Tis geen postzegeltuintje, maar nu onze tuin strak en (meestal) opgeruimd is wil ik er niet opnieuw een enorme boscage van maken. Maar ik mis de franse stijl in mijn tuin. Het is saai strak, rechthoekig. Ik hou van veel groen, wapperende bladeren. Natuurlijke kleuren dus geen paars, roze. Ik denk dat een boom(pje) planten veel doet voor de sfeer in de tuin. Maar hij mag niet te groot worden. Hoogte denk ik max 3 of 3,5 meter. Maar belangrijker is dat hij niet heel breeduit groeit. Op stam is zowieso mooi. Nu denk ik aan een appelboom. Ik hou van die authentieke uitstraling. Groenblijvend hoeft niet per se, maar mooie noestige takken is wel mooi voor het wintertafereeltje. Maar de boom moet aan de zijkant van de tuin, dus ik weet niet of ik dat voor elkaar krijg met een appelboom. Ik sta overal voor open. Welke boom heb/ken jij die in dit plaatje pas? O, ja: mijn tuin is heel zonnig, de hele dag door. Zandgrond.
Een appelboom vind ik echt heel mooi, maar ik háát het dat daar in de zomer altijd zoveel wespen en vliegen op af komen...
Japanse kers? Heeft wel belachelijk veel roze in de lente Maar daarna mooi diep donkerrood blad en het is geen idioot grote boom. Je kunt veel bomen ook gewoon kort houden door ze regelmatig te snoeien/bij te knippen. Bij ons in de tuin staat een klein berkje. Die kunnen enorm hoog houden, maar we knippen de top er gewoon uit. Zo hadden mijn ouders een kleine treurwilg die steeds geknot werd, ook erg leuk. Kun je zo hoog maken als je wil volgens mij. Een goede tuinzaak weet vast wel hoe dat precies zit.
Je kunt ook nog denken aan een druif ergens langs een schutting of paal. Die groeien snel en staan snel Frans Dan kun je nog een pergola maken met klimmers.
Afhankelijk van hoe breed de boom wel mag zijn, japanse esdoorn. Schitterend mooi blad en swinters leuk te versieren met lichtjes
De ene is volledig rood, de andere heeft ook wat groen erbij. Maar de eerste is wel het hele jaar rood inderdaad, alleen verschilt de kleur rood per seizoen. Die met groen verkleurt ook 1 keer per jaar naar meer groen en dan weer terug naar rood.
Ooooh wat een hoop ideetjes! Ik ga even google-n. Die tip van een druif aan de schutting! Yes! Dat lijkt me cool. Dit wordt wel wat.
Japanse esdoorn vind ik mooi. Maar past niet in mijn franse stijl idee. Ik vind ze ook het mooist in een ruime, brede groei. Enne da past nie.
Ik heb een tuin van 6 x 11 m, heb 2 bolcatalpa's, 2 leibomen (appel en peer), een druif en clematis aan de ene kant van de schutting, de hele achterkant hebben we hekwerk/trallis, begroeid met klimop, wilde wingerd en rozen. Oh ja, er staat ook nog een vlinderboom in. Ik hou van groen, maar heb ook nog genoeg plek voor het terras enzo over.
Hierbij een paar foto's. Momenteel staat het badje op de plek van de tuintafel en we zijn net terug van vakantie, dus moeten sommige planten nog opbinden die wat zijn gaan hangen, maar dan heb je een idee. Stom, wordt de foto op z'n kant geplaatst.