Hallo, Ik ben zwanger (4,5 week nu) en hier ben ik mega blij mee, maar daarnaast ben ik er ook erg onzeker over ivm overgewicht dat ik heb. Ik eet wel gezond, maar beweeg te weinig en soms snoep ik te veel zeker als ik me slecht voel. Door dit overgewicht heb ik de laatste jaren een zeer negatief zelfbeeld opgebouwd waarvoor ik ook in therapie ben geweest. Daar bleek dat mijn zelfbeeld volledig onrealistisch is maar ik heb dit negatieve imago zo lang meegedragen dat ik het niet snel van me af kan zetten. En dat is precies ook hetgeen dat mij nu erg onzeker maakt. Ben ik wel goed (lees gezond) genoeg om zwanger te zijn, wat is de kans op een miskraam etc. Dit overschaduwt enorm de blijdschap en maakt me erg onzeker. Hopelijk kunnen jullie me helpen eea in perspectief te plaatsen. Groet, Monique
Hoi Monique, ik vind het heel goed van je dat je er met iemand over praat, want het zijn dingen die je echt in de weg kunnen zitten, ook al ben je nu zwanger! Vaak zie je bij mensen met overgewicht dat zwanger worden een probleem is, maar je bent zwanger, dus dat is fantastisch. Heb niet de illusie dat je het negatieve gevoel wat je hebt helemaal kwijt raakt, maar als je merkt dat deze zwangerschap blijft doorgaan en je kindje lekker gaat groeien en je hebt je 1e echo gehad en je hoort straks voor het eerst het hartje, verandert dat vaak een heleboel. Als je merkt dat je lichaam, ook al ben je wat zwaarder, wel gewoon 'zijn werk' doet, is dat echt een stap verder en dat zul je ook merken. Jij bent het dus net zoveel waard om zwanger te zijn en om een mooi kind te krijgen als ieder ander! Je hebt er alleen waarschijnlijk een beetje extra hulp bij nodig om het allemaal rustig een plaatsje te geven. Daar heb je gelukkig 9 maanden voor en het gaat gewoon in fases. De kans op een miskraam is niet significant verhoogd. Dus heb maar vertrouwen in je lichaam, ook al zal dat echt nog wel moeilijk zijn; de horde van het zwanger worden is iig genomen! Groetjes Brigitte