Voorhoofdsholte ontsteking en medicatie: bang

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tessss, 6 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Nou, jullie voelen hem al aankomen. Heb voor het eerst in mijn leven een voorhoofdsholte ontsteking te pakken. En flink ook, wat een hel is dat. Begon met een verkoudheid die dacht ik weg ging maar daarna is vast gaan zitten in mijn holtes, dat was ongeveer 2 weken geleden. Neusspray gehaald (die met werkzame stof), leek weg te gaan maar kwam terug. Vorige week woensdag (toen had ik ongeveer een week die neusspray gebruikt en een paar keer ibuprofen 200) dacht ik dat mijn menstruatie begon maar die zette niet door. Vermoedde toen dat ik zwanger kon zijn maar had ook zo’n pijn in mijn hoofd waar ik zelfs niet van kon slapen dat ik toch 1 200 Mg ibuprofen per dag heb gebruikt. Vrijdag op aanraden van mijn vriend toch maar naar de huisarts gegaan en een antibiotica kuur gekregen voor een week (eentje die je mag gebruiken tijdens de zwangerschap). Wel gestopt na woensdag met de neusspray.

Zondag positieve test in handen. Maar antibiotica lijkt niet aan te slaan (nu 4,5 dagen gebruikt van de 7) en gebruik er nu al dagen paracetamol naast om het draaglijk te houden. Desalniettemin ben ik nu toch ook maar thuis van het werk want het gaat gewoon niet me de hoofdpijn.

Maar nu ben ik dus bang. Dat ik de baby al schade heb toegebracht door gebruik ibuprofen, neusspray (en ook nog een wijntje hier of daar) en ben ik bang dat de antibiotica sus niet aan slaat en weet niet wat dan te doen. Gebruik nu ook al bijna een week dagelijks 600 Mg paracetamol en dat mag dus ook maar max een week als je zwanger bent.

Lang verhaal kort: wie heeft er ook ge maken gehad of ervaring met medicijnen vroeg in zwangerschap en hoe zijn julli daarmee om gegaan? Heeft het voor zover je weet effect gehad op de baby? En misschien heeft er ook wel iemand tips om van die hardnekkige ontsteking af te komen. Gebruik ook zoutoplossing en stoom met kamille maar dat lijkt allemaal niets te doen.

2. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    En daarbij vraag ik me ook nog af hoe onschadelijk zo’n antibiotica kuur werkelijk is. Heb amociciline gekregen.

3. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    #3 Paris91, 6 feb 2018
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    Ik heb 5x antibiotica gekregen omdat ik in het begin veel blaasontstekingen had, en dit onbehandeld laten schadelijker is dan antibiotica.

Amoxicilline is absoluut veilig voor zwangeren, al beïnvloeden antibiotica bij een voorhoofdsholte ontsteking het beloop niet of nauwelijks.

Ik zou vanaf nu alleen nog de zoutoplossing gebruiken, aangezien Xylometazoline niet langer dan 7 dagen gebruikt mag worden, en daarbij nog 2 tot 3x per dag stomen.

4. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Bedankt voor jullie reacties! Zo’n rhino hoorn kan ik gewoon bij een drogist halen neem ik aan?

En @Paris91 : heb jij er ook paracetamol bij gebruikt en hoeveel dan? Is het echt zo strict dat je maar max een week paracetamol mag gebruiken als je zwanger bent?

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Bij ons was die gewoon bij de apotheek te halen.

6. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Antibiotica werken doorgaans niet bij holte ontsteking tenzij het met hoge koorts gepaard gaat. Ibuprofen vroeg in de zwangerschap wordt afgeraden voor langdurig gebruik. Paracetamol is onschadelijk en mag tot 4000 mg per dag gebruikt worden voor langere tijd. Ik heb zelf veel paracetamol gebruikt bij 10 weken vanwege nierstuwing en daar heeft mijn zoontje niets aan over gehouden.

7. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Thanks. Heb net zo’n rhino hoorn gehaald en gebruikt. Komt dat ver genoeg in de holtes? Nou ja, baat het niet dan schaad het niet waarschijnlijk.

Raar dan dat ik antibiotica heb gekregen als het niet helpt waarschijnlijk. Maar waarom werkt het eigenlijk niet bij voorhoofdsholte ontsteking? Wil ook gewoon van deze extreme hoofdpijn af. Bij de minste inspanning krijg ik erge hoofdpijn.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dont worry !
    Gewoon nu mee stoppen.
    Neusspray mag volgens Lareb overigens gewoon ;) Liever niet maar ik zit er ook al weer een paar dagen aan pff

9. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Antibiotica helpen niet omdat de veroorzaker een virus is en geen bacterie. Tenzij je hoge koorts hebt, dan is een bacterie waarschijnlijker. Xylometazoline neusspray kan in de zwangerschap maar bij gebruik langer dan 7 dagen raak je ervan afhankelijk en werkt het niet meer.

Ik heb in het kraambed van mijn jongste een langdurige holte ontsteking gehad met enorm veel druk, verstopte neus en hoofdpijn. Neusspray gebruikte ik al heel lang. Toen ik ermee stopte, ging het langzaam beter. Hoop dat je hier wat mee kan.

10. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Toen ik net zwanger was zat ik een maand lang aan de antibiotica.
    Gebruik ook gewoon neusspray als ik het nodig heb en moet 6 keer per dag 1000 Mg paracetamol slikken van de gyn.

Vorige zwangerschap slaappillen gehad.

Buiten dan heeft je baby nog geen bloedband met je en zal die ook niks binnen hebben gekregen op zo’n vroege termijn.

11. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Oh jee @Draaikont , wat veel pijnstillers zeg! Wat heftig. Waarvoor is dat (als je het wil zeggen). En heb jij je nooit zorgen gemaakt om de gezondheid van je kindje? Je bent er bijna zie ik! Nog maar een paar weekjes

12. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik snap niet waarom ik antibiotica heb gekregen dan, helpt idd niets. Maar bij jou was de truc dus juist stoppen met de neusspray?

Ik maak nu sinds gisteren de holtes schoon met de rhino pot met zout (weet eigenlijk niet of dat ver genoeg komt aangezien mijn neus niet verstopt zit komt er ook weini troep uit. En ik die China oil (eucalyptus) op mijn voorhoofd smeren. Dat wordt warm dus wellicht dat dat ook helpt om het los te maken. Wil er gewoon vanaf! Zit nog wel met paracetamol maar wellicht maak ik me te druk en kun je diebest langer slikken dan een week achtereen gezien de ervaringen van sommigen. Nog meer ervaringen?

13. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik moet een spiegel opvouwen tegen de hoofdpijn die ik weer van andere mediciatie krijg.
    Laatst ook opgenomen en toen kreeg ik morfine achtige pijnstillers.
    Ik heb me wel zorgen gemaakt over de gezondheid van de baby maar dat heeft niks met de mediciatie te maken. Die kwam pas later in de zwangerschap namelijk.
    En de vorige zwangerschap ook helaas aardig wat troep moeten slikken.
    Dochter is er aardig goed uitgekomen al zeg ik het zelf.

Kijk je moet niet aan zelfmedicatie gaan doen maar er zijn vrouwen die hebben eenmaal mediciatie nodig helaas.
    Zolang alles goed gemonitord wordt is dat ok.

Die antibiotica van jou valt dus in het niets en al helemaal op dat termijn zonder dat je placenta nog werkt.
    Geen stress

Deel Deze Pagina