Iemand indienst nemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 15 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hoi,

mij denk er over om iemand in dienst te nemen zodat ik zelf minder hoef te werken oa lijkt mij ook leuk, managen...
    Maar even nieuwsgierig is het nou ook enorm lucratief. Als ik iemand aanneem voor 24 uur en iemand gemiddeld 17 uur per week x 100 euro binnen haalt (inclusief vakanties , ziekte dagen etc)
    En iemand ontvangt netto 2200 van mij per maand
    Wat verdien ik dan? Kan het uitzoeken natuurlijk naar ben benieuwd naar ervaringen hier?

2. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Ps) het speelt sinds kort, nog niks uitgezocht maar even benieuwd naar ervaringen hier...

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Begrijp ik het goed dat je iemand aan wilt nemen voor 24 uur per week en je verwacht dat het personeelslid 17 uur per week daadwerkelijk betaalbare werkzaamheden verricht die je €100 per uur opleveren?
    Dit zou betekenen dat je aan inkomsten €1700 ontvangt en je geeft aan dat het personeelslid €2200 netto kost.

4. Novi

Novi Niet meer actief

Dat is afhankelijk van meerdere factoren. Wat moet diegene überhaupt gaan doen?

5. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    506
    273
    63
    Vrouw
    1700 per week inkomsten zegt ze en 2200 netto per maand betaald ze die ander.

Het ligt er natuurlijk aan in welke branche het is. Heb je een Cao waar je je aan moet houden en wat worden bijvoorbeeld de kosten van al je verzekeringen, reiskostenvergoeding, opleidingskosten etc?

6. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ja maar voor €2200 netto moet je diegene een bruto salaris betalen van €2662 (excl vakantiegeld, pensioenpremie, reiskosten etc.)

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.115
    12.095
    113
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    met bijkomen risico arbeidsongeschikt/loondoorbetalingsverplichting, salarisadministratie (voor zover nog niet beschikbaar) vind ik de marge nog niet echt overtuigend. Rekening houdende dat je jezelf ook nog loon uit moet keren, buffer moet opstellen, werkplek inrichten volgens arbo richtlijnen etc. Voor "lijkt me leuk, managen" in elk geval niet. Als de motivatie is: "ik moet nee verkopen en verlies daarmee veel opdrachten" dan wordt t een serieze afweging.

Als je wilt managen is hulp in de huishouding goedkoper, twee verschillende als je van een sport houd.

Mapje, Cindy1977 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ja, je betaald als werkgever een heel stuk meer dan het brutoloon. Ik wilde alleen met me post aangeven dat je normaal aan een werknemer verdiend i.p.v. dat diegene alleen maar een “grote” kostenpost is.

10. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Waarom probeer je het niet een tijdje uit met een uitzendkracht?

Vero0504 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Dit waren mijn eerste gedachten:
    Bij personeel komt heel veel gedoe en rompslomp kijken als je al niet eens de moeite wilt nemen om je er zelf goed in te verdiepen dan zou ik er al niet eens aan beginnen.

Inmiddels ben ik erachter dat ZP niet de juiste plek is om financiële vragen te stellen, daarnaast geef je zo weinig info dat je überhaupt geen gedegen antwoorden kunt krijgen.

Mapje, Zeebra, Felice en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Dat is dan nog excl. werkgeverslasten. Reken maar op ongeveer € 3.200 wat het jou als werkgever kost + pensioenpremie + verzekeringen e.d. Daarbij komt dat 2.200 netto voor 24 uur best riant is.

13. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.774
    1.365
    113
    Ook dat is relatief natuurlijk. Ligt maar net aan de branche en de werkzaamheden. Op mijn afdeling zouden ze bijna beledigd zijn als ze dit als aanbod zouden krijgen ;).

14. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.051
    1.717
    113
    Vrouw
    Mijn vader (eigen bedrijf gehad met ongeveer 150 mensen in dienst) zegt altijd: "je ergste vijand wens je veel werknemers"

Het is veel gedoe en rompslomp.

Wat nu zo in mij opkomt:

Naast netto salaris heb je natuurlijk loonkosten (bovenop grutto loon komen nog ongeveer 30% kosten), pensioenkosten, reiskosten, vakantietoeslag, prestatiebeloning arbeidsongeschiktheidsverzekering, vakantiedagen, kosten voor cursussen en/of nascholing, misschien materialen zoals laptop telefoon + abonnement, secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals 13de maand), zorgverzekeringswet, premie volksverzekering, premie WW, WAO, WIA, ZW.

Mapje en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik moest hier zo om lachen. :roflmao:

Iertje81, Villa Kakelbont en Novi vinden dit leuk.
  16. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    het is alleen de bittere waarheid ;)

OT: je zou eerst kunnen beginnen met een payroll bedrijf. Het bruto uurloon is voor jou ongeveer dubbel zo hoog maar daarvoor regelen hun alle belastingen en premies, pensioenen vakantie en ziekte etc.

Nellie4 vindt dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Dat is wel eentje uit de gouden oude doos. Ik meen dat die van oorsprong Joods was, althans zo heb ik m ooit te horen gekregen destijds nog als salarisadministrateur in opleiding maar dan in de vorm van "Ik wens je een bedrijf met veel personeel" (vrouw van eigenaar was Joods). (google zegt Joods/Arabische achtergrond)

Wat betreft de andere reactie: Personeel IS een forse kostenpost, het levert ook zeker wat op. Maar eind van de rit moet het bedrijf voortbestaan incl. die werkgeverslasten. Als werknemer marginaal meer oplevert dan wat hij kost incl alle lasten, dan is het af te wegen of dat wel zo toekomstbestendig is. Niet alleen voor het bedrijf ook voor de werknemer.

Ik zou t als personeel niet prettig vinden om met alle enthousiasme in dienst te komen terwijl mn baas (buiten mijn weten) de touwtjes aan elkaar knoopt en per saldo verlies draait door mij aan te nemen. Je hebt vaak wel een huishouden te draaien en laat met zo'n salaris vaak wel een andere betaalde baan achter (waar men allicht meer vet op de bedrijfsbotten heeft).Factor zorgplicht ontkom je niet aan en ik zie dit ook wel als een stukje zorgplicht.

Blufpoker moet je niet met mensen spelen, al helemaal niet met een van de pijlers van voortbestaan (stabiel inkomen) dat achtervolgt je vanzelf op een dag en nooit ten goede.

De tip van een uitzendkracht is wel een goede, afhankelijk van je overeenkomst met t uitzendbureau dan. Dan kan je t een tijdje aankijken, detachering is ook een overweging. Als je dat makkelijk trekt (zonder in te teren op reserves, rekening houdende met evt. seizoenspatronen) dan moet loondienst ook wel kunnen.

18. Dogpaw

Dogpaw Actief lid

4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    1 iemand op je loonlijst zet absoluut geen zoden aan de dijk. Door maar 1 iemand op de loonlijst te hebben kan je héél erg makkelijk kapot gaan.
    Iemand kan langdurig ziek worden, en dan zit je er zo 2 jaar lang aan vast met alle dingen die daar nog bij komen kijken.
    Ook moet je je verzekeren en sowieso de eerste 10 werkdagen of zelfs meer(ligt aan je verzekering) zelf betalen.

Ook zijn je lasten veel hoger dan alleen een bruto loon.

nog even over dat langdurig ziek zijn. Als jij als werkgever ook maar 1 ding niet hebt gedaan in kader van alle rapportages en ‘adviezen’ van de bedrijfsarts, dan ben je ook je Sjaak. De werknemer gaat na 2 jaar over naar uwv maar als jij dan in hun ogen te weinig hebt gedaan, krijg je nog een extra jaar én een boete.

Ik ben 2019 begonnen met 15 mensen op de payroll en 2 op de loonlijst. En ik ben 2021 begonnen met 18 mensen op de payroll en 13 op de Loonlijst. Kost erg veel tijd, eigen personeel

Zeebra en Vero0504 vinden dit leuk.
  19. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik lees goede do's en don'ts!
    1 ding hoef je geen rekening mee te houden en dat is pensioen; dat is niet verplicht en het is ook niet verplicht om onder een cao te vallen, ook cursussen etc hoeven je niet te laten uitvoeren als werkgever.
    Het is ook niet verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben maar wel erg makkelijk als iemand ziet worden, want de werkzaamheden gaan door en medewerker kan ze niet uitvoeren, dan moet je het zelf doen of iemand anders inhuren, dus 2x salaris.

Ik hoor je overigens alleen maar over geld want je overhoudt, dit is een verkeerd standpunt als je ondernemer wilt worden.
    Je zal een businessplan moeten schrijven, wat drijft je? Waarom wil je dit en waarom denk je dat dit een succes zal worden.
    Hoe ga je dat bereiken? Wat heb je nodig? Waar zie je jezelf over 5 jaar? Welke groei wil je doormaken? etc etc

20. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Ik neem aan dat TS al ondernemer is toch? Maar dan in de vorm van een eenmanszaak/ zzp-er?
    Ik weet niet wat voor bedrijfje het is natuurlijk, maar het lijkt me pas lucratief iemand aan te nemen als je daardoor ook meer opdrachten kunt aannemen. Moet je nu opdrachten laten schieten omdat je alleen bent? Anders ga je de kosten er nooit uithalen.
    Payroll of uitzendkracht is misschien beter om mee te starten, onderschat niet wat een werknemer voor kosten, rompslomp en risico met zich meebrengt!!

Deel Deze Pagina