Blaasverzakking, ervaringen gevraagd

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door onzewonders, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    De hele week had ik al het idee dat er iets uit kwam aan de onderkant. Dit weekend ontdekte ik dat het ook echt zo was. Na een bezoek aan de huisarts blijkt het een blaasverzakking te zijn.

    Helaas kan ik volgende week pas terecht bij de bekkenfysio voor verder onderzoek en therapie. Tot die tijd veel rusten want lopen lukt niet echt zeg maar....:)

    Ik ben op zoek naar (positieve) ervaringen om mijzelf weer een beetje op te beuren en mij er van te overtuigen dat het vast wel weer goed komt.;)
     
  2. jippie01

    jippie01 Bekend lid

    25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hoi,

    Ik heb ook een verzakte blaas, en helaas ook een verzakte baarmoeder en endeldarm. Ik heb intensieve bekkenfysio gevolgd en ga daar nu nog 1 keer in de paar maanden heen voor controle. Bij mij was het veel erger dan dat het nu is, en gebeurde na de tweede bevalling. We zijn nu anderhalf jaar verder, en op de goede plek zit alles niet, maar ik heb er veel minder last van nu. Het blijft zeg maar allemaal binnen. Om de dag doe ik bekkenbodemoefeningen en dit houd ik ook netjes vol. Als mijn kinderen ouder zijn wil ik me er wel aan laten helpen, aangezien dit ook niet alles is. Mocht je vragen hebben, pb me maar
     
  3. Renaat83

    Renaat83 Actief lid

    28 sep 2012
    393
    0
    16
    Vrouw
    Ik heb ook een blaasverzakking graad 2, en heb hiervoor bekkenfysio gehad. Ik merk wel dat ik mijn oefeningen moet blijven doen, anders krijg ik snel last. Je gaat de spieren om je blaas trainen, zodat alles beter op zijn plek blijft. En ik vind wel dat dit helpt, maar soms vergeet ik de oefeningen een paar dagen en dan worden de spieren slapper eromheen, en dat heeft gelijk effect helaas. Heel veel succes ermee, hoop dat het meevalt voor je.
     
  4. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Mijn God! 1.5 jaar verder??:$ Ow daar schrik ik wel ff van... Ik zie het echt niet zitten om er zo lang mee door te lopen. Ben zo beperkt in mijn doen en laten. Een normaal stukje wandelen met de kleintjes lukt al niet eens.

    Ben jij ook bij de gyn geweest voor controle? En heeft hij/ zij jou doorverwezen? Of ook via de ha net als ik?

    Ik heb overigens vandaag toch een verwijzing naar de gyn gekregen. Ik ben daarom ook erg benieuwd of jij daar geweest bent en wat zij adviseerden te doen. Je geeft aan je te willen laten helpen als de kids wat ouder zijn. Mijn vraag is of je je nu ook al mocht laten helpen en dat je zelf de keuze hebt gemaakt dit later te doen of wil de gyn het nu nog niet?
     
  5. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Kun je mij uitleggen wat graad 2 inhoudt? Ik ben ( nog) niet op de hoogte van de gradaties.
     
  6. jippie01

    jippie01 Bekend lid

    25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    ik ben twee weken na de bevalling bij de bekkenfysio terecht gekomen en via de huisarts bij de gyn. Hier ben ik tm 1 jaar na de bevalling een aantal geweest (bij de gyn). Deze heeft zeg maar steeds gekeken hoe t ervoor stond. Zij heeft mij vertelt dat het met kleine kinderen die je nog veel moete tillen niet handig is om je eraan te laten helpen of je moet er echt veel last van hebben, bv incontinent, pijn etc, aangezien je na zo'n ingreep iig. 6 weken minimaal niets mag doen, absoluut niet tillen. Tja, en dat is erg onhandig. Mijn verzakkingen zijn door intensieve fysio wel verbetert, en mijn klachten een stuk verminderd, dus probeer t zo uit te zingen tot m'n jongste vier is. Of het moet verergeren, maar dat kan niemand voorspellen. Mijn klachten zijn te doen als zijnde dat ik niet incontinent ben, geen pijn heb ( soms rugpijn) alleen m'n grote boodschap heb ik soms last van (veel vezels eten etc helpt). Tja! en sexueel is t niet leuk. Iig functioneert mijn bekken weer, deze deed niks na de bevalling, heeft dus een flinke optater gehad. Misschien dat dit ook de oorzaak is geweest.
    Een ring kan ook, maar vind ik echt niet prettig.
    Ik mag nu alles weer behalve zwaar tillen en kan er voorlopig zo mee leven. Bij mij hing het er uit, zeg maar, en dat was veel erger dan hoe t nu is.
    En wat gradaties betreft, mijn blaas is tweede graads, mijn achterwand ook en mijn baarmoeder geen idee. Tweede graads is vanaf 1cm binnen of buiten de vagina, bij mij zit t 0,5 binnen. (Fijne uitleg, ahum)
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    ik heb van de 1e een lichte blaas en darmverzakking overgehouden. gevoel alsof alles naar buiten kwam zetten. alsof er nog een kind uit moest komen. zwaar van onderen. vooral als ik veel gelopen/gedaan had. ik ben te snel weer dingen gaan doen. als je een zwaar gevoel van onderen hebt dan is dat een teken dat je teveel doet. zie dat je kleine 3 weken is?? klopt dat? dan moet je nog veel rusten. als je dit voelt, gaan liggen met billen en benen iets omhoog.
    ik ben toen bij de bekkenfysio gekomen. zonder tussenkomst van gyn of HA. hier kan je zelf een afspraak maken en zij kijken hoe erg het is en geven je oefeningen. ik werd bijvoorbeeld wekelijks aan de computer aangesloten en moest dan oefeningen doen. op het scherm zag ik precies WAT ik met mn spieren deed en of dit goed ging. ik deed dit namelijk verkeerd. het is toen wel iets verbeterd maar vooral rond mestruatietijd word het erger.
    ze raadde me toen aan om minimaal een jaar te wachten met een evt volgende zwangerschap.
    tijdens de 2e zwangerschap is het verergerd. onder invloed van alle hormonen en zwaarder wordende baarmoeder, werden de spieren slapper. niks aan te doen. na de 2e bevalling is het nog erger geworden. nu ook baarmoederverzakking erbij. in het begin urine verlies. weer oefeningen gehad en dit leek beter te gaan. maar is me aangeraden om geen zwaar werk meer te doen, niet zwaar te tillen enz. er komt dan teveel druk op te staan. ik kreeg wel erg veel last van mijn rug. fysio heeft me door verwezen naar de gyn voor een ring. alleen had dit weinig nut, 6 maanden na de bevalling. je lichaam heeft nog minimaal een jaar nodig om te herstellen van de bevalling en je spieren kunnen nog bijtrekken. de ring had bij mijn geen houvast en viel er zo weer uit. en gewoon een ring van 7 cm doorsnede.
    hij raadde een operatie aan als het een jaar na de bevalling was. no way. ik werk in de thuiszorg en heb hier verschillende mensen verzorgd die die operatie hebben gehad. wat een nasleep hadden die en bij een aantal heeft het niet geholpen. operatie is zeker niet aan te raden als je nog jonge kinderen hebt of nog een keer zwanger wilt raken. nu gaat het wel redelijk maar er is me wel gezegt dat dit nooit meer 100% goed komt. na de overgang zal het onder invloed van hormonen waarschijnlijk verergeren.
     
  8. BlueApple

    BlueApple Niet meer actief

    Ik ben geopereerd aan een voor en achterwand verzakking. Direct 9 maanden na de bevalling. Mijn gyn vond bekkenfysio niet nodig want dat verminderd je klachten maar verzakt =verzakt. Ik mocht wel tillen hoor maar het liefst wel wat minder en zwaar. Mijn klachten waren trouwens niet eens zo erg... en toch was de gyn bereid mij te opereren...

    De operatie is mij heel goed bevallen! Alles is weer perfect en ik zou het zo weer doen. Mijn zoontje was 9 maanden en mijn dochter net 2. Enige was dat ik geen kinderwens meer mocht hebben. Daar moest ik echt heel zeker van zijn.
     
  9. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank je wel voor jouw ervaringen. Zoals jij het beschrijft heb ik het ook, niet incontinent maar wel last van rug-/ buikpijn. Sexueel nog geen ervaringen omdat ik nog vloei... Maar ik zie dat niet goed komen. Lijkt mij toch heel raar dat mijn man eerst de blaas aan de kant moet duwen voordat hij verder kan.:) Maar wie weet gaat het, laten we het hopen.

    Ik moet eind oktober naar de gyn. Woensdag start ik met de bekkenfysio. Hoop echt dat het wat doet want dit kan zo niet. Lekker gaan wandelen of iets is er niet bij. Baal ik echt ontzettend van!
     
  10. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Wat heerlijk om dit te lezen! Dit doet mij heeeeeeel goed!!:)

    Waarom mag je eigenlijk geen kinderwens meer hebben? Omdat het dan opnieuw kan verzakken ofzo?

    Hoe lang was je na de operatie uit de running?
     
  11. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    ik heb van de 1e een lichte blaas en darmverzakking overgehouden. gevoel alsof alles naar buiten kwam zetten. alsof er nog een kind uit moest komen. zwaar van onderen. vooral als ik veel gelopen/gedaan had. ik ben te snel weer dingen gaan doen. als je een zwaar gevoel van onderen hebt dan is dat een teken dat je teveel doet. zie dat je kleine 3 weken is?? klopt dat?
    Ja klopt inderdaad. Morgen 4 weken.
    dan moet je nog veel rusten. als je dit voelt, gaan liggen met billen en benen iets omhoog.
    Ga dit proberen, dank voor de tip!
    ik ben toen bij de bekkenfysio gekomen. zonder tussenkomst van gyn of HA. hier kan je zelf een afspraak maken en zij kijken hoe erg het is en geven je oefeningen. ik werd bijvoorbeeld wekelijks aan de computer aangesloten en moest dan oefeningen doen. op het scherm zag ik precies WAT ik met mn spieren deed en of dit goed ging. ik deed dit namelijk verkeerd. het is toen wel iets verbeterd maar vooral rond mestruatietijd word het erger.
    ze raadde me toen aan om minimaal een jaar te wachten met een evt volgende zwangerschap.
    tijdens de 2e zwangerschap is het verergerd. onder invloed van alle hormonen en zwaarder wordende baarmoeder, werden de spieren slapper. niks aan te doen. na de 2e bevalling is het nog erger geworden. nu ook baarmoederverzakking erbij. in het begin urine verlies. weer oefeningen gehad en dit leek beter te gaan. maar is me aangeraden om geen zwaar werk meer te doen, niet zwaar te tillen enz. er komt dan teveel druk op te staan. ik kreeg wel erg veel last van mijn rug. fysio heeft me door verwezen naar de gyn voor een ring. alleen had dit weinig nut, 6 maanden na de bevalling. je lichaam heeft nog minimaal een jaar nodig om te herstellen van de bevalling en je spieren kunnen nog bijtrekken. de ring had bij mijn geen houvast en viel er zo weer uit. en gewoon een ring van 7 cm doorsnede.
    Dit vind ik vervelend te lezen. Ik zou heel graag nogmaals zwanger willen worden, alleen mijn man heeft nog zijn twijfels. Als hij weet dat mijn klachten erger kunnen worden wil hij het zeker niet. Hij is al zo bezorgd nu... Hij wil regelmatig even kijken of het er al verder uit komt...:)
    hij raadde een operatie aan als het een jaar na de bevalling was. no way. ik werk in de thuiszorg en heb hier verschillende mensen verzorgd die die operatie hebben gehad. wat een nasleep hadden die en bij een aantal heeft het niet geholpen.
    Wat voor een nasleep? Toch geen heftige dingen hoop ik?
    operatie is zeker niet aan te raden als je nog jonge kinderen hebt of nog een keer zwanger wilt raken. nu gaat het wel redelijk maar er is me wel gezegt dat dit nooit meer 100% goed komt. na de overgang zal het onder invloed van hormonen waarschijnlijk verergeren.
     
  12. BlueApple

    BlueApple Niet meer actief


    Ik mocht geen kinderwens meer hebben om 2 redenen. A: omdat je niet meer vaginaal mag bevallen. (De 1e was bij mij een keizersnede en 2e vaginaal) maar een keizersnede doen ze niet zomaar en vaginaal heeft altijd de voorkeur. B: omdat ze niet zeker wist of mijn baarmoeder inderdaad niet verzakt was. Als tijdens de operatie bleek dat hij wel verzakt was dan had ze hem er uit gehaald (i.o.m. mij natuurlijk) omdat anders Het risico op een nieuwe verzakking of verergering van de klachten groter is. Mijn baarmoeder is uiteindelijk niet verwijderd.
    Beter is dus om eerst klaar te zijn met je kinderwens.

    Voor de operatie stond 6 weken. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen thuis 1 week Hulp van mijn moeder. Na 4 weken ben ik weer aan het werk gegaan. Kon makkelijk. Ik voelde me na 2 weken ongeveer weer als vanouds. Ik had toevallig 1 week voor de kerstvakantie en een week na de kerstvakantie vrij kunnen plannen. En in de vakantie kon ik gemakkelijk vrij nemen.
    Wat mij betreft had ik nog wel een week eerder aan het werk kunnen gaan omdat mijn werk fysiek niet zwaar is en met 2 kleine kids thuis is het fysiek wel zwaar :)
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    ik had na de bevalling ook een blaasverzakking, ben vanuit de vk naar de bekkenfysio gestuurd.
    Maar 4 weken na de bevalling is echt nog wel heel pril he? Volgens mijn bekken fysio kan er het eerste jaar na je bevalling echt nog heeel veel verbeteren en kan het zelfs nog helemaal wegtrekken. Dus maak je niet teveel zorgen!! Goed luisteren naar je bekkenfysio er is hoop!

    Ik heb de eerste 4 maanden heel veel last van mn blaas gehad, continue aandrang, uren op de wc, gek werd ik ervan. Maar ineens na 4 maanden werd het echt minder! Ook werd de boel van onder weer veel steviger en strakker toen, er hing niks meer uit en alles zat weer binnen, er was ineens weer een vaginawand ipv een lubberend vel ;)
    Wel heb ik vooral rond mijn eisprong een zwaar gevoel, alsof er een baksteen op mn bekkenbodem ligt. Dan moet ik een paar dagen even wat vaker gaan zitten. Maar verder kan ik gewoon weer alles, hardlopen, vrijen.. you name it ;)
     
    Nelois vindt dit leuk.
  14. jippie01

    jippie01 Bekend lid

    25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Bekkenfysio is iig heel verstandig om te doen en er kan nog een hoop verbeteren zoals cowgirl zegt. Ik snap heel goed hoe je je op dit moment voelt, wie verwacht dat soort dingen na de bevalling!
     
  15. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik vind dit heel fijn om te lezen! Het is idd nog erg pril en laten we hopen dat het allemaal weg trekt. Gisteren en vandaag is het echt weer kl*ten. Het hangt er al uit voordat de dag überhaupt is begonnen. Echt vervelend! Sommige dagen gaat het goed en is het op het einde van de dag nog verder gezakt en soms is het meteen al zo ver.

    Helaas kon mijn afspraak gisteren bij de fysio niet door gaan en wordt het volgende week dat ik terecht kan. Ik kijk er erg naar uit en hoop dat ook positiever er in te staan.

    Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties! Het doet mij goed te lezen dat ik a; niet de enige ben en b; dat er zeker nog verbetering in zit. Zij het via therapie/ operatie o.i.d. :)
     
  16. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Jij snapt em!
    En ik voel dit des te meer omdat ik eigenlijk een ks moest maar ik maar door bleef dringen op een normale bevalling (ingeleid). En nu dit.... Maar ja, dit verwacht je idd niet.
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    het kan iets bijtrekken maar het zal nooit helemaal weg gaan. en vooral tijdens menstruatie/hormoonwisselingen en na de overgang een grotere kans dat het (tijdelijk) verergerd of dat je er meer last van krijgt. de banden zijn uitgerekt en die zullen nooit meer hun oude positie kunnen krijgen. kan wel iets verbeteren.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Het is bij mij echt veel meer dan "iets bijgetrokken"... het hangt er vanaf denk ik wat voor verzakking je precies hebt. Een voorwandverzakking kan heel veel verbeteren als het weefsel weer steviger wordt, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een baarmoederverzakking(die ik gelukkig niet heb) anders zit.

    als je googled op "post partum prolaps" vind je veel verhalen van vrouwen waarbij de klachten verdwenen. Ik kan het nu even niet meer terug vinden maar ik had ook een medisch onderzoek gevonden waaruit bleek dat 50% van de gevallen de klachten zo goed als verdwijnen binnen een jaar. (Dan gaat het wel echt om een verzakking na de bevalling en niet een die een paar jaar later of na de overgang nog is ontstaan.)

    Mijn fysio had nog wel een tip voor als je er teveel iedere dag mee bezig bent... en dat is om er niet iedere dag meerdere keren aan te gaan voelen en checken hoe het er nu bijhangt. Daar maak je jezelf helemaal gek mee en iedere dag is het nu eenmaal anders. Ik mocht van haar 1x p week kijken en dan even kort opschrijven hoe het eruitzag en voelde. Als ik dat een maand gedaan had mocht ik terugkijken hoe het een maand geleden was en vergelijken of er verbetering was of niet. Succes!!
     

Deel Deze Pagina