Ik zal een biopsie/punctie ondergaan i.v.m. een knobbeltje in mijn borst. Mijn dochtertje is 8 weken dus ik geef nog volop borstvoeding. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik i.v.m. de verdoving een bepaalde tijd geen borstvoeding geven? Ik las ook dat er een drukverband aangebracht wordt welke 24 uur moet blijven zitten. Blemmert dit het geven van borsvoeding of het kolven? Ik wil namelijk wel doorgaan met borstvoeding dus als ik tijdelijk niet mag geven wil ik het wel op gang houden door te kolven.
Ik heb zelf geen ervaring, maar vond het volgende op internet: Borstknobbels en chirurgie Meestal is een knobbel in de borst van een lacterende vrouw een galactocele, een met melk gevulde cyste veroorzaakt door een verstopt melkkanaaltje. Een galactocele is gewoonlijk pijnlijk en zal snel atroferen en in een aantal dagen verdwijnen. Als de knobbel niet oplost of kleiner wordt, zal de lactatiekundige een vrouw moeten doorverwijzen naar een arts voor onderzoek. Cysten zijn bijna nooit kwaadaardig. Als een biopsie nodig is, gebeurt dat op de volgende manieren: Een fijne naald biopsie die een paar cellen eruit haalt Een grote naald biopsie, die een klein beetje weefsel uitsnijdt zonder incisie Een incisie biopsie die een groter stuk weefsel neemt Een uitsnijding die de hele knobbel verwijdert. Een knobbel die ontdekt wordt, kan verder onderzocht worden, gewoonlijk door biopsie of ultrasonografie, om te onderzoeken of het vochtgevuld is (cyste of goedaardig) of solide/dicht (mogelijk kwaadaardig). Vanwege de gevoeligheid van het weefsel van een lacterende borst is mammografie niet afdoende en dus niet de aangewezen methode. Als de chirurg de laagste mogelijke dosis voor lokale anesthesie gebruikt, minimaliseert dat de hoeveelheid die het kind binnen krijgt bij de volgende voeding. Als de vrouw niet binnen enkele uren kan voeden, zal ze moeten kolven om de druk te verlichten. Te veel melkdruk en ophoping kan leiden tot infectie en schade aan de geopereerde zijde. Verder wil je adviseren dit voor de biopsie te bespreken met je behandelend arts en eventueel de lactatie-deskundige van het ziekenhuis. En als laatste heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jou! Dit zijn natuurlijk zaken waar je je helemaal niet mee bezig wilt houden als je net moeder bent geworden.