Hi dames, Ik hoop dat hier wellicht een dierenassistente in het midden is of in elk geval iemand die mij verder kan helpen. Ik heb 2 katten, een heer van 8 maanden en 1 dame van 6 jaar. De dame van 6 jaar heeft al 3 jaar op en aan problemen met plassen. Laatst eindelijk plas kunnen opvangen en er zaten kristallen in. Dus de dierenarts gaf meteen aan; overgaan op Royal Canin Vetenary Urinary S/O droogvoer en vooooral natvoer. Van de droogvoer gaan mijn beide katten overgeven dus in overleg met de dierenarts zijn we daarmee gestopt en volledig overgegaan op natvoer. Echter kosten die Royal Canin zakjes (12 stuks) 18 euro, nu ben ik de moeilijkste niet. Vooral niet voor mijn dieren. Maar nu met 2 a 3 keer per dag natvoer tikt dit met 2 katten nog harder aan. Ik ben dus beetje gaan kijken naar andere merken maar ik kom er totaal niet uit. En ik krijg ook tegenstrijdige informatie. De een meldt mij; stop met droogvoer en geef natvoer (en dan niet persé urinary voer maar normaal natvoer). De ander zegt je mag echt alleen nog maar urinary natvoer geven. Kan iemand mij hier misschien goed in adviseren want ik wordt onzeker van alle tegenstrijdigheid.
Beide onze katten gebruiken dit ook (voer tegen blaasgruis). Droogvoer geef ik alleen urinary, (verschillende merken door elkaar heen altijd) maar natvoer door elkaar heen. Urinary en gewone. Dat gaat al jaren goed overigens heb ik ook wel eens deze besteld. Stuk beter geprijsd Sowieso bestel ik al het voer online. Bij deze site en ook medpets https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/kattovit/urinary/988546
Ocharme die beestjes! Wij hebben ook een kat met blaasproblemen. Hij had ook gruis en eigenlijk een stressblaas, ondanks hij in het meest rustige gezin woont, maar bon. Wij kregen van de dierenarts de tip om Hills prescription diet c/d urinary stress. (Voor oplossing struvietstenen etc.) te geven en onze kat heeft sindsdien geen problemen meer gehad. Is nu 5 jaar geleden. De andere kat had haar eigen eten maar het ging echt niet om ze beide ander voer te geven want de een wou wat de ander had. Dus ze krijgen het allebei en zijn nu 10 en 11 jaar. Heel tevreden van. Royal Canin is helaas niet zo gezond als je zou verwachten.
Ik kan ze dus bijvoorbeeld 1x per dag urinary natvoer geven en 1x per dag normale natvoer? Ik zocht eigenlijk bevestiging naar het antwoord hierop haha!
Geef jij de katten ook natvoer? En zo ja welke? speciaal voor urinary? Die van mij geven de droogvoer brokken dus compleet over dus op advies van de dierenarts daarmee gestopt en volledig over op natvoer (met soms als extra handje droogvoer).
Mijn beide katten hebben al jarenlang dieetvoer tegen blaasgruis maar ze krijgen ip alleen brokjes. Ze drinken ook voldoende en voor de tandjes is het ook beter om voldoende brokjes te eten.. dus ik vind natvoer niet zo nodig. Soms krijgen ze het wel als extraatje
Oef ja, als je alleen zakjes van Royal Canin hebt, is het een dure aangelegenheid. Ik geef mijn brit het Urinary SO droogvoer van RC en hij krijgt nog 1 keer per dag een half zakje natvoer of een bordje levertjes/hartjes. Dat gaat nu al 4 jaar goed. De zakjes experimenteer ik een beetje met andere urinary varianten of 100% natuurlijke ingrediënten.
Hier krijgt ze droogvoer van hill's en een doosje natvoer van cosma nature. En gaat goed. Vaak wordt er aangeraden om zoveel mogelijk natuurlijk voeding te geven. Vandaag hebben ze zo samen met ons wat zalm gegeten. Voor hen gekookt in een zoutloze Bouillon.
Mijn kater en poes hebben jaren lang harde brokjes Urinary van Sanabelle gehad. Dit kocht ik via Zooplus.
Na jaren Royal Canin kregen ze bij ons Purina. De urinary variant. Kater heeft ook bij dit voer geen last meer gehad. Ze raden natvoer aan omdat je kat dan meer water binnen krijgt. Dat is nl een van de belangrijkste dingen... Door genoeg water is de kans op samenklonterende kristallen id urine minder groot. Gewoon (goedkopere) natvoer bevat veel zout wat weer meer kristallen geeft. Dus meer kans op verstopping. Wij hebben overigens ook niet lang natvoer gegeven. Wel kookten we regelmatig kip of kochten we rauw vlees uit de diepvries van de supermarkt. (Speciaal voor hond/kat) Dierlijke vetten/eiwitten zijn nl ook heel belangrijk! Meeste voer wat je kunt kopen bevat heel weinig dierlijk vet. Eigenlijk helemaal niet gezond voor een kat. En zeker niet bij blaasgruis. En we zorgden voor genoeg drinkopties. Dus een aantal waterbakjes in huis.en vooral de minder voor de handliggende drinkplekken waren favoriet.... Laagje water op de vloer van de douche, water wat gelekt was bij planten water geven, regenwater in een emmer buiten.... Water drinken is echt belangrijk bij blaasgruis. Succes.. Kan me nog herinneren dat we met een kantje boord kat naar de dierenarts racete. Vreselijk!
Dankjewel voor jullie tips. Kvv wil ik er idd ook bij gaan geven. De dierenarts gaf aan dat droogvoer voor de tanden achterhaald is en zeker niet perse nodig is. Vandaar dat ze ook zei ga maar volledig over op natvoer. Nu dus alleen zoeken naar een iets goedkopere variant dan royal canin. Ik wik echt geen goedkope troep geven maar royal canin 2x per dag 1 zakje per kat tikt natuurlijk wel hard aan haha dus iets goedkoper mag wel.
Hier ook 2 katers met blaasgruis. Wij kregen destijds het advies om de eerste 6 weken alleen maar natvoer te geven en daarna langzaam over te stappen op brokken.
ze krijgen beide 3 keer per dag eten bij ons. Afgepast. Anders worden ze veel te dik Ene krijg alleen brokjes (urinary). Ander 2x natvoer en 1x brokjes. Nu is het natvoer 2x per dag dat niet urinary is. Idd ook vanwege het overgeven. Die ene keer brokjes (rond 17u) gaat goed
Als je over gaat op KVV dan hoef je in principe niks bij te geven. Dit is een volledige voeder. Er zijn onderzoeken dat vers vlees voer ervoor zorgt dat de zuurgraad in de blaas hoger blijft waardoor er geen of minder kristallen ontstaan. Maar ik geloof dat er ook nog 2 verschillende soorten kristallen zijn die ze kunnen hebben.. maar pin me daar niet op vast dat weet ik niet 100% zeker.
Bah wat ontzettend; welke soort blaasgruis is het; struviet of oxolaat? Beide kennen andere andere oplossingen. Struviet; - Dieet brokken - Natvoer gemaakt voor blaasproblemen icm de dieet brokken of volledig - Natvoer van hoge kwaliteit of vers vlees icm teststrips en eventueel verzurende middelen Wij hebben bv Animonda Carny, dat is blik maar wel zonder toevoegingen. (bij Ranzijn goed te kopen en regelmatig in de aanbieding, normaal is het 1.50 blik 400 gr, hoeveel ze mogen moet je uitrekenen met de hoeveelheid kilo's van de kat) Bij de brokken moet veel gedronken worden en dat is lastig in combinatie met brokken (die zijn nog droger) of eventueel zacht voer met extra vocht erbij. Bij oxalaat is de blaas te zuur en heeft geen verzurende middelen nodig. Anders even je vragen stellen bij Natuurlijke Katten fb; die hebben mij destijds ook goed geholpen.
Hier ook 2 katten met blaasgruis. Bij ons werd juist geadviseerd om helemaal geen natvoer te geven, alleen maar brokken. Gek dat de adviezen zo verschillen. Ze krijgen hier https://www.brekz.nl/hill-s-prescription-diet-kattenvoer/hill-s-prescription-diet-kat-c-d.html. Daar doen ze het goed op. Ik doe ongeveer 2 maanden met een zak van 5 kilo
Hier een kater die al 9 jaar blaasgruis heeft. Diverse brokken wil meneer niet eten dus ik ben toentertijd over gestapt op complete kvv van smuldier. Het heeft even geduurd voordst ze dat gingen eten. De eerste dagen kon ik het weg gooien want ze weigerden er ook maar naar te kijken Hierna kregen ze honger en namen de, met zeer veel tegenzin, een hapje. En steeds meer. Nu slaan ze het bakje uit m'n handen als ze het ruiken, zo graag eten ze het. Voor erbij heb ik gewone purina senior brokken. Dus voor wanneer ik geen kvv in huis heb, tijdens vakanties of wanneer ik het vergeten ben om het uit de vriezer te halen. Deze Connie gaat tot op heden goed.