Pasgeleden heb ik weer bloed gegeven. Dit doe ik al een tijdje. Nu ving ik een gesprek op over bloed plasma doneren. Als je plasmadonor bent mag je geen bloed meer doneren las ik op de site en omdat het minder belastend voor je lichaam is mag je ook vaker doneren dan bij bloed. Tevens schijnt er een tekort te zijn aan plasmadonoren. Wie van jullie is plasma donor en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoi Magnolia, Wat goed dat je bloed geeft! Ik geef ook volbloed net als jij, maar weet wel iets van plasmadonorschap af Beide klopt. Als je plasmadonor bent krijg je je rode bloedcellen terug. En juist die doen er lang over om weer aan te maken. Daarom mag je als plasmadonor 1 x in de 6 weken ofzo doneren, en als volbloed donor 3 keer per jaar (als vrouw zijnde). En plasmadonoren zijn er idd tekort. Gewone bloeddonoren zoeken ze ook altijd trouwens
Ik wil er na mijn bevalling mee starten dus ik lees even mee Ze hebben me gevraagd ivm de rhesus antistoffen. Van bloedplasma maken ze die Anti-D spuiten van die je bij 27 weken en de bevalling krijgt als je rhesus negatief bent is mij vertelt. En aangezien die spuiten preventief worden gegeven is er bijna niemand meer die antistoffen ontwikkeld dus wilden ze me graag hebben. Als ik daar dus andere vrouwen mee kan helpen dan doe ik dat graag.
Ik heb ook een hele tijd bloedplasma gegeven. Ze halen inderdaad alleen je witte bloedlichaampjes uit je bloed en de rode krijg je terugl je zit bijna een uur aan het apparaat. Verder is het niet veel anders dan bij volbloed geven. Behalve dat de naald dikker is en het apparaat waar je aan zit groter en dat het dus langer duurt. Door de drukte hier ben ik er mee gestopt.
Ik ben ook plasmadonor, je zit inderdaad wat langer aan het apparaat en krijgt de rode cellen terug. Bij mij waren ze er erg blij mee vanwege mijn bloedgroep, en je hoeft natuurlijk niet elke 6 weken. Hier gaat het ook echt op afspraak dus je kunt het makkelijk plannen en loopt geen risico dat het net heel druk is en je lang moet wachten, wat ik met volbloed geven wel regelmatig had. Ik ben er dus niet echt langer mee bezig als met gewoon bloed geven.
Ze halen alleen je plasma uit het bloed. Witte bloedcellen niet, dat is geen plasma. Een uur aan de machine is wel erg lang! Je zit ongeveer een half uur aan de machine. Ik ben ook plasma donor. Ik vind het doneren wel meevallen. Ik gaf 1x per 6 weken maar nu 1 keer per 3 maanden. Succes!!
Ik ben gewoon bloed donor en heb daar ook eens naar gevraagd..mij raadden ze het af, omdat ik erg moeilijk te prikken ben. Heeft vast met die dikkere naald te maken. Haha
Dat las ik ook ja, van die dikkere naald..... ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik deze al zo groot vind.
Je hebt gelijkt ik zeg het idd verkeerd het plasma geen witte bloedcellen. Maar qua tijd moet ik je echt ongelijk geven tenminste bij mij en echt iedereen die ik ken die ook plasma geeft. Wij zitten er echt 50 min tot een uur aan het apparaat. Het kan natuurlijk zo zijn dat wij andere machines hebben dat het daarom langer duurt. Dat weet ik niet. Toen ik nog bloed gad was ik met 10 min tot 15 min klaar. Dus in mijn geval duurt plasma toch echt wel langer. En momenteel heb ik daar simpel weg te tijd niet voor. Ik ben voor plasma geven 2 uur weg. Bij ons is het altijd erg druk met de intake en je bent verplicht om naar de afname een half uur te blijven zitten en wat te eten en te drinken.
Ik zou het graag doen, maar mag niet omdat ik me best vaak laat piercen/tatoeëren. Anders was ik er jaren geleden al mee begonnen
Mijn vader geeft plasma, al een paar jaar, elke 6 weken. Hij zit dan ongeveer een uur aan een machine. Zelf ben ik bloed donor, maar gezien mijn bloedgroep wordt ik niet vaak opgeroepen. Ben vorig jaar juni voor het laatst geweest en verder geen oproep gekregen.
Ach, ik denk dat ik ze de volgende keer de vraag stel of ze liever mijn bloed of mijn plasma willen hebben. Een uurtje ongestoord op een relaxte bank liggen voor het goede doel lijkt me helemaal niet verkeerd.
Wat fijn dat er zoveel mensen zijn die bloed doneren. En maar goed ook! Ik heb 2 weken geleden een bloedtransfusie gehad wegens complicaties na de bevalling (12 zakjes bloed en 6 bloedplasma), misschien wel van een van jullie, haha. Dus, hartelijk dank!!
Ik ben op mijn 18e begonnen met volbloed. Dit 3x gedaan maar was er toch erg naar van elke keer. Toen overgestapt op plasma en dat bevalt prima. Ik ga om de 4 weken. Lig gemiddeld een uur aan het apparaat (wel met warmte deken, anders duurt t nog langer haha). Het is een iets dikkere naald, maar het doet niet extra zeer ofzo. Heb naderhand ook nergens last van. In al die jaren is het met plasma maar 1x fout gegaan.
Super goed van jullie! Ik zou zelf ook graag bloed willen geven maar mag niet meer door eerdere bloedtransfusies na de bevalling..
ik mag niet , zou het ook willen doen. Maar mijn partner heeft bloedgehad voor 1984 en daarom mag het niet?