Mijn zoontje krijgt tegenwoordig 2 keer per dag fruit; 's ochtends om een uur of 10 (1-2 stuks) en dan 's middags nog een stuk. Hij is dol op fruit, hij lust alle soorten, en ik wissel het steeds af, maar vooral van mandarijn is hij helemaal gek. Als hij een mandarijn ziet, begint hij al te dansen in zn kinderstoel. Volgens mij zou hij dat onbeperkt kunnen eten als ik het aan zou blijven bieden. Maar hoeveel is de max? Hij eet dus 2-3 stuks fruit op een dag en dat meer dan de gemiddelde volwassene volgens mij. Hoeveel fruit mag een kindje van ruim 10 maanden maximaal per dag?
Hoeveel de max is weet ik niet. Ik denk dat je er vooral op moet letten dat hij er geen diarree van krijgt. En dat hij niet alleen maar fruit eet maar ook brood en groente ed. Ik zou persoonlijk niet meer dan 3 stukken per dag geven. Aangeraden wordt 1 of 2 stukken fruit voor kleine kindjes. Maar het ligt er ook een beetje aan of het bananen zijn of kleine mandarijntjes. (en druiven tel je ook niet per stuk )
Brood en groente eet hij ook gewoon hoor, maar daar is hij lang niet zo dol op als op fruit. Het is echt een fruitvreetzakkie.
Fruit is gezond en als het niet ten koste van andere goede voedingstoffen gaat dan... lekker eten. Misschien herinner je nog "Snoep gezond, eet een appel".... nou dat geldt dus mooi voor jouw kindje. Een gezond tussendoortje is zeker fruit. Een beetje opletten met de hoeveelheid citrusvruchten ivm mogelijk diarree maar verder? Heerlijk toch dat hij zo graag fruit eet! Oja, de aanbevolen hoeveelheden zijn minima... zolang hij verder gewoon brood en groenten e.d. eet.. dan mag hij lekker fruit eten. Die van mij vindt fruit ook zo lekker... die krijgt bij het ontbijt een beetje, bij de middag een flinke hap en tussendoor ook nog wel een beetje
Ik denk dat zolang hij verder zijn eten gewoon goed eet en inderdaad geen last van zijn buikje, darmpjes krijgt dat je makkelijk 3 a 4 stuks fruit kan geven. Jamila krijgt op opvang dagen ook minimaal 3 stuks fruit (gekke meisje eet bij de opvang als een bouwvakker en thuis vertikt ze het ).