Blaasontsteking - Nitrofurantoine

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chica82, 14 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Hallo,

Meerdere vrouwen hier die een blaasontsteking hebben gehad tijdens de zwangerschap en Nitrofurantoine hebben gebruikt?? Goed bevallen??

En nog een andere vraag, is de kans nu groot dat ik vaker tijdens de zwangerschap een blaasontsteking krijg?

En is verhoging slecht voor mijn kind? Want ik heb een beetje verhoging voel ik.

THanks!!

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    koorts is niet goed voor de kleine, als je boven 38 komt zou ik 1 paracetamol innemen als ik jou was.
    Ik ben heel ziek geweest 2 weken terug van de nitrofurantoine. Moest er enorm van overgeven, kreeg huilbuien en voelde me echt bagger. Schijnt wel vaker voor te komen.
    Moest er na 2 dagen mee stoppen en kreeg toen een andere kuur.

Als je merkt dat je er ziek van wordt gewoon ff je dokter bellen. Ik hoop dat je snel van je blaasontsteking af bent.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb het erg vaak gehad (nitrofurantione), nooit problemen mee gehad.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    1 keer gehad en geen problemen mee gehad. De laatste weken van de zwangerschap mag t niet maar nu is het nog geen probleem.
    Ik had 4 keer per dag 1 capsule (50mg dacht ik)

Van de amoxiciline die van te voren had voor keelontsteking ben ik goed ziek geweest. Dus was bang voor de nitro, maar was dus niet nodig.

Die blaasontsteking was toen ik 20 weken zwanger was. Daarna nergens meer last van gehad. Let wel op mn vocht inname, dus dat wil niks zeggen over hoe vaak je t krijgt ja of nee

5. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf geen ervaring met blaasontsteking en antibioticagebruik tijdens zwangerschap.
    Wat ik zelf een goede tip vond om blaasontsteking te voorkomen is:
    Als je plast met een holle rug en rechtop op het toilet gaan zitten (en voor ontlasting met een bolle rug op het toilet gaan zitten.)
    Je merkt dan echt dat de blaas volledig geleegd wordt. Je hebt anders de kans dat er resturine in de blaas blijft zitten met een ontsteking tot gevolg..Verder voldoende drinken zodat de blaas goed gespoeld wordt. Deze tip kwam van een fysiotherapeut.

Dit was niet je vraag, maar misschien toch handig om te weten.

6. Loe

Loe Niet meer actief

o ik kon slecht tegen nitrofurantoine. Je mag t hebben hoor, is juist ook voor in de zwangerschap. Ik krijg amoxicilline bij een blaasontsteking.

7. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ok, nou ik heb zojuist 2 pillen genomen om 13.00u en dan neem ik nogmaals 2 om 01.00 's nachts. Het gaat om 50mg per tablet en ik moet 200mg per dag hebben. Hij zei dat ik dan ook morgen om 8 uur 's morgens weer kon nemen ongeveer en 20.00u 's avonds.

Veel drinken doe ik altijd al, misschien iets minder in het weekend maar op mijn werk heb ik altijd een flesje staan die ik constant bijvul. Misschien blijven daar bacteriën in hangen? Dat heb ik ook wel eens gehoord, als je zo'n flesje te lang gebruikt.

Ik was zo bang voor de antibiotica omdat ik een collega had die zwanger was (nog in de eerste 3 maanden hoor, echt net volgens mij) en die kreeg vervolgens een miskraam, waarschijnlijk is er helemaal geen samenhang geweest met de antibiotica, dit weet ik eigenlijk niet. Maar daarom was ik een beetje bang..

Mijn vriend gaat zo cranberry sap halen, en ik denk dat ik dat dan gewoon ga blijven drinken ook na de kuur.

8. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je nitrofurantoine krijgt is het beter om die 4 capsules te verdelen over de dag en niet in 2 keer in te nemen. De stof is namelijk na een uur of 6 voor een groot deel afgebroken en werkt dan niet meer. Als je 4 keer inneemt werkt het veel beter. Het beste is om bij het opstaan in te nemen, einde van de ochtend, einde van de middag en voordat je weer naar bed toe gaat. Dan is de kans dat je er snel vanaf bent veel groter. Als het goed is heb je ook een kuur van 7 dagen gekregen. Minder kan wel, maar bij zwangere vrouwen is 7 dagen de standaard.

Sterkte.

9. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Oh ja? Klinkt ook logisch ja...want ik had net nog gebeld om dit dubbel te checken omdat ik dat dus ook wou doen de 4 pillen spreiden over de dag, en ik zei er nog bij tegen de assistente dat ik zwanger ben, en toen zei ze nee je moet ze in 1x allebei nemen..

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier nu ook nitrofurantione (vervangend arts, vanweg vakantie)en hier helpt het duidelijk beter als de amoxeline die ikvan mijn eigen huisarts krijg.
    Dus ik ben helemaal blij.Blaasonsteking kan redelijk vaak voorkomen tijdens een zwangerschap, het hoeft ook geen zeer te doen. Ik reageer zelf bijv. heel snel met harde buiken vaak is er dan nog maar een mini beetje te zien in de urine.

het is altijd beter om medicatie (tenzij speciaal vergeschreven grammen) verdeeld over de dag te nemen.

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier is net de kuur af, maar ze hebben nog iets anders in mn urine gevonden. Dinsdag is de uitslag vd kweek.. Hier moest ik m ook verspreiden over de dag hoor.

12. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Hi patroeschka wat vervelend zeg, sterkte ermee!

Ik hoop dat de antibiot. En cranberry sap gaan helpen en dat ik er snel vanaf ben.

13. Kelleyy85

Kelleyy85 Actief lid

13 jun 2010
    300
    0
    0
    NULL
    Rhoon
    nitrofurantione heb ik zelf ook gebruikt tot een week geleden, daarvoor 2 x amoxicilline of zo iets haha..
    Blijf jammer genoeg af en toe dat plasgevoel houden, ook als ik net ben geweest maar ja wat wil je met een baby van ruim 2,5 kilo die op je blaas drukt:D

14. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    #14 Acem, 14 aug 2010
    Laatst bewerkt: 14 aug 2010
    Bij nader inzien lijkt het of ik ook een blaasontsteking heb... Plas al heel de dag door.. niet echt pijn bij plassen maar een lichte druk in mijn blaas lijkt het.. voelt een beetje als blaasontsteking...

Pff weet echt niet hoe ik eraan kom... Maandag naar de vk en gauw naar de huisarts....
    ik ben echt bang voor antibiotica tijdens zwangerschap...:( ben bang dat het schadelijk is voor de baby...:( denk dat ik het gisteren opgelopen heb...door de koud... meestal kreeg ik het na een vrijpartij met de vader van mijn kind...:( nooit anders.

15. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    meestal adviseren artsen de eerste dag 2x2 te pakken en de rest gewoon te verdelen. Dus 8-12-17-21uur

16. Kelleyy85

Kelleyy85 Actief lid

13 jun 2010
    300
    0
    0
    NULL
    Rhoon
    Antibiotica is juist NIET slecht. Je krijgt kuren die juist geschikt zijn voor tijdens de zwangerschap en die geen kwaad kunnen voor moeder en baby..Wanneer je met de blaasontsteking blijft lopen kunnen er veel vervelendere dingen optreden zoals nierbekkenontsteking en dan krijg je véél meer last! Niet bang zijn, gewoon aan de bel trekken!

17. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja idd je hebt gelijk Kelleyy, en ze schrijven niet zomaar iets voor aan zwangere vrouwen, dan zijn ze echt 100% ervan overtuigd dat het niet schadelijk is voor de baby. Maar toch denk je automatisch; ik slik liever niks tijdens de zwangerschap. Daardoor maak ik me dan ook zorgen net als Damiana.

18. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    toch altijd zelf blijven opletten. ALs je nl aan het eind van je zwangerschap loopt (echt eind) dan mag je weer geen nitro.

Deel Deze Pagina