Onze dochter is 2 jr en 7 maanden en toont nog niet heel erg veel interesse in zindelijk worden. We hebben al wel een dik half jaar potje staan, waar ze soms op wil "plassen", maar er is helaas nog nooit een druppel in gekomen en doet ze altijd alleen alsof. Nu verwachten we de tweede in september en het zou natuurlijk best handig zijn als ze tegen die tijd zindelijk is . Omdat ik echter best een pittige zwangerschap heb, wil ik dit liever niet later dan deze maand gaan proberen (ivm dweilen en wassen wat ik als gedeeltelijke thuisblijfmama grotendeels zelf moet doen) en anders uitstellen tot na de bevalling. Ik neig nu naar toch proberen, ondanks dat ze niet echt interesse toont, omdat ze toch al 2,7 is. Mn man lijkt het echter beter te wachten tot na sept, omdat hij denkt dat ze er dan meer aan toe is. Ik ben alleen bang dat het dan super hectisch wordt met baby erbij enzo. Wat zouden jullie doen?
Moeilijk. Maar als ze er zelf nog niet aan toe is, zal pushen ook niks uithalen vrees ik. Aan de andere kant zou je haar met zomers weer lekker buiten kunnen laten lopen in haar blootje (voor zover mogelijk bij jullie) met potje ook buiten. Aiden hebben we een half jaar geleden ook geprobeerd, maar behalve even zitten, wilde hij niks van het potje weten. Een twee weken geleden opnieuw begonnen. Eerst elke avond voor het naar bed gaan. Dat gaat nu goed. Heeft al een aantal plasjes op de pot gedaan. Vanaf morge gaat hij overdag vaker op het potje en met dit warme weer op komst, lekker in zijn blootje buiten spelen, met de pot in de buurt.
Dwingen heeft inderdaad geen zin.. Hier zoon (bijna 3) die met veel plezier op de wc gaat zitten. Alleen, er gebeurd dan niets. Hij kan rustig een kwartier stil zitten, geen druppel, en dit gaat al een paar weken zo. Maar gisteren, opeens een plasje! Trots dat ie was (en ik ook). Dus blijven herhalen herhalen herhalen. En met het lekkere weer inderdaad de luier uit als je thuis bent. Als je dat nog even kan opbrengen. Wil het nog niet vlotten, dan kan je altijd later weer verder kijken toch?
Ik ben van de andere school. Naar mijn idee moet je als ouders gewoon duidelijk zijn met wat je van je kind verwacht en uitstralen dat ze dat ook prima kunnen.. met een beetje oefenen. Luier uit en gaan met die banaan. Hier waren ze beide rond hun 2e verjaardag zindelijk omdat IK er aan toe was (en wie weet waren ze er ook aan toe maar dat heb ik ze niet gevraagd )
Vind ik leuk. hier sinds 20 (bijna 21)mnd geen luier meer om en ze doet bijna alles op t potje. ze is wel dwars dus nu plast ze "expres" in dr broek soms..
Mijn dochter is 26 maanden en sinds afgelopen vrijdag is de luier uit. Alleen met slaapjes nog aan. Heel veel ongelukjes de eerste twee dagen, maar nu alleen nog een paar grote plassen per dag en vaak op het potje. Als je de luier aanlaat, zullen jij en je dochter niet weten of ze eraan toe is.
Ik zou er idd ook voor gaan; luier uit en proberen maar. Met de luier aan weet je niet of ze er wel of niet aan toe is, ze moet zelf ervaren wat plassen/poepen is en dat het fijner is dat op de wc/potje te doen dan in haar broek. Dus dweil klaar leggen en oefenen maar!
Hoop dat je de beslissing al genomen hebt, dit is je kans om je kind In dr blootje buiten te laten lopen. Scheelt veel wassen . Onze dochter in maart luier uit gedaanten 2 jaar en 4 maanden. Is een week behoorlijk irritant met schoonmaken, maar binnen een maand volledig zindelijk.
Wij hebben heel lang gewacht maar met 3jr6mnd toch even doorgezet, luier uit en niet meet aan. Binnen 2 dagen overdag zindelijk en na een week ook s nachts
Bedankt voor alle reacties! Ik ben blij om te horen dat er wel meer kindjes zijn die er pas later aan toe leken te zijn en ook om te horen dat ik het toch gewoon zou kunnen proberen. Ik heb ook zoiets van als het niet lukt dan proberen we het over een paar maanden gewoon weer opnieuw. Helaas hebben we geen buiten, dus bloot laten rondlopen kan wel, maar dan wordt het alsnog dweilen en poetsen . Maar goed ik ga het gewoon proberen, maar dan zonder al teveel druk. Mocht ze er echt nog niet aan toe blijken te zijn, dan tillen we het alsnog wel over de bevalling heen en als het wel lukt dan is het mooi meegenomen! Nog even één vraagje voor de zekerheid: mocht het nu toch geen overweldigend succes zijn kan het dan geen kwaad voor haar zelfvertrouwen om het "op te geven" en pas na sept weer te proberen? Weet iemand dit?
Hier vandaag de luier uit gelaten het grootste deel van de dag (alleen niet bij even vlug boodschappen doen en het middagdutje); 3x moeten dweilen, maar er leek wel een kwartje te vallen (ze rende telkens tijdens het plassen naar het potje ). Morgen weer, ben benieuwd Ik merk dat ze een paar keer per dag een grote plas doet, dus niet heel vaak een klein plasje; lijkt me wel gunstig voor zindelijkheid.
Ik geloof ook wel een beetje in sturen hierin... niet in dwang natuurlijk, of het potje associeren met 'straf' of moeilijk gaan doen over ongelukjes. Maar gewoon de luier uit en dan ook uitlaten. Hier gaan de meeste kindjes al met 2,5 jaar naar de kleuterschool en dan wordt toch verwacht dat ze overdag droog zijn. Dat is ook vaak niet het geval, maar er was laatst een reportage over dat kinderen steeds later zindelijk worden en dat dat soms niet te doen was voor de kleuterjuf. Pakweg 30 jaar geleden was blijkbaar het overgrote deel van de kinderen gewoon zindelijk met 2,5. Zal vast het praktische geweest zijn, moeder die zo snel mogelijk van de katoenen luiers afwilde dus het zou moeten kunnen.
Hier ook nog 0,0 aan zindelijkheid gedaan. Ze wil al niet eens op het potje zitten haha. En als ik haar zonder luier laat lopen gaat ze heel hard huilen dat ze een luier aan wil. Ik zie dit als signalen dat ze er gewoon nog niet aan toe is, bij mij bepaald mn kind wel het tempo in dit soort dingen dus ik wacht het af, ze gaat er vast een keer interesse in krijgen.
Het is fijn dat het warmer buiten is. Maar hier voor de 21 maanden in de winter gewoon luier uitgelaten. ook geen vrij genomen. Zondag begonnen en maandag moest ze naar het kdv. ik trok haar gewoon makkelijke broeken aan en als ze thuis was. Wat oude pyama broeken. Beetje extra wassen maar ook niet veel. Ze plaste maar 1x pd in haar broek heel soms wat vaker. En het is in t begin ook even vervelend geweest. Ze heeft buikgriep gehad en een dag 41 graden koorts. Ook wij hebben buikgriep gehad. En dan toch met ruim 20 maand geen luier meer om.
Hier vandaag ook het potje buiten gezet, ze ging er wel op zitten en zei pssss maar ze doet niks. Binnen op het potje is gegarandeerd huilen, we houden t dus ff bij buiten. Ik ben er van overtuigd dat j het prima kan, als ze zou willen. Maar ik denk ook zeker dat je kinderen best kan sturen.
Ik heb het vandaag ook geprobeerd, maar helaas nog zonder succes. Het lijkt wel alsof ze niet echt voelt aankomen wanneer ze moet plassen of misschien is ze gewoon te druk met andere, leukere dingen om er aandacht aan te willen besteden. Eén keer is er een klein beetje in het potje belandt, maar dat was omdat ik haar erop zette toen ze begon te plassen. Ik heb haar toen wel heel erg geprezen en een sticker gegeven in de hoop dat het zou motiveren, maar madam vond met andere dingen toch boeiender . Morgen gaat ze naar het kdv, maar donderdag gaan we het weer proberen. Hopelijk leert ze snel herkennen wanneer ze moet plassen!
Over huilende kinderen op potjes....die van mij gilde het uit op het potje. Nooit meer op gezet dus. Dan maar op de wc en dat ging super goed. Hele potje dus maar gelaten voor wat het was.
Hier gisteren niks in het potje, maar zojuist een klein plasje op de grond en toen ging ze snel de rest op het potje doen! Juist door 'ongelukjes' voelen ze dat ze iets doen, en dan kan de knop om naar 'dit moet ik op het potje/de wc doen ipv in m'n broek'.
Hier niet helaas, ze gaat ongemakkelijk staan friemelen en als ik zeg ga maar op potje /wc is het huilen. Op de wc wil ze ook niet, dacht ook we slaan t potje wel over maar lukt ook nog niet echt.