Veel aankomen-> advies Gyn->Dieet!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lucia, 4 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ben daarstraks bij de gyn geweest...alles was goed, alleen was ik volgens hem véél te veel aangekomen.(15 kg)
    De baby woog ook al zo'n 1700 gram.

De laatste keer bij de dokter was ik ook al 12,5 kg bijgekomen,toen ben ik dus wat meer beginnen op te letten maar ben toch op nog geen 4 weken 2,5 kg bijgekomen. :(
    (ik merk zelf trouwens wel dat er ook vocht bijzit, m'n enkels en vingers zijn opgezet)

Hij heeft letterlijk gezegd dat ik flink moet dieëten (zal hij wel niet letterlijk bedoelen maar goed) en dat ik de volgende keer liefst niks bijgekomen mag zijn. :(
    (over 6 weken)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    Ik eet gewoon 3 keer per dag, naar mijn mening niet overdreven veel.
    Pak soms wel eens graag een koekje of iets vet tussendoor, maar al veel minder sinds ik gehoord heb dat ik 12,5 kg was bijgekomen.

Suggesties?

2. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Ik ben een week minder ver dan jij en ben al 16kg zwaarder. Ik heb het ook aan de vk gevraagd, of dat een bezwaar was, maar zij zei zolang ik "normaal" eet, ik er weinig aan kan doen en zeker niet moet gaan lijnen. Bij mij zit er ook een hoop vocht en met 28 weken woog de kleine ook al bijna 1500g. Ik heb altijd begrepen, dat lijnen juist fout is in een zwangerschap, maarja hij is gyn en ik niet. Hij zal het wel weten. Ik heb geen advies voor je helaas....

3. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Snap niet wat ze hebben te mieren.. Je kan gewoon wat op je eten letten maar niet te extreem..
    De ene groeit 35 kilo bij een zwangerschap de ander nog geen 10..

4. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    oh meid wat een stomme gyn heb jij echt waar !
    waar slaat dat nu op ik vind 15 kilo met bijna 31 weken echt niet overdreven veel hoor net wat je zelf aangeeft als je veel vocht vast houdt kan je al helemaal niks aan doen !
    wat een kul................

meid ik ben vanochtend bij de dieetiste geweest ivm suiker maar heb aangegeven 3x per dag goed te eten en niet te snoepen ja groentes en ik heb nu een dieet gehad wat voor elke zwangere goed zou zijn en moet nu 8x per dag gaan eten ! en juist zorgen dat ik voldoende eten binnen krijg om je lichaam ook voor te bereiden op de bevalling !
    ik ben een lekkere mollige meid en tot nu toe met 32 weken 7 kilo aangekomen en dit vond ze zelfs weinig !
    ik at echt aan de lage kant .. vond het zelf niet maar dat is echt niet goed voor je en ik ben zo blij dat ze me heeft geholpen want ik vond dit zelf ook niet zo geweldig en voor je kind is het echt schadelijk als je een soort lijn-effect hebt !
    GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
    kan zo boos worden om zulke opmerkingen
    meid probeer het naast je te leggen of een andere gyn want dit is niet goed voor je hoor !

5. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Emma; zou je me een voorbeeldje kunnen geven van wat je zoal mag/moet eten op een dag?

Heb nog eens goed nagedacht, maar kan eigenlijk me echt niet voorstellen dat ik door m'n eetpatroon zoveel aankom...

Eet gewoon 3 keer per dag, voor mijn gevoel niet overdreven veel, schep ook niet nog een keer op bij het avondeten ofzo.
    Soms pak ik een keer een koekje of iets vettigs, maar nou écht niet dat ik zeg van 'ik vreet nou het hele pak leeg!' :(
    En als ik zeg af en toe een oliebol of een gebakje, bedoel ik ook écht af en toe!
    Oh ja en elke dag 1 of 2 glazen ice-tea, voor de rest alleen water en groene thee.

Pfff ik weet het niet ik ga echt geen honger lijden ofzo hoor...

Kan toch niet aan dat glaasje ice tea liggen dat ik op 4 weken bijna 3 kg bijkom? :(

6. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Joh, ik ben al over de 20kg aangekomen (gedeelte 'stoppen met roken kilo's' maar ook vocht, zeker nu) en mijn vk heeft mij vanmorgen gewogen en die zegt er niets van! Mijn buik zit precies op de groeicurve maar ze is meer bezorgt over het feit dat mijn voeten zo opgezwollen zijn dan over mijn gewicht. Dieeten? Lijkt me niet! Vind het wat raar dat hij je wegstuurt met het idee dat je in 6 weken helemaal niets bijgekomen mag zijn?

7. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik was met 30 weken ook al 15 kilo aangekomen en er is nooit wat van gezegd. De een komt nou eenmaal meer aan als de ander tijdens een zwangerschap.
    Bij mij is het ook veel vocht wat ik vasthoud. Nou komt wel weer goed na de bevalling hoor.
    Niet druk over maken, zeker niet als je zoals je zegt niet buitensporig veel meer eet dan anders...

8. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    hier al 25 kilo eraan :confused: maar ook stoppen met roken kilo,s ,zwangerschap en veel vocht! dus nee ik vindt dat ze wel kunnen overdrijven dat dat te veel is!en dieet als je zwanger bent is nooit goed, maar je kan wel opletten niet te veel tussendoor te snoepen ;)

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hoe kun je nou weten dat je ook aangekomen bent van eht stoppen met roken, terwijl je tegelijkertijd zwanger bent?
    Ik ben nooit een kilo aangekomen nadat ik gestopt ben met roken, dus dat hoeft helemaal niet.

En ik zit inmiddels ook totaal op plus 23 kilo tijdens mijn zwangerschap.

10. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    meid je lichaam houdt vocht vast en je kindje groeit nu ook sneller gemiddeld kom je nu per week een halve kilo aan ! dat is echt heel normaal ! dus 2 kilo al minimaal van je kindje en vocht is zo een kilo of je boobs zijn gegroeit doe je ook niks aan en zo zijn er echt 1000 redenen

ik moet nu gaan letten op mijn koolhydraten per maaltijd mag ik een max en de invulling staat vrij ! maar ik wil het gezond doen dus hebben we samen een lijstje gemaakt (op www.koolhydraten.nl kun je e,e,a nazoeken maar alles is per 100 gr moet je wel wat omrekenen )
    dit is een beetje het idee
    8.30/9.00 onbijt 1 eierkoek met margarine of 2 evergreens of plak peperkoek met boter en warme chocomelk light
    max aantal KH van 30-35 gr
    10.00 portie fruit of iets naar keuze van max KH van 15-20 gr kan ook koekje ofzo zijn
    11.00 boterham of peperkoekje of glas sap max KH van 15-20 gr
    12.00 2 sneden brood of pistoletje met vleeswaren of kaas en glas chocomel light Max 40-42 gr
    13.30 portie fruit
    15.00 snee brood met beleg of krentebol of eierkoek ofzo KH max 16-20 gr
    16.00 protie fruit of iets lekkers Max KH 15 gr
    17.30 vlees/vis/kip ei met jus en max 5 gekoote aardappels of 3-4 opscheplepels pasta/rijst
    portie groente bij elkaar max 60-70 gr
    19.00 bakje vla of yoghurt of kwark KH max 20 gr
    20.30 koekje of iets naar keuze KH max 15 gr
    22.00 iets naar keuze max KH 15 gr !

ik heb een boekje met producten en hoeveelheid KH gehad en lijstje gemaakt met wat ik vaak eet en zo kan ik makkelijk en snel kiezen !

Nou meid dit MOET ik dus per dag eten
    ik zou zeggen ga er maar aan staan zeg pfff ik zit zoooo vol nu
    ik heb hier echt moeite mee maar doe het voor de beeb !
    hoop dat het een beetje duidelijk is maar het gaat dus om gespreid eten en je eten verdelen over de dag............

11. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik ben in het prille begin heel erg hard een kilo of 5 aangekomen waarvan ik vermoed dat dat te maken had met het feit dat ik gestopt ben met roken maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.. ;)

12. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ik ben toen ik stopte met roken voor mijn zwangerschap maar liefst 8 kilo aangekomen en ik snoepte wel wat maar echt niet overdreven hoor ! maar goed die mogen er na de zwangerschap nog vanaf !

13. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    hihihi volgens de vk zitten daar ook wel een paar extra kilo,s van bij ;)

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik ben ook gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was...

Maar denk niet dat het (gedeeltelijk) daarvan is, want was met 19 weken maar 3 kg bijgekomen.

(wat was ik blij toen grrrrrrrrrrr....)

15. jettje

jettje Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Ik moest tijdens mijn zwangerschap ook op dieet ivm te hoge bloedsuikers.
    Waardoor ik dus ook te veel aankwam en de kleine in mij
    lekker door groeide.
    Net als emma moest ik op de koolhydraten letten.
    Had net als haar heel netjes een voedings schema gekregen
    van de dieetiste.

Wat ik niet snap is dat je op dieet moet van de arts maar hij
    wijst je niet door naar een dieetiste.
    Ik zou hem bellen en vragen of je door gewezen kan worden.
    Want je moet natuurlijk wel weten wat je wel en niet mag eten.
    Vooral tijdens de zwangerschap is het heel belangrijk dat je
    goede begeleiding krijgt over voeding.
    Succes en sterkte er mee!

groetjes jetje

16. Pooh69

Pooh69 VIP lid

31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
    Ik ben nu 12 kg aangekomen en voordat ik zwanger raakte ben ik al 10 angekomen door stoppen met roken. Maar ik vind het echt raar dat je gyn zegt dat je strang moet lijnen! Hier in Nederland kijken ze bij de meeste vkpraktijken niet eens naar je gewicht! Ik heb daar alleen de eerste keer op de weegschaal gestaan! ;)

17. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    Pfff nou ja 15 kilo vind ik niet eens veel. Ik was tegen die tijd al 20 kilo bij, en er is nooit wat gezegd. sowieso is dat toch jouw zaak.. jij moet het er dan straks weer af sporten/lijnen etc...
    je hebt geen suiker dus je brengt niemand in gevaar. 15 kilo met al dat extra vocht is echt niet veel...
    laat lekker lullen die gyn.. zoals je al zei: je eet normaal en afentoe een koekje mag hij je niet ontnemen...

xxx

18. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Jettje: ja dat snap ik eigenlijk ook niet goed...Had dan ook liever gehad dat hij mij naar een diëtist(e) verwees.

@All: thanks voor de support! :)

Ik moet tussendoor nog een keer naar m'n HA,zal het er met hem eens goed over hebben!
    Die zei vorige keer dat ik wel ietsje op moest letten maar dat voor de rest alles perfect liep, dus me zeker geen zorgen moest maken.
    Heb het gevoel dat ik met hem beter ga kunnen praten. ;)

19. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ik heb nog nooit nergens op een weegschaal hoeven staan !
    en ik ben begonnen met "overgewicht" zoals ze dat noemen ! zou denken dat ze het dan juist wel doen
    zelfs bij de dieetiste hoefde het niet eens ze vroeg niet eens naar mijn gewicht ! hmm maar dat zal wel ergens gestaan hebben
    en ik blijf het belachelijk vinden dat een gyn zo iets tegen je zegt ! zo zorgt hij voor stress en het is echt niet overdreven veel hoor !
    ik zou idd ook vragen om een doorverwijzing naar een dieetiste als het dan volgens hem zo erg is
    ik liep ook zo te klooien omdat ik suiker heb wilde ik geen suiker meer eten en bla bla en er is niks zo slecht als dat nu !
    ik heb zelfs op mijn donder gehad er voor ! dus laat je niet gek maken meid moet je eens kijken wat ik moet eten ! en dat hoort bij ons allemaal nu zo te zijn !

zitten er meer gyn in die praktijk .. dat is hier nl wel en ik pik het niet meer als iemand mij dom behandeld wil ik die nooit meer zien ! ik heb dit met 1 van de ha in de praktijk hier en ik ga gewoon altijd bij een van de andere 3 als het nodig is !
    voor jezelf op komen hoor meid !
    het is jouw lijf en zwangerschap ...

20. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Emma, er zijn wel meer gynaecologen daar, wel een stuk of 4 in totaal denk ik...
    Heb eigenlijk met deze meneer ook nooit echt een geweldig gevoel gehad, ook al kan ik niet zeggen dat hij onaardig is...

Zal er met m'n huisarts over praten, thanx!

Deel Deze Pagina