Er is tijdens mijn 20 wekenecho een lage placenta geconstateerd. De echoscopiste zei niet of het helemaal voor de uitgang ligt of gedeeltelijk. We waren zo in de wolken dat het goed ging met het kindje dat ik dit vergeten ben te vragen. Het maakt best wel wat verschil uit voor wat betreft de latere prognose heb ik begrepen. Op het echoformulier wat ik heb meegekregen staat: placenta locatie: isthmus. Betekent dit dat het wel voor de uitgang ligt? Ze had het telkens over een lage placenta en niet over een voorliggende placenta. En hoe gevaarlijk is dit? Alvast hartelijk dank voor het antwoord!
Hallo, Wij gebruiken nooit het begrip isthmus in onze praktijk dus wat ze daar mee bedoelen weet ik niet. Dan moet je even met je eigen verloskundige bespreken. Bij een laagliggende en een stukje voorliggend is de kans heel groot dat de placenta uiteindelijk bij de uitgerekende datum niet meer voor de uitgang ligt, dit doordat de baarmoeder groeit en door het groeien wordt de placenta mee omhoog genomen. Daarom moet de echo herhaald worden om te kijken of de placenta weg is voor de uitgang dit word rond de 32 wkn gedaan. Bij een voorliggende placenta heb je meer kans op bloedverlies. Groetjes Ineke