blaasjeseczeem / handeczeem

Discussie in 'De lounge' gestart door Uk2011, 28 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Sinds een paar jaar heb ik in het voorjaar en de zomer regelmatig last van kleine blaasjes op de zijkanten van mijn vingers. Vervelende blaasjes gevuld met helder vocht. Erg pijnlijk en jeukend. Na een tijdje barsten ze open en drogen ze uit, daarna gaat de huid als het ware vervellen. Dan heb ik weer een paar weken geen last en begint alles van voren af aan weer.

Ik heb nooit geweten wat het was, tot ik vanmorgen wakker werd met gigantisch veel blaasjes op mijn vingers. (normaal gesproken max 3 per vinger, nu kan ik ze niet eens tellen).
    Ik linkte het altijd aan een allergische reactie op hooikoortspillen, maar die pillen heb ik dit jaar nog niet gebruikt, dus ben gaan googlen. (lekker thuisdokteren :p) en kwam op wikipedia op deze pagina: Acrovesiculeus eczeem - Wikipedia. En nee, bij mij is het bij lange na niet zo erg maar het is wel precies waar ik last van heb.

Zijn er evt. huismiddeltjes/homeopatische middeltjes die ik kan gebruiken?
    De huisarts heeft nl. geen dienst vandaag en ik zie dit niet als spoedgeval :p

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Heb me hele leven al eczeem. Wat jij hebt blaasjes dan zorg ik altijd voor een uitdrogende creme dan drogen ze uit

3. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Okay, dus geen gewone handcreme, want die is juist vet en vochtinbrengend?

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb ze ook, meestal komen ze bij mij in de zomer voor. Die blaasjes (hoe slecht ook), maak ik altijd stuk (met een steriele naald). Zo drogen ze veel sneller uit. Ik las wel op wikipedia dat het infectiegevaar dan groter is, maar daar heb ik gelukkig nooit last van gehad.

5. noukie89

Nee die is juist vocht inbrengend. een creme van de apotheek is beter en het is dan meestal binnen een paar dagen uitgedroogd. Daarna moet je de plekjes die terug komen of onrustige plekken insmeren

6. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ik wil er juist niet aan beginnen om ze stuk te maken, omdat ik bang ben dat ik er dan nog meer krijg.

Onze apotheek is tusesn 16:30-17:00 open vandaag dus ik denk dat ik even langs ga voor een zalfje. Hopelijk krijg ik iets mee zonder recept.

7. Tese

Tese Niet meer actief

Ik heb het ook en nu met dit weer word het weer erger op m'n handen. Ik heb e een hormoonzalf voor die goed werkt.

8. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Dank je Noukie! Ik ga het navragen.

Heb volgens mij trouwens ook nog wel (een oude tube) hydrocortison hier liggen. Dat is juist een heel vette creme maar las ook dat hormoonzalfjes werken?

9. noukie89

ik denk wel dat ze iets voor je hebben hoor de etiquete van mijn creme is onleesbaar dus ik kan je geen naam geven

10. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

@Muppet: altijd met warm en zonnig weer heb ik er last van. In de herfst/winter helemaal geen last. Het lijkt zelfs alsof het elk jaar erger wordt. Hopelijk kan ik straks wat gaan smeren en blijft het dan ook weg.

De jeuk is echt gewoon vervelend...

11. noukie89

hormaan zalfjes werken meestal prima

dat is meestal voor de natte eczeem en bultjes

vochtinbrengende is meestal voor de droge eczeem

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hier ook een hormoonzalf en deze smeer ik 2x per dag. Heb dezelfde bultjes op mijn vingers. Voorheen alleen last van eczeem plekken maar sinds een paar jaar dus die bultjes. Ik maak ze ook vaak kapot maar hier word de jeuk meestal niet minder van en je moet inderdaad uitkijken voor een infectie. Ik heb een paar maanden terug aan 2 vingers krentenbaard gehad nou geloof me dat was echt goor en jeukte nog erger.

13. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    ik heb het ook heb er van de huisarts cutivaten creme voor gekregen oftewel hormoonzalf werkt uitstekend

14. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik heb sinds 2 maanden precies hetzelfde. Baal er ontzettend van..
    Werk je ook met je handen? Bij mij komt het waarschijnlijk door schoonmaakwerk. 'huisvrouweneczeem' noemen ze het ook wel las ik.
    Ben nog niet naar de dokter geweest, maar ben ook benieuwd wat ik er tegen kan doen. Ik lees even mee hier.

15. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Sinds kort heb ik een schoonmaakbaantje, maar ik had dit voorheen ook al, sinds een jaar of 3 gok ik. Eerder ook al wel een keer 1 bultje ofzo gehad, maar nooit aandacht aan geschonken.

Ik zal richting de apotheek. Hopelijk genoeg cremepjes/zalfjes zonder recept te vinden ;)

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Cetamagrobol (of zoiets) met witte vaseline is erg vet en wordt ook aangeraden. Zonder recept bij de apotheek te verkrijgen. Mijn huisarts zei echter dat dat niet echt helpt om ervan af te komen en ik heb daarom hormoonzalf gehad. Werkt uitstekend: eerst 2x per dag totdat het rustiger is. Dan 1x per dag tot enkele keren per week. Geen last meer van jeuk nu, want bij de eerste blaasjes begin ik direct weer te smeren.

17. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Aaaah nee bah!! He wat naar voor je!!

Ik heb het vanaf mijn zestiende. Het is bij mij én weersgerelateerd en contactgerelateerd. Kan niet tegen handzeep(alleen het blok van neutral wel..), niet tegen afwasmiddel, veel wasmiddelen and so on. Maar bij koud en guur weer ben ik ook het haasje..

Wat er helpt? Tegen de jeuk? Openkrabben.. Hele koude kraan erop of hete kraan. Maar het beste helpt toch gewoon contact met de boosdoeners vermijden en mn hormoonzalf.

18. saphira17

saphira17 Actief lid

19 nov 2008
    325
    0
    0
    Ik heb t ook elk jaar weer. Even naar de huisarts en je krijgt een zalfje nu ook geen zalfje en me hele handen jeuken helemaal kapot bekrabt en t vel gewoon open bah bah morgen weer naar de huisarts snel zalf halen

19. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

#19 Uk2011, 28 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2012
    Ik ben net bij de apotheek geweest en heb cadiflor creme van VSM meegekregen. Het enige wat ze zonder recept mee mochten geven en wat tegen eczeem helpt zei ze.

Anders zou ik aan de hormoonzalf moeten, maar die zijn op recept. Aangezien ik nog een tube met hydrocortison heb (wordt meestal als eerste voorgeschreven, zei ze) mag ik daar ook mee smeren.

Morgen bel ik voor de zekerheid de dokter nog even, aangezien mijn tube hydrocortison al een jaar of 8 oud is :p

edit: Cardiflor mag overigens gebruikt worden tijdens zwangerschap/borstvoeding.
    Weet niet of het ook echt helpt, maar hopelijk verlicht het de pijn/jeuk wel.

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Die hydrocortison kan je er gewoon op smeren hoor. Het is minder effectief maar met wat mazzel werkt het nog wel (de werking wordt wat minder "sterk"). Nee ik ben geen arts maar ik heb wel echt overal eczeem(en gelukkig eindelijk aardig onder controle!) en heel veel zalfjes geprobeert!

Deel Deze Pagina