Onze poes blijkt blaasgruis te hebben.. ze wordt momenteel nog behandelt met een kuur om te zien of de kristallen in haar urine verdwijnen.. Na het einde van de kuur wordt haar urine opnieuw gecontroleerd op kristallen.. maar we moeten er rekening mee houden dat ze moet overstappen op speciaal dieet voer. Iemand hier ervaring mee? Er zijn zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. De dierenarts had het over de voeding die zij aanbieden, maar volgens mij is dat best prijzig? Maakt het nog verschil welk merk of komt het allemaal op hetzelfde neer?
Wij hebben altijd voer van de dierenarts gehad. Dat is in prijs vergelijkbaar aan andere goede merken. Volgens mij zijn er wel wat verschillende merken binnen de mogelijkheden van de dierenarts, dat maakt verder niet zoveel uit. Ik kocht wel altijd een grote zak, dat scheelt in de kiloprijs wel echt.
Wij kochten altijd Urinary van Royal Canin. Na een lange tijd zijn we overgestapt op het urinary voer van Purina One. Die koop je id supermarkt en is aanzienlijk goedkoper. Ook id jaren met het goedkopere voer, heeft onze kat geen blaasgruis meer gehad.
Ligt er maar net aan welk blaasgruis ze heeft. Urinary is volgens mij gericht op struviet. Heeft je poes oxalaat stenen dan moet ze juist geen urinary voer hebben. Ik zou met proefzakjes kijken wat ze lekker vind. Onze kat heeft oxalaat en het was even een zoektocht naar voer wat hij wil eten. Drinken is sowieso belangrijk, dus waar hij bij mij voorheen alleen maar brokjes kreeg, krijgt hij nu meer natvoer waar ik ook nog extra water bij in doe.
Dat zei de dierenarts ook inderdaad, dat we eerst kunnen proberen welk voer ze lekker vindt. We wachten het maar even af dan!
Ah zielig. Onze kat heeft dat ook gehad en wij hebben toen ook jaren urinary van royal canin gekocht. Rib uit ons lijf toen kwam er een tweede bij en at ze steeds vaker zijn brokken (RC fit). Al vier jaar geen blaasproblemen meer, dus hier alleen nog RC fit.
Als ze op blaasgruisdieet moet is het wel verstandig 1 van de merken van de dierenarts te nemen. Die van de dierenwinkels zijn niet 'sterk' genoeg daarvoor. De merken van de diere arts hebben vaak een smaakgarantie. Eten ze het niet en is er niet meer dan 25% uit de zak dan kan je je geld terug krijgen (wel originele verpakking erbij voor het geval dat het een productiefout is). Je kan deze merken ook via zooplus krijgen, vaak een stuk voordeliger maar dan vervalt je smaakgarantie wel. Verder is vocht belangrijk veel spoelen, want zo krijgt het gruis geen kans om te klonteren. Een waterfontein is verstandig en evt natvoer als ze daar tegen kan. Verder als ze klachten blijft houden ookal zijn ze mild zou ik adviseren om een echo te laten maken om te kijken of ze geen stenen heeft ontwikkeld. Hopelijk is ze snel weer de oude
Idem. Een kat met blaasgruis van de 4, alle 4 op RC Fit gezet (eerst geprobeerd RC van de dierenarts in kleine zakjes maar de rest at er ook van, werd erg duur). Nooit weer problemen gehad. @TS hopelijk knapt je kat snel op!
Dit is wellicht een mening/ervaring waar niet iedereen achter staat maar ik heb destijds mijn blaasgruiskat over gedaan op vers vlees (KVV) na er heel veel over gelezen te hebben. Op zich als je het slim in kunt kopen is het best goed betaalbaar en als ik t goed heb onthouden (dit was echt 10 jaar terug) had het te maken met de zuurgraad in de urine die er dan voor zorgde dat er geen nieuwe kristallen konden ontstaan. Niet alle katten willen het eten maar mijne was er gek op en zn algehele gezondheid ging er ook op vooruit. Maar ik weet dat niet iedereen zoiets ziet zitten of het eens is hiermee en dat is ook prima wilde het alleen als tip meegeven
De range van almo nature is daar toch ook al een heel eind op gebaseerd? @TS de kat van mn schoonouders was een gecastreerd mannetje maar is ehm...meer een dame geworden. T hele zaakie is verwijderd door aanhoudende problemen, kosten 1200,-. De hele urinairy range moest meneer niet (proefzakken via dierenarts, idd met smaakgarantie) dus die eet nu gewoon wat hij lekker vindt en verder is er geen muis veilig.
Dit wilde ik ook zeggen maar na een ander topic over voeding voor een kat weet ik dat er hier heel snel gegooid wordt met de dit-is-het-beste-voor-mijn-kat-moeder-maffia kaart. Wat jij zegt is ook het beste. Veel vers vlees, natvoer, eventueel een waterfontein. Dan moet het al goed komen.
Ja helaas. Recent nog (of beter gezegd: alwéér). En dat terwijl we al op speciaal dieetvoer tegen blaasgruis zaten (maar een goedkoper merk, nl. Sanabelle urinary). Dure grap idd. dat voer, maar ja.. als dat alles is wat helpt (en dat doet het, want dat is inmiddels gebleken uit de controle), dan houden we het zo. Na de laatste operatie moesten we over op Hills. Ik geloof c/d? Maar dat laatste weet ik niet meer zeker eerlijk gezegd. In ieder geval: onze kater at daar wel wat van, maar niet voldoende. Het is best een uitdaging geweest om uit te zoeken wel voer hij wèl wilde (en dat moest ook nog eens voldoen aan bepaalde standaarden dus). Nu over op Royal Canin urinary en uit de laatste controle was dus alles goed gelukkig. We hebben overigens een extra drinkbak neergezet sinds de laatste operatie. Dat is bij blaasgruis ook echt wel nodig (maar wisten we eerder nog niet). De voeding is zéker niet allemaal hetzelfde. Er zijn verschillende soorten blaasstenen namelijk. En dito soorten voer. Het ene voer helpt tegen de ene soort blaassteen, maar niet tegen de andere. Het andere voer helpt juist niet tegen de ene soort blaassteen, maar wel tegen de andere (even simpel uitgelegd). PS: dat goedkopere Sanabelle urinary hebben we zo'n 10 jaar gehad, vóór er opnieuw problemen ontstonden en hij opnieuw onder het mes moest. Als je al een wat oudere kat hebt is dit allicht nog een optie. Onze je-weet-wel-kater is helaas geen fan van natvoer. Dit zou echter wel beter zijn ivm. de hogere hoeveelheid vocht. Proefzakjes zijn een uitkomst om uit te proberen wat voor voeding je kat het beste neemt (wel i.o.m. je dierenarts)!
Wij hebben een kater van 17 met blaasgruis en een poes van 15.5 met blaasgruis en nierproblemen. Was heel erg zoeken naar wat ze van "elkaar" mochten eten omdat het lastig is na zoveel jaar gewend te zijn samen te eten, ze allebei apart te voeren. Ze doen het al jaren goed op Urinary van Royal Canin en Stage 2, laatste veranderd voor Royal Canin Renal. Ze eten meer natvoer met extra water en brokken er naast. Omdat die van 17 best oud is krijgt hij ook AD en gekookte kipfilet. Elke dag een 3 gangen menu
Wij hebben 2 katten gehad (broertjes) met dit probleem. Ze kregen urinary van royal canin. Nooit meer last gehad. We kochten het bij de dierenarts. Om het aantrekkelijker te maken hadden ze een spaarsysteem. Bij tig zakken kreeg je er 1 gratis.
Hier is er 1van de 3 met blaasgruis. Dierenarts raadde hill's aan CD maar versie dieet en tegen stress. Jammer genoeg eten ze dit alle 3 hier nu dus 1zak van 8kg per 5 weken. Extreem dure zaak. Ook mogen ze 1 doosje cosma nature per dag gezien daar zo min mogelijk bijgevoegde troep in zit. Heb al geprobeerd om weer over te stappen op normale voeding maar dan is het binnen de 2weken weer prijs en plast ze overal in huis. Dus de voeding werkt voor haar erg goed.
Wij gebruiken op advies van de dierenarts deze. Ik vind het meevallen qua prijs. De thuis is onder controle. En dat is beter voor de kat en voor de portemonnee. Een nieuw consult, pijnmedicatie en kuur is duurder. Af en toe krijgt hij vlees. Dat was ook geen probleem volgens onze dierenarts. In vlees zit veel water wat zorgt voor goede doorspoeling. Onze kat doet het hier goed op en hij is er gek op, is een smakelijke brok. Ik koop het wel online, is iets goedkoper dan bij de dierenarts
Onze poes heeft ook blaasgruis, na te weten welke blaasgruis het was overgestapt op hills c/d urinary stress voer. Alleen ze hebben de samenstelling veranderd ofzo, want het is ineens een hele vette brok en ze kwam heel snel aan. Uiteindelijk verder verdiept en we zijn overgegaan op geheel natvoer en hebben waterfontein. tot nu toe lijkt het nog niet terug te komen, veel vocht is belangrijk. Het was wel een hele zoektocht en zitten bij een uroloog in Wagenrenk dit ook omdat ze pas 4 jaar is, dus we houden wel contact met hun over het verloop van natvoer. Nog even ter aanvulling niet al het natvoer is compleet voer. Wij hadden eerst almo naturen en schesir naast de brok maar is niet compleet voer dus mochten deze niet behouden als enige voer. Website van catmoneo kan handig zijn daarvoor, wij hebben nu animonda carny. Stinkt enorm.. maar redelijk goedkoop voor natvoer en niet met allemaal troep. Zou dan wel testen welke smaakjes, hier vinden ze rund duidelijk vies..
het gaat inderdaad om de zuurgraad van de urine, daarom is het ene dieetvoer voor een poes goed terwijl het voor een andere heel slecht is. Ik ben zelf wel nieuwsgierig naar KVV, heb je een linkje toevallig?