Hallo, Even het verhaal.. Mijn man heeft een aantal halfjaars contracten achter de rug: 1. 1 december 2010 2. 1 juni 2011 3. 1 december 2011 In het laatste half jaar is hij overgeplaatst van vestiging met de mondelinge afspraak dat hij dan een vast contract zou krijgen.. En dan zou je denken, yeah! Een vast contract!! Ook mijn man heeft mij gisteren wijs gemaakt, dat hij niets had gehoord van zijn baas, dus ik blij en vanmorgen afgesproken dat als hij even aan het werk is dat hij dan zou smsen, zo gezegd, zo gedaan... De sms luide 'ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat ik kan blijven' Terug gesmst en gefeliciteerd!! Komt er vanmiddag een brief binnen van zijn bedrijf, los getrokken (nee, wij doen daar nooit moeilijk over en ik doe de administratie, dus trek altijd alle post open) Staat daarin dat naar aanleiding van het gesprek met zijn baas is afgesproken dat het contract wordt verlengd met drie maand, aan het einde hiervan zal worden bezien of tot een vaste dienstbetrekking kan worden overgegaan:x:x:x.. Nou je kunt je voorstellen hoe ik me voelde:x:x, gelijk gebeld naar mijn man.. Jah.. Hij wist niet hoe hij het gisteren moest zeggen tegen mij, maar hij had gisteren dat gesprek gehad.. (De laatste tijd ben ik niet goed te pas (PPD) maar nu ben ik er beroerder van dan als hij het gelijk had gezegd) Ik vindt het misselijkmakend van het bedrijf, maar ook van mijn man en wou het even van mij af proberen te zetten.. (Maar dit lukt totaal niet, ben er echt letterlijk misselijk van!:x En het stoom komt uit mijn oren!) En dan hebben we morgen ook nog een 'leuk bedrijfsuitje voor het hele gezin' in BurgerZoo vanaf 9 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds, lang leve de lol!! Kun je ook nog vriendelijk 'proberen' te lachen naar dat volk! Met een broche op je kleding van dat bedrijf! Onderstaande afwijkende afspraken staan in zijn CAO, vandaag na veel zoeken gevonden.. Het Burgerlijk Wetboek (BW) bepaalt in art. 7:668a lid 1 BW dat maximaal drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd kunnen worden aangegaan binnen een tijdvak van 36 maanden. De CAO Motorvoertuigenbedrijf ...en Tweewielerbedrijf (CAO MvT) wijkt af van deze wettelijke bepaling. In art. 14 lid 6 CAO MvT wordt namelijk bepaald dat werkgevers in de mobiliteitsbranche maximaal vier arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd kunnen aangaan binnen een tijdvak van 36 maanden. Dit betekent concreet dat pas bij het vijfde contract binnen drie jaar een contract voor onbepaalde tijd ontstaat. Gr. Carlien
Ik zie geen maas in de wet, maar wel een slechte communicatie... Neemt niet weg dat ik het lullig voor je vind! Zeker als je er al vanuit was gegaan dat je man nu een contract voor onbepaalde tijd zou hebben. Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent!
Wat ik met maas bedoel is dat het volgens de wet zo is dat je na de derde een vast contract krijgt.. maar schijnbaar mogen bedrijven het anders doen als ze het maar opnemen in hun cao.. Maar het maakt me ook niet uit wat het is, het is gewoon laag en misbruik maken van hun positie en zeker geen miscommunicatie..
Yep, k*t van het bedrijf. Zus had het ook voor. Met interimkantoor aan werk geraakt (4/5 en dicht tegen huis ivm kinderopvang). Telkens aan het lijntje gehouden met weekcontracten en geen verlofdagen (niet nodig met een weekcontract). Maar er was optie vast beloofd en extralegale voordelen bij een vast contract. Uiteindelijk heeft ze er 9 maanden via interim gewerkt en toen kwam het grote gesprek, ze kreeg een vast contract op voor waarde dat: ze fulltime ging werken, een ontslagen collega haar werk erbij nam en dat ze nog 3 maanden op proef moest werken (op proef zijn geen extralegale voordelen, toch ong 100 euro/maand). Reden voor die proef was dat ze moesten zien of ze haar werk kon (en die 9 maanden met de interim?). Dus BALEN en bedrijf kon doen wat het wou
Echt ook rot voor je zus, snap hoe ze zich voelt, heeft ze nu uiteindelijk wel een vast contract of niet gekregen? En dit is em al is eerder gebeurd, en we hebben de laatste tijd al veel kuttigheid, en dan dit.. En snapt iemand dit CAO, want nou heb ik de nieuwste gevonden, maar ik snap er de ballen van, of staat daar ookk in dat je 4 contracten mag? http://www.cao-metaal.nl/cao%20motorvoertuigen%20en%20tweewielerbedrijf%202008-2009.pdf Gr.
Er staat dat een tijdelijk dienstverband driemaal voortgezet mag worden, dus dat zijn in totaal vier tijdelijke contracten. Overigens is dit de CAO geldig tot november 2009. Is er geen nieuwere?
de link is de cao van 2008-2009 dit is de laatste: http://caometaaltechniek.nl/upload/files/CAO%202011%20internetversie%202(Final).pdf
Bale dat het zo allemaal mag, al die regeltjes ook altijd! Hoop dat het na dit contract wel een vast contract wordt! De link die je aangeeft is een CAO van 2008-2009 dat lijkt met niet de nieuwste
ow, nou dan weet ik het dus ook niet.. maar gok dat het wel 4x mag, en dat ze dat niet aanpassen.. Gr.
Vervelend... Maar wees blij dat hij voor zo ie zo 3 maanden nog werk heeft.. En misschiet tegen die tijd krijgt hij wel een contract.. Ti's een slechte tijd qua werk dus bedrijven hebben wat meer macht en ze mogen geloof ik onder een bepaalde leeftijd een 4 contract geven.. Ook een beetje zwak van je kerel ik durfde het niet te zeggen Sorry hoor zo werkt het niet in een relatie
Heel vervelend voor jullie. Maar misschien kun je je er ook in verplaatsen dat bedrijven in deze tijd ook geen risico's kunnen nemen. Het is voor iedereen zwaar, ook voor bedrijven. Personeel is vaak de grootste kostenpost in een bedrijf.
dat was 27 jaar maar deze regel is per 1 januari 2012 vervallen. Maar bij de man van TS is dit in de CAO geregeld. EDIT TS ik zou even contact opnemen met de vakbond of wetswinkel want volgens mij gaat wet boven cao-bepalingen.
@ nuke; klopt, is ook slappen hap, ben ook zeker wel net zo pissig op mijn man.. En ik heb het zelfde tegen hem gezegd.. Verder dacht ik ook even aan die nieuwe wet, maar nou las ik dat die weer af is geschaft en toch al maar tot 27 jaar gelde.. @ Stoffeltje; het is een holding met 40 vestigingen en 700 werknemers ongeveer.. Verder kopen ze nou weer een heel dealerschap over.. En gaan ze morgen ook nog even gezellig naar de dierentuin met die 700 medewerkers en de gezinsleden daarvan, + natuurlijk na afloop gezellig een BBQ voor iedereen.. Ik heb niet echt het gevoel dat last hebben van de crisis, tenminste dat het in deze geen excuse is. Bij kleine zelfstandigen kan ik mij daarin verplaatsen, alhoewel ik dan nog steeds eerst naar onze portomonee kijk.. Maar bij dit bedrijf kan ik dat absoluut niet.. Gr.
Je was net te snel Heb al naar het juridisch loket gebeld, en die dachten dat mijn man in zijn recht stond, maar ik moest van hun naar zijn CAO zoeken, dus nu weet ik het niet meer..
Ik had niet begrepen dat het om zo'n groot bedrijf ging. Maar goed neemt niet weg dat de meeste bedrijven alleen maar tijdelijke contracten verschaffen en na drie tijdelijke contracten je gewoon bedanken voor de eer.
Volgens mij staat in deze het burgerlijk wetboek boven de CAO. Dit is namelijk door overheid bepaald ter bescherming van de werknemer. Ik durf er (bijna ) mijn hand voor in het vuur te steken dat je vriend bij aangaan vierde contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd heeft, maar ik zal nog even rondsnuffelen voor je of ik het bewijs kan vinden.
Nee dit is niet waar. In geval van dwingende rechtsbepalingen mag er niet van de wet worden afgeweken. De bepaling uit de wet inzake de maximale duur van tijdelijke contracten is van semi dwingend recht. Dat betekent dat er bij algemeen verbindend verklaarde CAO van afgeweken mag worden. Echter, ik begrijp dat er nog geen nieuwe CAO rond is. Dan is er geen algemeen verbindend verklaarde CAO, tenzij er een overgangsCAO is gesloten. In dat geval: wat staat er in zijn arbeidsovereenkomst(en)? Het is lastig om dit allemaal via internet te doen, maar het loont zeker de moeite om dit GOED uit te laten zoeken door bijvoorbeeld het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering. In ieder geval wel door iemand die er verstand van heeft en dit soort dingen voor zijn werk doet!