Zoals de titel zegt. Ik ben bang voor zwemles.. Mijn dochter had gisteren haar eerste les. Ze is vrij klein en 4.6 jaar. Ze vond het zelf heel leuk, maar ik vond het best eng. Ze droeg geen bandjes en ging een paar keer kopje onder. Wel kwam ze zelf weer boven. En er staat natuurlijk altijd een badmeester bij, maar ik vind het echt niet leuk. Ik haal me allemaal scenario's in mijn hoofd.. Ik laat het niet merken dat ik het spannender vindt dan zij, maar voelen zal ze het altijd een beetje of niet..? Hoe kom ik van dat gevoel af. Want ik vind zwemles Erg belangrijk.
Ik denk dat dat gewoon vanzelf gaat. Ik vond het in het begin ook spannend en ook mijn zoontje ging een paar keer onder water, maar het komt echt best goed
Is dat niet vroeg voor zwemles? Ik heb altijd het idee dat kindjes dan nog niet de concentratie en de spierkracht hebben om zich zo lang in te spannen en te luisteren. Verder zolang je kindje het zelf leuk vindt zou ik ook gewoon gaan hoor
Wil je perse kijken? Het hóéft niet natuurlijk . En verder; misschien kun je met je jongste gaan zwemmen om te ervaren hoe flexibel kinderen in het water zijn als het ware. En anders; probeer voor jezelf duidelijk de dingen op een rijtje te zetten en benoemen die je dochter leuk vind. En houd je daar aan vast. Deze eerste fase is zo voorbij .
Waarom vind je het spannend? Gaat het alleen om dat je dochtertje in het water is, of heb je zelf iets meegemaakt met water wat niet prettig was? Ga je zelf wel eens met je dochtertje zwemmen?
Ik heb 2 jaar terug een peuter van de verdrinkingsdood gered. Komt idd wel weer terug als ik haar dan zie staan en kopje onder zie gaan.
Dan lijkt het me vrij logisch dat je deze angst hebt. Je kunt een aantal dingen doen (in mijn ogen): Niet meer gaan kijken, zelf vaak gaan zwemmen met je dochtertje zodat je vertrouwen in haar krijgt, of zelf hulp vragen om met deze angst om te gaan (therapie). Want ook al zeg je dat je het probeert te verbergen, je dochtertje merkt het echt wel hoor. En die zal dan waarschijnlijk ook angstig gaan worden (of juist heel rebels en dat wil je ook niet ).