Blijvende hoge bloeddruk na pre eclampsie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kramertje, 30 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    7 weken geleden ben ik bevallen middels een spoed keizersnede bij 37+3 omdat ik pre eclampsie ontwikkelt had.

Na de bevalling bloeddrukverlagers gehad en bloeddruk zat weer netjes op de 120/80. In de kraamweek is de verloskundige 3x geweest en wederom een te hoge bloeddruk van steeds een bovendruk tussen de 140/150 en een onderdruk tussen de 90/105. Vermoeden was dat zodra ik weer meer zou bewegen deze weer zou zakken.

Afgelopen woensdag het eindgesprek bij de gynaecoloog gehad en wederom een veel te hoge bloeddruk (164/98). Nu moet ik aankomende week naar de huisarts om nogmaals mijn bloeddruk te laten meten en als deze nog zo hoog is aan de medicatie.

Iemand die dit herkent, een blijvende hoge bloeddruk na de bevalling? Kan dit nog door de pre eclampsie komen?

2. Dikkiedik123

Dikkiedik123 Actief lid

4 feb 2019
    427
    338
    63
    Vrouw
    Ja ik herken dit.

Mijn eerste bevalling eindigde ook in een spoedkeizersnede met een verhoogde bloeddruk (geen pre eclampsie maar die kant leek het wel op te gaan). Laatste stukje zwangerschap en bevalling waren super zwaar. In het ziekenhuis wilde mijn bloeddruk ook niet zakken (zat rond de 130-140/90) en ik heb daar al medicatie mee gekregen. Eenmaal thuis nam de huisarts de behandeling over. Hij was heel relax hierin dat dit vaker voorkomt, ik me er vooral niet druk om moest maken het zou goedkomen. Ik ben eens per 2-3 weken gaan meten en toen de metingen een aantal keer omlaag gingen mocht ik stoppen met de medicatie. De vervolg metingen waren daarna ook goed en toen was het klaar. Denk dat het 10-12 weken geduurd heeft. De theorie van de huisarts was dat je lijf even wat tijd nodig heeft.

Kramertje vindt dit leuk.
  3. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Blij dat er herkenning is want vindt er niet zoveel over. Het heeft bij jou dus ook even geduurd zo te lezen en met medicatie.

Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en toen was mijn bloeddruk 145/95. Met name de onderdruk vond hij wat zorgwekkender. Ik krijg donderdag een 24-uurs meter om en deze moet ik vrijdag weer inleveren en wordt dan gebeld door de arts. Idee is dat als de bloeddruk ‘s nachts wel laag is het niet zo’n issue is dat deze overdag wat hoger is. Is hij in de nacht ook hoog, dan krijg ik ook medicatie.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Bij mijn zwangerschap van J ontwikkelde ik ook hypertensie. In de 4 mnd na zijn geboorte bleef hij vrij hoog, zowel boven- als onderdruk. Heb ook zo'n 24uursmeting gehad. En toen raakte ik zwanger van A:o: toen daalde mijn bloeddruk en is de hele zwangerschap prima gebleven..

5. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.180
    1.365
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook de ervaring, na zwangerschap van de eerste ook een periode aan de medicatie gezeten, inmiddels helemaal vanaf.

6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Fijn te horen dat er meer dames zijn bij wie dit heeft gespeeld.

Afgelopen week een 24-uurs bloeddrukmeter om gehad. Deze varieerde van een onderdruk tussen de 95 en 110 en een bovendruk van 135/165. Huisarts vindt de waarde “licht” verhoogd en niet schrikbarend dat hij medicatie wil voorschrijven. Ik moet over een “maandje of 2” nog maar eens terugkomen :eek:

Persoonlijk ben ik er niet helemaal gerust op. Zo’n hoge onderdruk lijkt me echt niet goed. Heb nu een medische meter van een vriendin zodat ik het in de gaten kan houden. Als hij zo hoog blijft neem ik over een weekje of 2 nog eens contact op en niet pas met een maandje of 2 :cool:

7. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Ik!
    Ik heb 9 weken in het ziekenhuis gelegen met Helpp en een hoge bloeddruk Ik heb adalat geslikt. Na de bevalling pas na drie maanden weer een goede bloeddruk. Ik was er echt slecht aan toe. Ik woog ineens te weinig en had nergens energie voor. Het herstellen duurde heel lang.

Deel Deze Pagina