Speelgoed opbergen/ordenen na verjaardag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door duha, 18 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Hallo allemaal!

Mijn kleine meneer is vandaag twee geworden. Er is nog niet veel visite geweest, maar hij is al flink verwend. Komend weekend hebben we het grote feest en dat zal er nog wel behoorlijk wat speelgoed bijkomen.

Nu vraag ik me af hoe jullie dat doen. Als je kindje op zijn/haar verjaardag cadeautjes krijgt, mag hij daar dan gelijk mee spelen? Of zet je het even weg tot na de verjaardag? En dan? Heeft je kindje altijd toegang tot al het speelgoed? Of ruim je een gedeelte op? Kortom: hoe ga jij om met het speelgoed van je kids :D

Ik heb echt nog geen idee wat ik er allemaal mee moet aanvangen dus ben heel erg benieuwd!

2. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    ik heb een paar dagen voor Kai's verjaardag al zn speelgoed uitgezocht...sommige dingen waar van ik vond dat weg kon heb ik weg gedaan en de rest in bakken in de kast.

Een bijna lege bak, en het speelgoed van zn verjaardag in die bak.

nu wissel ik de bakken af, heeft ie eens in de zoveel tijd weer wat "nieuws"

dr staat altijd een bak in de huiskamer en een bak in zn slaapkamer, en de rest zoals ik al zei in de kast...

3. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    ow....stom stom stom....

nog gefeliciteerd met je zoon...;)

4. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Dankjewel voor je felicitaties. Begrijp ik goed dat je Kai niet bij de bakken in de kast kan? Hij heeft dus 'maar' twee bakken tot zijn beschikking om mee te spelen? Dit klinkt wel als een goed idee!

Ik was zelf al zo ver dat alle knutselspulletjes/spelletjes/puzzels/boekjes in een aparte kast gaan waar hij alleen samen met mij aan mag komen. Maar zelfs als dat al apart staat blijft er nog zoveel over!! Hahahah. Eerst had ik bijna alles op zijn kamertje staan en toen zat hij op een gegeven moment midden op de grond omringd door al zijn speelgoed. Je zag hem gewoon denken; wat moet ik nou toch eens gaan doen. Ik merk dat hij veel lekkerder speelt als hij maar keuze heeft uit een paar dingetjes.

Ben benieuwd hoe anderen het doen.

5. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    ja dat klopt....Kai kan niet bij de bakken in de kast.

van de week heb ik al het duplo en primo eens uit de kast gehaald en de bak in zn slaapkamer in de kast gedaan.

dus hij is nu weer helemaal in zn nopjes....

Ik heb ook zoooo veel speelgoed dat als ik alles neer zou zetten meneer gewoon niet meer weet waar die nou mee moet spelen...

in de huiskamer staat een garage met auto's en zn thomas treintjes...

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier zijn ze iets ouder maar ik heb al bepaalde regels sinds ze klein zijn.

Heb 1 kost met sleuteltje en daarin staan knutselspullen, klei, verf en verder nog wat andere zooi. Al houten blokken ed in een tas. Verder staan er in de kamer paar boxen, soort curverdingen met deksel. 2 duplo, 1 soort fisherprice poppetjes, 1 playmobiel, de LP (kleine spullen) hebben ook 2 dozen, doos barbiespullen, doos keukentje spullen en er staat een open mand vol autootjes en een grote mand verkleedkleren. Niet alles staat gelijktijdig beneden hoor... ik wissel afentoe wat ik beneden zet. maar ik zorg er dus wel voor dat wat bij elkaar hoort ook min of meer bij elkaar blijft. Ze kiezen gewoon wat ze willen doen en dan spelen ze daarmee. Willen ze iets totaal anders dan ruimen ze eerst ff op. Duplo en autootjes liggen heus wel tegelijk door de kamer maar dan niet ook nog de LP spullen en klei.

Inmiddels doen ze het uit zichzelf zo, alleen dingen met knutsellen, klei, verf ed. wil ik dat ze ff vragen/overleggen en spelletjes en puzzels omdat ik daar zuinig op ben en niet wil dat alles kwijt raakt en door elkaar komt.

Na een verjaardag mogen ze gewoon meteen spelen met alles. Meestal hou ik voor de verjaardagen en sinterklaas opruiming en kijk wat weg kan om zo ook plek te maken.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Tijdens haar verjaardagsfeest blijft alles ingepakt, als ze op bed ligt maak ik een onderschied. Een deel mag ze gelijk hebben, een deel gaat naar zolder om gedurende het jaar naar beneden te komen. Ze krijgt gemiddeld een kado of 50, als ze dat allemaal gelijk mag hebben raakt ze helemaal de kluts kwijt. Bovendien is ons meisje vrij snel op dingen uitgekeken en zo heeft ze steeds iets nieuws.
    Hier zit het speelgoed ook in bakken in een kast. Een aantal bakken beneden, een aantal op haar kamer. En die wisselen we dan af.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    We kijken met haar verjaardag even waar ze gelijk mee speelt of wat veel indruk maakt.
    En afhankelijk van wat ze krijgt en of het al geschikt is voor haar, gaat het naar zolder (lange tijd nog niet geschikt ;) ) of naar een bak op haar slaapkamer waar ze niet bij kan (over een paar maanden geschikt) . De rest verder veel in huis en buiten. Wij hebben een ondiepe pax kast van ikea (1 meter breed) , waarvan de onderste helft van haar is. Op 1 plank na, kan ze over al bij.
    Op dit moment speelt ze best veel met veel verjaardagscadeaus: Duplo (grote bak gekregen, kleine beetje wat we hadden er bij gedaan)
    krijtbord met krijtjes
    nijntje memory
    puzzels
    skippy hond (zowel binnen als buiten)
    haar speelhuisje

ze speelt gerust een half uur of 3 kwartier met haar speelgoed en wisselt dan af. De ene week wat meer met de memory en de andere week wat meer met haar krijtbord.
    Zolang ze dat zelf doet, wissel ik niet met bakken.

Zo heeft ze ook een zandbak, waar ze een maand niet naar omkeek en nu ineens zit ze er iedere dag weer in. Ik vind het prima ;) .

Spulletjes als verf, klei en stempels etc, halen we af en toe te voorschijn. Die zitten in een bak waar ze niet bij kan. Maar wel gewoon in haar kast . Simpelweg omdat ze daar niet alleen mee kan spelen.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Gefeliciteerd!!

Hier ook dozen: een gedeelte boven op zijn kamer (mag hij evt boven mee spelen, als ik bezig ben), een gedeelte beneden (wat ik afwissel met boven, en een gedeelte dat altijd beneden blijft.

Voor zijn verjaardag (en voor sint, en af en toe tussendoor) loop ik even de dingen na, waar speelt hij nog mee, waar is hij echt te groot voor.

Op zijn verjaardag laat ik het hem gewoon uitpakken, en mee spelen. Maar bij ons zijn er dan 8-10 volwassenen en 1a2 kinderen, dus heel overzichtelijk. Dit jaar bleven er 2 cadeautjes liggen omdat hij geen tijd had om ze uit te pakken. Die cadeautjes hebben we later in de week gegeven, ik wist ook al wat het was, dus kon de gever wel oprecht bedanken ;)

Ik merk hier heel sterk dat hij niet meer kan spelen, als er veel speelgoed ligt. Als we dan even wat opruimen, kan hij weer een hele poos zelf spelen. Alsof hij anders te weinig overzicht heeft.

10. tulip

tulip Niet meer actief

gefeliciteerd, wij hebben zo'n vakkenkast in de kamer staan, (nee niet van ikea, maar wel soortgelijk;)) en daar heb ik in de onderste laag 5 rieten manden zitten. In de eerste poppen(spullen), tasjes e.d., in de tweede little people, in de derde duplo, in de 4e los speelgoed (trommel, piano), in de laatste boekjes en puzzels. Daar zit een gedeelte in, dus niet alle poppenspullen, en niet alle boekjes en puzzels. Een andere kast op haar kamer (wel van ikea) met ander speelgoed en dan heb ik nog een paar bakken op een plank staan, waarmee ik kan afwisselen. Met een verjaardag doe ik het net al Sidmick, als ze op bed ligt, ga ik splitsen.

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zoek meestal voor de verjaardag al een beetje het speelgoed uit en wat dan toch al enigszins uit de gratie is, verhuist naar zolder. Van het nieuwe speelgoed druk ik 's avonds ook gelijk wat achterover om op te bergen voor later, want mijn oudste kan ook echt niet kiezen wat hij wil, als er teveel ligt. Hij is vlak voor Sinterklaas jarig, dus in die tijd komen er toch al veel te veel cadeaus en de rest van het jaar niks. En zo heb je lopende het jaar nog weer wat nieuws om uit de kast te toveren.

Wij hebben overigens zo'n opbergbankje waar 'los' speelgoed in zit, een bak met auto's en een garage op een autospeelkleed. Een kastje met slot met boekjes, puzzels en tekenspullen en een duplotafel met ingebouwde opbergruimte. Verder hebben ze allebei een loopauto in de kamer en de rest van het grote speelgoed (een LP vliegtuig en straatje, een autostuurtje met geluid, nep-duplo, etc) staat boven en af en toe mogen ze daar 1 ding van mee naar beneden nemen voor een dag.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben ons oude dressoir bestempeld als kinderkast. De kast bestaat uit: 3 kastjes en 4 lades. Eén lade is van mama en daarin zitten de luiers en doekjes voor de baby (die verschoon ik overdag beneden).
    Speelgoed is hier verdeeld over het dressoir en in de eigen kamer. Als het dressoir vol is, gaan er een paar dingen naar boven en ik wissel af en toe wat af. Een paar dingen passen niet in de kast: bakfiets, blokkenkar, hobbelkoe.
    Vouwblaadjes, krijtjes, stiften e.d. liggen elders en daarom moet hij vragen.

Hij mag overal mee spelen en alles pakken wat hij wilt maar voor het slapen 's middags en voor het slapen 's avonds wordt alles opgeruimd en zien we geen speelgoed meer.

Onze woonkamer is een grote L. De hoek is het kinderhoekje. De box voor dochterlief staat precies op de scheidslijn tussen kamer en de korte hoek.

Bij verjaardagen mag hij natuurlijk overal mee spelen. Je krijgt het niet voor niets. Past het in de kast dan blijft het beneden en anders gaat er wat mee naar boven. Ik zorg er trouwens wel voor dat hij niet enorm veel speelgoed krijgt. Dat vinden we niet zo nodig. Hij heeft vorige week voor zijn verjaardag gekregen:
    - een houten treinbaan met stationnetje en brug (zit allemaal in een curverdoos)
    - een boekje over een trein (boekenkast)
    - bob de bouwer helm en gereedschap (in de la)
    - een spelletjesset (nog niet uitgepakt.. is ie nog iets te klein voor)
    - Nijntje boekje (boekenkast)
    - waterpistooltjes (in de la)
    - kleiset (nog niet uitgepakt.. komt nog wel)
    - Duplo (hebben we dozen voor in de kast)
    Allemaal goed te overzien

Zoontjelief weet ook precies waar hij alles moet opbergen om het allemaal in de kast te laten passen :D

Deel Deze Pagina