Hallo allemaal, Met de 20 weken echo hebben we te horen gekregen dat ons kindje meerdere Cystes in haar nier heeft. Gelukkig zag de andere nier er goed uit en was er genoeg vruchtwater (vruchtwater wordt door de nieren aangemaakt, dus dat is een goed teken). Inmiddels ben ik 10 weken verder en is ze goed gegroeid, heeft ze een regelmatige hartslag en beweegt ze heel erg veel. Donderdag moeten we weer naar het ziekenhuis om de nieren weer te laten checken. Met 1 nier kan ze goed leven, maar ik ben zo bang dat het ook in de andere zit. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Alvast bedankt!
Hoi, Ik ben inmiddels 32 weken zwanger en bij onze kleine zagen ze met de 20 weken ook verschillende cysten in een nier zitten. Ik heb toen nog een uitgebreid onderzoek gehad maar de andere nier zag er gelukkig goed uit, ik had genoeg vruchtwater en de kleine doet het goed! Deze week een nieuwe echo gehad en een gesprek met de kinderarts. De andere nier zag er nog steeds goed uit, de kinderarts vertelde dat we ons geen zorgen hoefde te maken dat daar ook nog cysten bij zullen komen. Heb je ondertussen ook al een 32 weken echo gehad?
Bij onze oudste dochter werden ook bij de 20-wekenecho cystes in de rechter nier gezien. Bij haar was er sprake van een zgn. 'dubbelsysteem'. De ene helft van de nier was normaal, andere helft bestond uit cystes en had een extra urineleider naar de blaas. De linker nier was volkomen normaal. Ook had ik voldoende vruchtwater. Vanaf 2 dagen na de geboorte moesten we haar preventief antibiotica geven. Een paar maanden na de geboorte is dmv onderzoeken vastgesteld dat er reflux was van urine van de blaas naar de nier (de verkeerde kant op dus), met als permanent risico een urineweginfectie. Met 7 maanden is ze voor de eerste keer geopereerd. Toen is de helft van de rechter nier (dat deel met de cystes) weggehaald en ook die extra urineleider. De artsen hoopten dat hiermee ook de reflux zou verdwijnen. Helaas bleek dat niet het geval. Afgelopen september, een paar weken voor haar 2e verjaardag, is ze opnieuw geopereerd. Hierbij is de blaaswand gereconstrueerd (daar waar die weggehaalde urineleider eerder in de blaas uitmondde, dat was een zwakke plek). En de nog bestaande urineleider is op een nieuwe plek in de blaas aangehecht. Ze krijgt nu weer preventief antibiotica en over een aantal maanden gaan ze weer onderzoek doen of de reflux nu definitief weg is. Het rechter niertje functioneert nog altijd voor zo'n 10%. Niet veel, maar ze zijn erg terughoudend met het verwijderen van nieren. Wij merken qua gezondheid helemaal niets aan haar. Ze is (bijna) nooit ziek en plast goed en groeit en ontwikkelt zich ook goed. Hoop dat het bij jullie ook zo zal gaan.