vraagje over werk in het onderwijs

Discussie in 'De lounge' gestart door nourenyasmin, 9 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    hallo allemaal,

ik ben me een beetje aan het oriënteren op eventueel een baan in het onderwijs op het mbo.
    nu kan ik alleen nergens vinden of er vaste percentages zijn voor werken/voorbereiden of dat dat per school verschilt en hoeveel deze zijn.
    weet iemand toevallig ook hoeveel het minimumloon is voor iemand die verder geen ervaring heeft in het onderwijs (wel diploma's)

bedankt alvast :)!

2. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    geen docenten??

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Nee, alleen ervaring in het basisonderwijs, sorry

4. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik ook basisonderwijs. Volgens mij is dat niet echt te vergelijken.

5. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Voortgezet onderwijs. Ik weet van een vriendin dat haar rooster in het mbo steeds wisselt en ze ook savonds moet werken soms (lesgeven )

6. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    's avonds werken zou ik niet eens erg vinden, dan slapen de kindjes en kan papa oppassen;)
    hoe zit dat in het voortgezet onderwijs? of krijg je daar geen tijd voor voorbereiden en nakijken etc?

7. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Per les 'krijg' je bij ons op school 25 minuten voor- en nawerktijd. Die tijd is voor voorbereidingen/nakijkwerk e.d. Dat red ik echt nooit.
    Ik werk 2 dagen, maar ben daarnaast wel 3 avonden thuis aan het werk.
    Salarisschalen kun je wel vinden als je googelt.

8. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Percentage voor en nawerk verschilt heel erg per instelling. Ik krijg nu per les 10% minder dan bij mijn vorige baan. Werk in het VO maar wel met CAO volwassenen educatie, dus MBO.

MBO heeft meer contacttijd dan voortgezet onderwijs. Wat ik een nadeel vind in de CAO... Verder moet ik de CAO nog verder uitzoeken maak het pas mee sinds september.

9. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Hoi! Ik werk in het voortgezet onderwijs en in de cao staat erg veel vastgelegd. Dit kun je allemaal vinden op De Algemene Onderwijsbond - Welkom op AOB

Je moet ook eens kijken naar de term 'opslagfactor': dit is wat je extra krijgt voor nakijken en verwerken. Dus: een gymdocent heeft een lagere opslagfactor dan een docent Nederlands.

10. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Ik ben een beetje bekend met de cao, heet cao bve. Is vast wel op te googlen.
    Er staat 40% voor en na werk in de cao. Helaas vatten sommige scholen dit voor en na werk wel wat flexibel op, er kan veel onder vallen.

11. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn man werkt in het mbo, ik weet niet wat voor vaste tijd hij heeft voor voorbereiden en nakijken, maar hij heeft binnen zijn rooster en uren wel voldoende tijd om dat werk ook te doen.

12. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    bedankt!
    dat is nog best veel.
    dus stel ik krijg een 24 uurs contract, dan sta je dus ongeveer 14/15 uur voor de klas?
    en t voorbereiden, kan dat altijd thuis? of verplicht op school?

13. sjak

sjak Niet meer actief

Ik werk in het voortgezet onderwijs, ik ben docent maatschappijleer, maar geef momenteel Engels.
    Je hebt, als je 50min lessen geeft bij een fulltime aanstelling, 25 lesuren per week. Dat is dus 5x 50min per dag (soms 7, soms 3 op een dag). De rest van de 38 urige werkweek heb je dus voor al je andere taken, zoals voorbereiden, nakijken, zelfontplooiing, vergaderen, vergaderen en vergaderen, mentortaken, oudergesprekken, disco-avonden, open dagen, ouderavonden, gesprekken met jeugdzorgg, ib-ers en andersoortige begeleiders en daarnaast ook nog werkgroepjes van het een of het ander....
    Ja je tijd zit vol! Soms ook in het weekend. Maar vaak ook een middagje vrij en veel vakantie!!
    Salaris gaan ze uit (meestal als je uit het bedrijfsleven komt) van je laatst verdiende loon, aan de hand van dat bedrag word je ingeschaald.
    De schalen kan je vinden via Google op bv LB schaal VO (ofzo)
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het onderwijs een luizebaantje vind... Maar daar zijn velen het niet met mij eens!!! :) :) :)

14. sjak

sjak Niet meer actief

:Dmaar als je denkt dat het hierbij ophoudt, dan gaat het je wel tegenvallen, denk ik :D

15. Alou

Alou Bekend lid

14 nov 2013
    635
    0
    0
    Andere hebben al goede punten aangegeven. Maar je hebt ook uren voor onder andere naast het lesgeven voor coaching en BPV begeleiding (denk aan stage bezoeken) en nog meer taken. ;)
    Leuk afwisselend werk is het :D

16. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    haha ja ik weet dat er meer bij komt kijken!
    maar ik vind zelf 24 uur werken met 2 jonge kindjes best veel. (vooral omdat ze dan veel naar de opvang moeten). maar als ik een deel van die uren 's avonds of in mijn eigen tijd thuis kan invullen, vind ik het erg goed te doen.
    het loon ga ik nog eens even nakijken of ik dat kan vinden

17. sjak

sjak Niet meer actief

18. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
  19. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid