blaasontsteking GBS juist behandeld?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Sophora, 25 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophora

Sophora Lid

16 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundigen,

Ik ben nu 34+6 week zwanger.

Zojuist is uit een urinekweek gebleken dat de vermoedelijke blaasontsteking (buikpijnklachten) die ik had/heb idd een blaasontsteking is en wel veroorzaakt door GBS.

Ik heb 1 week 3 x daags 500 mg amoxicillinetrihydraat gekregen (gisteravond de laatste) en zelf het gevoel dat het niet helemaal over is. Volgens de HA moet dit afdoende zijn, zo vertelde de HAassistente. Ik moest de assistente zelf vragen welke bacterie ik had. Ik moest haar er zelf op wijzen dat dit gevolgen kan hebben voor de baby, daar wist ze niets van. Dus als ik zelf niets had gevraagd en geen eigen kennis had, had ik nu nog niets geweten. Dat geeft dus lekker veel vertrouwen...

Nu heb ik de volgende vragen:

1 Is deze antibiotica idd normaalgesproken afdoende? Ik lees nl op internet dat je 10 dagen amoxicilline met cluvaanzuur zou moeten krijgen. En ik heb zelf het gevoel dat het niet helemaal over is, maar misschien kan dat ook te maken hebben met het feit dat de baby al helemaal ingedaald is en dus op mijn blaas drukt...

2 Wat is momenteel de richtlijn voor de rest van de zws en de bevalling? Ik lees nl. veel verschillende dingen. Moet ik mijn urine moeten blijven laten controleren of de infectie actief is/weer wordt? Moet ik in het ziekenhuis aan het infuus bevallen? Moeten de baby en ik dan ter observatie blijven?

3 hoe groot is de kans op vroeggeboorte hierdoor?

Dankjewel alvast voor de antwoorden!

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    hoi,

het is belangrijk om opnieuw te kweken om te kijken of de AB kuur voldoende was. Dit is soms inderdaad niet het geval. De medicatie lijkt me goed, maar ik kan niets voor schrijven dus daar weet de huisarts meer van. Via je verloskundige moet de urine op een speciale kweek gezet worden om te kijken in hoeverre de GBS aanwezig is. Je kan low carrier zijn of high carrier. Als je high carrier bent moet je bevallen met een antibiotica infuus om overdracht aan de baby te voorkomen. Daarnaast moet de baby even blijven ter observatie dan.
    Het lijkt me slim om dit allemaal met je verloskundige te bespreken in plaats van mij. Het beleid kan soms wisselen per streek.

Groeten evelien

Deel Deze Pagina