Tim is ruim 2,5 en kan al een tijd verschillende kleuren opnoemen als ik vraag welke kleur potlood hij bv in z'n handen heeft. Ook kan hij de goede kleur noemen als hij bv een bakje voor de yoghurt uit mag kiezen. Maar de kleur rood noemt hij steevast groen. Ook als ik eerst een groen potlood neerleg en daarna een rood ernaast leg of andersom blijft hij rood groen noemen. Overal op internet lees je dat testen pas vanaf basisschool leeftijd wordt gedaan maar de reden hiervan kan ik nergens vinden. Ik kan me voorstellen dat zo'n test voor de 4 jaar nog niet betrouwbaar is omdat ze bij 1 van de testen bv getallen moeten herkennen. Nu komt rood-groen kleurenblindheid bij jongens vaak voor maar kun je nu al zeggen dat hij dan ook echt kleurenblind is of kan hij dit verschil nog leren? Herkent iemand dit? Het is natuurlijk voornamelijk alleen maar lastig om kleurenblind te zijn maar het lijkt me wel handig om dit te weten.
Kleurenblindheid is vaak erfelijk, is er iemand bij jullie ook kleurenblind? Verder is het erg vroeg om zoiets te stellen denk ik. Hij is nog jong en kleurenblindheid betekent dat hij rood niet waarneemt en het als een grijstinten ziet, dus omdat hij het dan groen noemt is dat niet de bevestiging dat hij deze kleur niet ziet. Misschien vindt hij het lastig om rood tezeggen en noemt hij t daarom groen. Ik zou het nu nog niet zeggen, maar wel in de gaten houden. Misschien ook eens noemen bij het CB?
Met kleurenblindheid kunnen ze nog het verschil met kleuren wel leren opzich omdat het weer andeere grijstinten zijn die ze zien van groen en van rood zeg maar. Ik zou het wel even aankaarten bij CB en HA maar ik zou me er verder niet teveel druk over maken maar het natuurlijk wel in de gaten houden. Het is iid wel zo dat de blindheid voor rood en groen het meeste voorkomen
Lastig te zeggen denk ik. Onze dochter van bijna 3 bijv. kan al een tijdlang diverse kleuren onderscheiden, maar zei zegt steevast wit en zwart verkeerd om. En vaak merk je dat ze op een bepaald moment geen zin heeft om 'de juiste' kleur te noemen en dan dus maar wat roept. Omdat je het hebt over alleen met rood en groen, zou ik het wel goed in de gaten houden en inderdaad bij een volgend bezoek aan het consultatiebureau in ieder geval even aangeven.
Mijn vriend is kleurenblind en hij ziet rood vaak voor bruin aan. Geen flauw idee of dat voor iedereen zo geldt... Zou me er nu in elk geval nog niet te druk om maken als ik jou was. Als hij de andere kleuren wel goed kan onderscheiden, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat hij kleurenblind is.
Kleurenblindheid is erfelijk, en dan via het x-chromosoom (recessief). Oftewel, jij als moeder zou dan een gen voor kleurenblindheid moeten meedragen. Is jouw vader kleurenblind, of mannen binnen de familie van je moeder? Er zijn weinig vrouwen met kleurenblindheid, omdat je dan van beide ouders een gen voor kleurenblindheid moet hebben meegekregen..
Dames alvast bedankt voor de reactie's Ik ga het sowieso in dec bij het cb aankaarten en ga het na de vakantie ook bij de psz aankaarten, misschien hebben zij dit soort vragen vaker meegemaakt en zouden ze ook eens kunnen kijken naar Tim. Verder maak ik me er ook niet echt druk om, zoals ik al schreef is het hooguit erg lastig in sommige situaties mocht het wel zo zijn. @Bubbel de info die je geeft heb ik idd ook op internet gevonden, van mijn vader weet ik niet of hij kleurenblind is, maar mijn broer wel...
ik denk dat het nog vroeg is om echt te zeggen of iemand kleurenblind is als je 2.5 bent. ik ben zelf visueel gehandicapt en heb heel veel testen gehad en ook heel veel kleurentesten ( je hebt verschillende vormen en gradaties van kleurenblindheid) kleurenblindheid komt bij jongen heel vaak voor. 1 op de 4 en bij meisje 1 op de 400. dus de kans is er natuurlijk wel. ik zou inlichtingen vragen bij een optrometist. die kan je wel vertellen hoe of wat en wanneer testen zinvol is enzo.
ik weet dat mensen met kleurenblindheid vaak vinden dat groen paars is dus dat hij het rood vind dat is dan al appart. maar zoals ik al zei ga langs een goed opticien en zoek een optrometist die je een en ander kan uitleggen.
Ik ben kleurenblind, en ik zie groen als paars. En rood zie ik ook als paars. Er zit veel verschil in, ik zie de kleuren die ik niet goed zie dus niet als grijstinten. Ik zou me er nog niet te druk om maken hoor, veel jongens zijn kleurenblind. Ik heb begrepen dat zij ook het verschil tussen groen en geel vaak niet zien. Als het dus alleen tussen rood en groen is, is dat wel apart. Ik zou dan niet denken aan kleurenblindheid maar misschien gewoon vergissen
Ehm, mijn dame doet precies hetzelfde. Ze weet alle kleuren feilloos, zelfs lila en turquoise enzo. Maar rood is altijd groen. Als ik zeg: "kijk eens goed" of "nee dat klopt niet" dan weet ze gewoon dat het rood is omdat ik ernaar vraag. Ik maak me eigenlijk er geen zorgen over omdat ze alle andere kleuren zo goed weet.
Wij hebben ook een tijdje gedacht dat onze zoon kleurenblind was..maar volgens mij vinden ze het gewoon een leuk spelletje die van ons deed het gewoon express verkeerd
Volgens wat ik op internet kan vinden is de kleurverwarring tussen rood en groen helemaal niet zo apart hoor.... @Yinte hij zegt groen tegen rood....maar iig bedankt voor de optrometist tip! @angel81 het kan dat ze het alleen met de kleuren rood en groen hebben en de rest van de kleuren dus wel goed weten te benoemen. Maar goed ik heb nu alleen info van internet (en dan geen ervaringsverhalen maar sites met info over de gezondheid)
Klopt, ik zie het verschil daar tussen niet. Maar tis wel grappig dat hij dan zegt, rood of groen. Veel mensen zeggen dan een andere kleur.
laat je nog iets weten. ik ben toch eigenlijk wel erg benieuwd wat die optrometist gaat zeggen. en op welke leeftijd ze eigenlijk kunnen testen enzo. weet je zeker dat hij het er niet om doet? gewoon verkeerd aangeleerd of als spelletje ofzo? ik zou zeggen dat je toch met meer kleuren moeite moet hebben dan. hoe noemt hij rood zelf dan?
Dan kan jullie zoontje in theorie idd kleurenblind zijn.. Jullie moeder is dan drager en als zij het 'kleurenblind-gen' ook aan jou heeft doorgegeven, kan jij het ook weer doorgeven aan jullie zoontje..
@Yinthe ik heb ff een optrometist bij een opticien gezocht hier in de buurt en ga daar eens met hem langs. (weet alleen ff niet wanneer gezien de termijn van mijn zwangerschap op dit moment ) Heb nu alvast een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is om hem op deze leeftijd al te testen. Dus ik laat het nog ff weten. En tja of hij het erom doet is nu nog moeilijk te zeggen natuurlijk, wel merk ik dat hij het altijd doet en alleen met rood. Rood noemt hij dus groen volgens de site oogartsen.nl kan het dus wel zo zijn dat er maar een stoornis is voor 1 bepaalde kleur. Kleurenzien, kleurenzienstoornissen en blindheid > Oogartsen.nl
ja, je hebt verschillende soorten kleurenblindheid. ik kan me nog herinneren dat ik er meerdere heb gehad ( testen ) zeker 5 of 6 ofzo. en op laatst verzuchtte ik, ja.. dit is dezelfde als die ik vorige keer heb gehad. nee zeiden ze toen dit zijn weer andere pastelkleuren in een andere volgorde ofzoiets en meer van die bla bla. dus er zijn binnen kleurenblindheid ook nog allerlei varianten blijkbaar. ik ben erg benieuwd wat ze gaan antwoorden. en of het inderdaad zo jong al getest kan worden. ik gok zelf op een globale test, de meer primaire kleuren zeg maar. ik ga nu de link even doorkijken. ow ennuhhh... succes met de laatste loodjes.
Ik zou ook eerder denken aan vergissen, hij is nog maar klein. Mijn zoon heeft een tijdlang het verschil niet geweten tussen bruin, roze en paars. Daarvan zei de huisarts toen dat het te maken zou KUNNEN hebben met kleurenblindheid. Bleek later gelukkig ook gewoon een gevalletje vergissen. Volgens mij zien kleurenblinden trouwens niet rood als groen...