Hallo, Ik heb een vraagje over onze shih tzu van een half jaar oud. Hij heeft een tijdje terug last gehad van vlooien en dit hebben we goed bestreden en nu is er geen enkele vlo meer te bekennen. Nu heeft hij last van oormijt en daar heeft hij druppeltjes voor wat iedere dag in zijn oren moeten. Maar nu heeft hij onderop zijn buik en poten zwarte vlekjes zitten, wat hem erg jeukt. Het is dus geen vlooienpoep, want ik weet hoe dat eruit ziet. Dit zijn echt ronde zwarte vlekjes wat in de huid zit. Echt rood is het er niet omheen en dik is het ook niet, maar hij zit er echt continue aan te likken. Iemand een idee wat dat kan zijn?
denk toch dat ze vlooien heeft, mijn ervaring (trimmer) dat ze vaak dan toch nog vlooien heeft, 1 enkel klein vlooitje kan dat al veroorzaken. ik zou voorde zekerheid, even wassen met vlooien shampoo, en toch weer het hele huis, incl de auto inspuiten en haar mand/kleedjes ook goed wassen. vaak als ze oormijt hebben(zowiezo ziek zijn) zijn ze zwak in het lichaam en dan heb je zo vlooien. gewoon even weer alles behandelen, van boven naar beneden, alle kamers, want aan je schoenen en sokken neem je de eitjes mee. de hond behandelen(shampoo en daarna druppels)
Maar ik zie geen poepjes in zijn vacht en ook kan ik met de vlooienkam nooit een vlo meer vinden. Kan het zijn dat hij allergisch er voor was en dat hij nu nog met die zwarte vlekjes zit? Of zal het toch van de oormijt zijn?
Dat je geen vlo vindt betekend niet dat ze er niet zijn. Er hoeft er maar 1 te zijn die hem bijt (desnoods buiten) en er weer afspringt en hond heeft jeuk. Ze zijn vaak alkergisch voor de beet. Honden krijgen vaak ook oormijt en rode vlekken van een allergie. En dat kan van alles zijn. Vlooienallergie, iets in de omgeving, voedselallergie enz.
vlooien zijn razendsnel, jij kamt rechts en hij zit allang ergens anders. ik de trimsalon zie ik ze ook pas vaak als ze in bad staan, dan zijn ze doorweekt, flink in de shampoo, dan pas zie je ze (tenzij je een grote wollige hond alla new found heb),
Ik denk dat het wel eens Demodex kan zijn, vooral door de zwarte puntjes/stipjes in de huid... even naar de dierenarts, dan kunnen ze het onder de microscoop checken. Beterschap gewenst!
Hallo, wat voor voer krijgt je hond? Als mijn hond van die gekleurde staafjes krijgt (soort hondenkoekjes), dan gaat hij jeuken. Daar zitten veel kleurstoffen en andere dingen in die niet echt goed zijn voor je hond. Mijn hond gaat dan in ieder geval lopen krabben. Hopelijk vind je snel een oplossing!
Het kan inderdaad ook demodex zijn, heeft onze hond ook gehad. Even naar de dierenarts die schrapen een beetje weg en bekijken dit onder de microscoop. Wij hebben er toen Bayer advocate voor gekregen, zijn gewoon pipetjes die je in de nek druppelt voor vlooien, etc. maar ook voor demodex bij onze hond heeft dit goed geholpen! Succes ermee!
Hij krijgt hondenbrokken van Prins. Maar sinds kort heb ik wel van die koekjes voor beloning van de c1000, misschien dat hij maar dan niet tegen kan?? Zijn verschillende kleuren koekjes. Lees dat demodex geen leuk moet geven, klopt dat?
Demodex gaat ook erg snel, heeft mijn hondje gehad op zijn neus en in 3 dagen zat daar geen haartje meer op, maar volgens mij irriteerde het wel want er werd druk gekrabt. Weet ook niet hoe oud je hond is maar de dierenarts hier vond het toen erg raar dta mijn volwassen hond het kreeg want schijnt vooral bij jonge honden voor te komen zei hij toen. Ik hou het toch echt op vlooien of een allergie
Hoe snel het erger wordt is bij iedere hond verschillend. Het kan jeuken, maar het hoeft niet in alle gevallen te jeuken. Vaak ligt het aan een verminderde weerstand (door bijv. hormoon wisselingen ed). Advocate (vlooien middel) en/of Exodex kan de mijt doden, maar haalt de oorzaak niet weg. Je hondje had ook oormijt en vlooien, daarom denk ik dat je iets aan de weerstand kan verbeteren, beter voer voeren misschien..? Succes!!