hallo allemaal, ik zit met een vraag en hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven en wat voor ervaringen jullie daarmee hadden (hebben) positief of negatief. mijn man (28 jaar) en ik (27 jaar) zijn nu 14 maanden bezig om zwanger te mogen worden tot op heden nog niet gelukt helaas. nu heeft mijn man 2 keer een uitgebreide sperma onderzoeken gehad en beide keren onvoldoende materiaal om het onderzoek te doen. wie heeft dit meegemaakt? nu hebben we een verwijzing om naar de uroloog te gaan. we hebben eind van deze maand een afspraak bij deze arts wat staat ons te wachten? maandag nog even terug naar de ha nog even wat verdere vragen stellen over het sperma onderzoek waar we nog mee zitten. ik hoop dat mijn vragen zo duidelijk zijn en hoop op wat antwoorden. sorry voor mijn hele verhaal maar we zitten er erg mee. bedankt alvast..
Hoi hoi, Bedoel je dat je man weinig ejaculeerder, zodat ze daar niks uit konden halen of had hij wel genoeg sperma maar geen (levende) zaadcellen? Wij zijn nooit bij een uroloog geweest, dus kan je daar niks over vertellen... Sterkte met dit vervelende nieuws! Liefs
@loessie1982 ja bedoel dat hij te weinig ejaculeert waardoor ze te weinig hebben om te kunnen onderzoeken.het is normaal tussen de 2 en de 5 ml dat ze het wel kunnen onderzoeken. dankjewel voor je reactie.
Hoi Vlindertjuhh, bij mijn vriend is een paar keer onderzoek gedaan en hoewel ze wel onderzoek hebben kunnen doen moest hij ook door naar de uroloog voor verder onderzoek. Ze hebben een echo gedaan om spataderen en dergelijke op te sporen, en bloedonderzoek om te kijken naar de productie van bepaalde hormonen. Ik zou even op de website van freya kijken, daar staat veel informatie over onderzoeken en behandelingen Vruchtbaarheidsproblemen bij de man
hoi aislyn, dankjewel voor je reactie. ik zal eens op de website kijken. ik zie dat jullie ook al een tijd bezig zijn is er bij jullie al wat meer duidelijkheid?
Ja bij mijn vriend is er een probleem bij de aanmaak, maar dit is waarschijnlijk aangeboren en daar valt nu niets meer aan te doen. Ik heb 22 augustus een afspraak met mijn gyn en dan ga ik vragen of we nog IUI kunnen doen of IVF. Wij zijn een beetje een grensgeval.
heftig zeg. ik ga voor jullie duimen voor de 20ste hoop op goed nieuws voor jullie. Ik hoop dat wij morgen bij de ha terecht kunnen en wat antwoord kunnen krijgen op onze vragen, en dat er wat meer duidelijk word.
Mijn man had ook zeer weinig ejaculaat, konden wel wat resultaten eruit halen, enkelt dat er geen zaad in zat. Er ontbreken zaadleiders, of deze zijn afgekneld. Dat weten ze niet. Hebben ze ook geen zaadcellen kunnen zien? Dat zou toch moeten kunnen onder de microscoop? Of zat er ook niks in? Bij de uroloog krijg je een inwendige echo en een bloedonderzoek. Daarnaast gaat hij aan de ballen voelen.
dat meen je niet.hoe gaat het nu bij jullie verder zijn er nog mogelijkheden? bij het eerste onderzoek zagen ze wel wat levende zaadcellen maar omdat er niet voldoende materiaal was wilde ze nog een keer een onderzoek doen. dus nu het twee onderzoek weer te weinig en wilde de vervangende ha niet meer zeggen of er dit keer leven in zat enz enz. daarom willen wij morgen heel graag terug naar de ha om meer duidelijkheid te krijgen hoe het er voor staat zeg maar. (dan is onze eigen ha terug van vakantie) we vinden het nu wel spannend zeg maar je weet allemaal niet wat je te wachten staat verder.
Goed dat je het nog even na gaat vragen!! Ik denk dat een doorverwijzing naar de uroloog het beste is, misschien is er idd wat aan de hand, wat ze in het gunstigste geval kunnen oplossen... (of voor een deel!)
nou zoals gezegd vandaag naar de ha geweest voor meer uitleg. het sperma onderzoek zag er niet best uit gaf de ha aan, normaal voor een test geeft een man 2 tot 5 ml sperma maar mijn man 0,2 ml waarvan maar 1% leeft dus dat is niet veel. hij gaf aan misschien dat er nog wel een kans is met hulp om zwanger te worden maar op de normale manier niet dit was heel erg schrikken voor ons. we heeft er met deze uitslagen ervaring? en kan ons weer wat hoop geven? nu wachten over 2 weken kunnen we naar de uroloog en kunnen we verder onze vragen stellen wat de mogelijk en de onmogelijkheden zijn.
Wat erg meid! Dat is zeker schrikken! *knuf* Ik denk dat jullie in aanmerking komen voor ICSI. Mijn man had ook zo weinig en nul zaadcellen. Jullie worden doorverwezen naar een uroloog die eens beter gaat kijken. Meid, er zijn echt mogelijkheden, maar wel in de MMM. Het is even slikken en een hele stap (en een heel verwerkingsproces waar je doorheen moet). Helaas kan ik je niet met zekerheid zeggen wat er nu gaat gebeuren. Ik vermoed dat IVF geen optie is gezien je daar veel meer zaadcellen per ml moet hebben. ICSI is qua behandeling met medicatie niet anders, alleen steken ze het gevonden zaadje in het eitje. Bij IVF laten ze zelf het zaadje zijn weg naar het eitje zoeken. Veel succes meid!
ja het is net alsof ff de grond onder je voeten weg zakt. je hoort dan de uitslagen dan maak je je zorgen ben blij dat je hebt gereageerd geeft me weer een beetje moed dankjewel. we hadden wel in de gaten dat het nu alleen in de mmm zou kunnen jammer dat het moet en dat het niet op een spontane manier kan. maar wel heel erg fijn dat er zo'n traject is. ben nu weer wat rustiger gelukkig samen goed gesprek gehad heeft ons goed gedaan. heb al wel een beetje rond gekeken wat alles inhoud zeg maar maar heb niet echt iets kunnen lezen stel het word uiteindelijk icsi over wat je aangeeft de medicatie, wat voor medicatie met je dan gebruiken is dan voor beiden of wat houd dat in?
de man hoeft alleen zijn zaad in te leveren, hangt er even vanaf of een potje genoeg is. Anders kunnen ze er ook zaadjes uithalen, maar dat durf ik je niet te zeggen of dat wel moet. Dat zal je aan de uroloog moeten vragen. Als vrouw wordt je cyclus stilgelegd. Dat hebben ze bij mij met decapeptyl gedaan, die moet je iedere ochtend injecteren in je buikvetje. (krijg je nog uitleg over als het zover is). Dan krijg je er een ander hormoon bij om je eicellen te laten groeien (ik had puregon), ook die moet je iedere ochtend injecteren. Dit duurt ongeveer zo'n week of 3 waarbij je eens in de zoveel tijd om een inwendige echo moet om te kijken of je eiblaasjes voldoende groeien. Dan als ze groot genoeg zijn dan wordt de punctie gepland en halen ze de eitjes er allemaal uit (onder een roesje) en dan moet je progesteron bolletjes gebruiken om de baarmoeder wat gunstiger te maken voor de embryootje. Dit gebruik je tot de testdag. Het hangt er dus vanaf welke medicatie jou ziekenhuis voorschrijft, want dat verschilt wel eens. Ook weet ik dus niet zeker hoe ze het gaan doen met de zaadjes van je man. Wanneer heb je de afspraak?
dankjewel voor de uitleg kon dit soort dingen nergens vinden dan weet je een beetje wat het inhoud zeg maar kan nog zijn dat dingen anders lopen is afwachten. en de cyclus stil leggen doen ze altijd ook al zit het bij de vrouw goed? doen ze zeker om meer grip overal op te leggen dat ze in het zh weten hoe het een beetje verloopt zeg maar? we hebben op 30 augustus om 14:10 een afspraak bij de uroloog.
Dan kunnen ze het idd allemaal inplannen en kunnen ze meerdere eicellen "kweken". Dan kunnen ze meteen een hoop eicellen bevruchten ipv steeds maar een. Nou spannend meid!! Geef de moed niet op he!! Ik zal je blijven volgen!
oke duidelijk dacht het al te begrijpen. ja het word allemaal zeker heel spannend maar we geven echt nog niet op we gaan er samen voor ook al zal het moeilijk zijn deze weg maar samen staan we sterk en houden we ontzettend veel van elkaar dus daar zal het niet aan liggen. ik hou je op de hoogte hoe het allemaal verloopt. dankjewel voor alle info.
weet ff een update we zijn al bij de uroloog geweest was al eerder plek we moesten eigenlijk pas volgende week. super fijn dat we al terecht konden hij vertelde over de sperma onderzoeken wat zijn bevindingen waren het was niet goed maar ook niet super slecht. in die 1% van de zaadcellen die leefde waren het 1,8 miljoen wel erg traag maar ze leven dus wij waren eigenlijk erg opgelucht dat het nog zoveel waren.de ha vertelde dat het er niet goed voorstond zeg maar. de uroloog gaf aan op een normale manier zwanger worden was een hele kleine kans maar met hulp waren en nog mogelijkheden voor ons eind september krijgt mijn man een echo van zijn ballen en zak (duidelijk gezegd ) om te kijken of er spataders zitten, daarna nog een prostaat onderzoek en op die dag 29 sep krijgen we gelijk de uitslag van alles. dus word nu weer ff afwachten maar we zijn nu erg gerust gesteld.als er na die onderzoeken duidelijk is word er ook verder naar mij gekeken en als het nodig is nog naar mijn man. heeft iemand dit verhaal mee gemaakt en kan mij meer vertellen zoals met die 1,8 miljoen zaadcellen voor welke behandeling kom je dan zoal in aanmerking (bedoel iui of ivf of anderen)ben erg benieuwd naar verhalen van anderen. alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties.