee: Silly Billyz Slabber Met Mouw Antraciet 6-24 Maanden | Slabbers | Baby-Dump

Succes!

9. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Het is ook niet zo zeer de kliederboel waar ik me druk om maak, maar het feit dat ze bijna niets binnenkrijgt daardoor. Alles valt van haar bestekje en ze gaat rustig een uur zitten 'mieren' met een klein rijstkorreltje. Ook haar speelgoedjes krijgen eerst een hapje (verdwijnen in het bord met eten) en dan probeert ze zelf wat te eten. Ze eet uiteraard haar boterhammetjes zelf, maar het gaat me ook echt om het avondeten.

Aangeven wat niet mag probeer ik dus te doen met het kliederen met de handen. Dat mag dus niet van ons. Of met je lepeltje/vorkje OF pappa/mamma laten helpen. Ik begrijp dat jullie hier wel de kleintjes met hun handen laten eten (avondeten)?

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je kan van je kindje toch niet verwachten dat ze nu netjes met een bestekje kan eten? Ik liet mijn zoontje rond die leeftijd gewoon met zn handen eten, want ook hij wilde niet meer dat ik hem zijn eten gaf.
    Hij is nu een paar maandjes ouder en kan al best goed met een lepeltje en vorkje eten maar pakt regelmatig ook nog wat met zijn handen als het te moeilijk is om het met vork of lepel te doen.
    Zo lang er niet mee gespeeld word met het eten vind ik het prima...

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik vind dat je op deze leeftijd niet mag verwachten dat je je kind nog mag voeren. Hier nooit gevoerd maar lijkt me dat dat vanaf een maand of 10 niet nodig is toch? En ergens tussen 1 en 1,5 leren ze met bestek te eten.
    Hartstikke goed toch dat ze het wel probeert? En heel normaal dat als het niet lukt, ze met haar handjes gaat eten.
    Onze dochter heeft vanaf 6 maanden al met haar handjes gegeten en had de fase van het ontdekken al veel eerder en smeerde er ook niet bewust mee.
    Hier eet ze vanaf 14 maanden met bestek en wat niet lukt, doet ze met haar handen.

12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter eet al vanaf het begin zelf met haar handjes. Rijst is geen succes, los van het feit dat ze het niet lust, maar je zou dat wat plakkeriger kunnen maken zodat het beter op het lepeltje blijft liggen. Verder is met de handjes eten toch eigenlijk niet zo erg? Uiteindelijk kunnen ze het echt wel met een vork of lepel. Zoals ik zei, dochter had tot nu toe totaal geen interesse voor de vork of lepel. Nu wel wat meer, maar het gaat nog helemaal niet goed. Maakt niks uit, laat maar knoeien, daar moet ze het van leren. Speelgoed krijgt ze hier trouwens niet tijdens het eten. Als zij klaar is en heeeeul vervelend wordt terwijl wij nog aan het eten zijn dan wil ik haar nog weleens iets geven, maar tijdens het eten wordt er niet gespeeld.

Dat perse voeren gebeurt hier in mijn omgeving ook. Dat kindje is 17 maanden en mag niet zelf eten, dat heeft ze nooit gemogen. Ze wijst altijd naar het bordje van papa en mama, maar krijgt het zelf geprakt op een lepeltje gevoerd. Als ze protesteert dan wordt resoluut het bord weg gehaald en krijgt ze geen eten meer. Dat duurde dan maar een paar dagen en daarna wist ze het precies.
    Ik vind het geen prettige manier. Het kind geeft duidelijk aan dat het zelf wil proberen, ik kan het dan alleen maar toejuichen.

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat doen die speelgoedjes op tafel?
    Bord voor dr neus, slabber met mouwen aan, vork of lepel in de hand en gaan met die banaan! Oók als ze met haar handen begint.
    Óók als ze niks binnen lijkt te krijgen. Geef het een maandje de tijd zonder dat je haar pusht of corrigeert en je zult zien dat ze steeds beter gaat eten. Niet dat ik wil zeggen dat ze na die maand ineens netjes en zonder knoeien of spelen eet maar echt, je zult een stijgende lijn zien. Eeuwig voeren is ook geen optie, toch?

14. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Mijn dochter eet ook al maanden zelf. Begint tegenwoordig eerst met bestek maar dat lukt nog niet zo goed, dus het eindigt met de handen:D.
    Verder prak ik niks maar geef ik vaak grotere stukken wat ze makkelijk kan pakken, zo krijgt ze in ieder geval genoeg binnen.
    Moeilijk eten zoals rijst eten we zo nu en dan en tja dat gaat er meerendeels naast, maar komt vanzelf maak me daar geen zorgen over. Ze krijgt genoeg, dus een avondje iets minder eten is niet gelijk erg.

15. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ja hoor, die van mij mogen met de handen eten. Oók mijn dochter, ook al is ze al 2,5, want soms wil een sperzieboon aan haar vorkje prikken nog niet zo lukken en dan pakt ze 'm met haar handen :D. Het is heel normaal dat op een gegeven moment de selluf doen-fase begint en daar hoort ook zelf eten bij. Met een bestekje kunnen ze het op die leeftijd nog niet, dus ja, dan maar met de handen. Met bestek eten komt vanzelf.

Oh, en ik zou wel per direct dat speelgoed aan tafel verbieden. Je zit aan tafel om te eten en niet om te spelen, dat kan de rest van de dag. Althans, dat is mijn mening.

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier ook slabber met mouwen, theedoek over d'r schoot en stukken eten op het blad van de kinderstoel. Natuurlijk moet ik na het eten het een en ander van de grond halen, maar ze smikkelt heerlijk. Ook rijst trouwens, gewoon beetje klef koken zodat het vast te pakken is :D

Oh en hier ook geen speelgoed bij het eten, dat leidt enorm af.

17. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier eet meneer ook met zijn handen. Hij heeft wel een vork of lepel in zijn hand, maar die weet hij nog niet zo goed te gebruiken. Met zijn handjes gaat hartstikke goed. Er ligt nog weleens wat op de grond. Vooral als we rijst eten, maar met aardappels en groenten valt dat reuze mee. Ik ga er vanuit dat hij wel een keer leert eten met mes en vork, maar voor nu lekker kliederen en elke dag in bad of onder de douche :)

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gewoon zelf laten eten, lijkt me ook logisch op die leeftijd. Hier at ze idd eerst met dr handjes, heeft ook nooit geprakt eten gehad. Ruim na een jaar ging ze met bestek eten, en speelgoed aan tafel is hier geen goed idee, pas als ze klaar is met eten.

19. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Hahahaha! Nou ik lees het al! Ik ben veel te streng voor onze dame, arm kind met zo'n moeder ;)

Vanavond krijgt ze een potje omdat we zelf een patatje gaan eten, dus dat zal lastig gaan met zelf eten. Dit kan ze niet echt vastpakken natuurlijk. Vanaf morgen (geraspte bietjes met een gehaktbal) maar weer helemaal zelf laten eten. Zal een lekkere knoeiboel worden met die bietjes! hahahaha!

20. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Wat de rest dus ook al zegt, lekker zelf laten doen :) Als het met een vorkje (nog) niet lukt, gewoon met de handen laten eten. Hier kan ze al goed met een vork en lepel eten, maar af en toe wordt het ook nog met de handen gedaan hoor. En het is ook hier wel eens een kliederboel, maar na het eten gewoon overal een doekje over, en klaar :)

Deel Deze Pagina