Sint erg spannend, herkenbaar?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by cowgirl80, Dec 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    mijn zoontje is erg gevoelig, als dingen anders gaan dan normaal raakt hij van slag. We merken dat vooral met slapen, snachts veel wakker en sochtends heel erg vroeg wakker.
    Sinds sinterklaas in het land is slaapt hij weer veel minder goed.
    Hij heeft nu 2x zijn schoen mogen zetten, maar hij doet dan echt geen oog dicht. Hij ligt de halve nacht te luisteren of er geen sint of pieten in de buurt zijn. Als hij zo'n slechte nacht gehad heeft is hij overdag erg uit zijn doen, steeds huilen en overstuur om niks.

Hij is niet echt bang voor sinterklaas of de pieten zelf, hij heeft zelfs bij de sint op schoot gezeten, maar het is de spanning en het gedoe eromheen.
    Zijn er mensen die dit herkennen en hoe ga je ermee om? Ik vind het ergens zo sneu dat hij maar 2x zijn schoen heeft mogen zetten... maar ik wil niet steeds een overstuur kind! We hebben afgelopen weekend maar een schoen bij opa en oma gezet, dan hoeft hij tenminste geen halve nacht wakker te liggen.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Ik vind het zo sneu, zou bijna maar gewoon vertellen dat sint niet bestaat, gewoon om hem weer een beetje zichzelf te laten zijn. Hoe gaan jullie ermee om?

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ben ook niet zo'n fan van de Goedheiligman ;)... Flinke impact.

Mijn middelste is ook erg gevoelig en merk inderdaad dat het sint-gedoe aardig wat spanning met zich mee brengt. Vanaf het eerste sinterklaasjournaal (waarbij ze meteen in tranen was bij de gedachte dat Sint niet in Nederland zou kunnen komen, heb haar toen moeten beloven dat ik cadeautjes zou kopen als het niet goed zou komen met de sint... Ze zit zo compleet in het verhaal gezogen) is meer 'labiel' dan normaal, ene moment erg vrolijk/hyper, andere moment vreselijk boos/verdrietig/van slag. Ik word erg moe van die abrupte wisselingen, hoe het opeens helemaal om kan slaan en zij opeens even 'kortsluiting' krijgt (krijsen, gillen, op grond liggen spartelen... het zou een peutertje niet misstaan ;)).

En merk idd het ook met slapen. Komt weer tig keer naar beneden met allerhande 'redenen', klaagt dat ze niet kan slapen, staat ook wel midden in de nacht naast mijn bed omdat ze dingen heeft gezien/gehoord, kan opeens 's nachts hysterisch bang worden van dingen. Er zit gewoon veel onrust in het lijfje.

Het schoen-zetten stukje gaat hier wel redelijk. Hebben (tbv oudste, maar andere kids doen hier ook hun voordeel mee) een strakke routine met voorspelbare volgorde, gevisualiseerd ook, zodat er eigenlijk geen verrassingen zijn. Schoentje wordt uitsluitend op zaterdag gezet (zodat we de zondag hebben om 'bij te komen'). Ze heeft een verlanglijstje gemaakt en ze krijgt uitsluitend dingen die op haar lijstje staan, heb het idee dat dit 'geruststellend' is voor haar.

Maar goed, alle spanningen ten spijt geniet ze er wel erg van, dus dat is voor mij een reden om de illusie in stand te houden en voorlopig nog gewoon mee te doen. Bovendien is het de vraag of het vertellen van de waarheid nu echt de spanning doet verminderen ;), het wordt in de klas flink opgeklopt, met knutselen, liedjes, spelletjes, pietengym, samen naar sinterklaasjournaal kijken etc. Zelfs als mijn dochter zou weten dat het niet 'echt' is, zou ze net zo hard meegesleept worden. Ze heeft een rijke fantasie en heeft nog bedroevend weinig vragen gesteld in de trant van 'hoe kan dat nu?' :cool:.

Wat betreft het halve nacht luisteren naar geluiden e.d. lijkt me dat je al een mooie oplossing hebt bedacht, door sint elders te laten langskomen.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    fijn Kache om jouw verhaal te horen! Ik was een beetje bang dat ik de enige was met dit probleem. Inderdaad, op school wordt het allemaal opgeklopt, sint bij de bso, sint bij de zwemles... je hebt gelijk, zelfs als ik het zou vertellen zou ik er weinig mee oplossen denk ik. Dank voor dit inzicht ;)

4. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Hier ook hoor en dan is het deze maand net allemaal even extra.

Laatste dag psz, naar de basisschool, sint en dan is hij nog jarig! Blij als deze maand voorbij is.

Vandaag de eerste dag naar de basisschool geweest en dat heeft best een impact gehad. Slapen lukt niet, ontzettend moe, maar zich niet de rust willen geven. Heel erg verdrietig omdat hij zo moe was, maar niet kon slapen zei hij. Er gaat dan teveel in zn koppie om.

Mijn man zei al: ik slaap wel op de bank. Nu ligt hij heerlijk naast mij te slapen, maar schiet zo nu en dan wakker en bazelt wat over de basisschool.

Omdat het nu allemaal even veel is slaapt hij vanavond bij mij, maar normaal stuur ik hem gewoon terug naar zijn eigen bed.

5. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Ja vind ook wel dat er echt zo veel sint is ... Ik vind het best leuk en ook om er wat in mee te gaan, maar hele dagen alleen maar sinterklaas vind ik wat te veel van het goede..
    Het lijkt wel of het op school ook echt nergens anders meer over gaat.. en op de BSO i.d. en overal eigenlijk.
    Hier ook onrustiger slapen overigens.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Ik overleg heel veel met de sint. Heel veel. Zoveel zelfs dat ik precies weet wat mijn zoon gaat krijgen en mocht de spanning te groot worden, kan ik hem alles vertellen.
    Zo wist ik al dat hij een auto in zijn schoen zou krijgen van Sinterklaas en ging hij heerlijk slapen.
    Als dat is wat hij nodig is om deze dagen door te komen, doen we het gewoon op die manier. En hij is er net zo blij mee! Verassing, de auto is ROOD!

7. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    . :D

8. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Volgens mij hebben heel veel peuters last van die spanning. Hier wordt dochter sinds de intocht al wakker met buikpijn. Pure spanning. De ergste spanning heb ik weggehaald door alvast te vertellen dat sint niet genoeg centjes heeft voor de paw patrol vrachtwagen. Ze was de eerste 2x schoenzetten zo teleurgesteld 😆

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij stellen op die manier ook wel gerust. Dit jaar kan m'n dochter zelf aangeven als het druk of rustig is in d'r hoofd. Vorig jaar werd ze gewoon helemaal gek, jarig, weg van speelzaal, school toe, Sinterklaas, alle drukte. Nu 5 jaar geworden en kinderfeestje en jarig en Sinterklaas. Gister middag zei ze na een half uurtje thuis "zo, nu is het niet meer zo druk!"

Ze kijken Sinterklaas journaal en we gaan naar de intocht. 1x. We gaan niet bij zwemmen en bij de winkels en bij het werk en en en naar Sinterklaas. In Sinterklaas journaal suggesteren ze dat de pakjes opgesloten zijn in de pakjes kamer en dat de sleutels daar ook liggen. Ik zeg dan "weet je wat, als de pieten geen pakje in je schoen kunnen doen doe ik er een pakje en lekkers in goed?" De volgende dag hoorde je ze daar niet over hoor, blij, maar ze sliepen we goed wetend dat mama bank up is voor als zwarte piet niet komt.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Haha vind dit wel mega schattig en lief hoe je het aanpakt :)

11. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier ook ze durven beiden niet alleen naar beneden als de schoen gezet is. En inderdaad zijn ze er op school elke dag mee bezig. Ze kijken daar elke dag naar het Sinterklaasjournaal.

12. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Ze is niet bang, gaat bij de sint op schoot zitten, danst met ee pietjes. Kletst met ze.
    Maar vandaag komt die aardige meneer hier thuis, dat weet ze. Het wordt een heel feest met neefjes en nichtjes en vannacht resulteerde dat dus in 2 spuugbuien :( dus toch wel erg spannend denk ik!
    Ze slaapt wel uit na dat spoken vannacht, gelukkig. Alles ligt hier nog te snurken.

13. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Pfff... Hier ook vannacht twee keer wakker geworden. Ze vindt het veel te spannend. Gisteravond zei ze dat ook. Ze vroeg of ik de Sint kon bellen dat hij niet hoefde te komen en opa's en oma's ook niet. Ze had al genoeg cadeaus gehad.
    Na een beetje doorvragen bleek dat ze het echt heel eng vindt. Het compromis is nu dat papa en mama de hele dag bij haar blijven en dat mama de Sint belt om de cadeautjes ergens neer te zetten en vooral niet binnen te komen :)

14. susy26

susy26 Niet meer actief

Hier ook. Niet bang maar spannend. Nou weet ik niet of het komt door de spanningen dat de oudste moet overgeven, of gewoon ziek is... pfff... ene kant zal ik blij zijn als het allemaal voorbij is...

15. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

Aug 6, 2015
    1,047
    34
    48
    Female
    WAUW, wat herkenbaar! En helemaal mee eens. Ons zoontje van vijf (ASS) kan ook heel moeilijk omgaan met deze bijzondere dagen. Van onze begeleider ook de tip gekregen om ook veel met Sint en zijn Pieten te 'overleggen'. Hij wist welke twee dingen hij van zijn verlanglijstje zou krijgen (20 cadeaus had hij opgeplakt haha) en dat er twee Pieten zouden komen. Wat hebben we een ontspannen avond gehad...echt een verademing. De spanning van de komst van de Pieten was al groot genoeg, hij kreeg echt rust omdat hij wist wat zijn cadeaus waren.

Vannacht alleen een hele onrustige nacht gehad. Veel schreeuwen en onrustig in zijn slaap. Op een gegeven moment echt goed wakker gemaakt en bij ons in bed gelegd. Toen heeft hij rustig geslapen. Ik denk dat het soort van verwerking was van de hele spannende tijd.

Share This Page