Het advies vanuit RIVM en Gezondheidsraad om tussen 28 en 32 weken zwangerschap een kinkhoest shot te laten zetten zodat de baby vanaf dag 1 beschermt is. In andere landen wordt dit al jaren gedaan Wie heeft hiervoor gekozen?
Ik. Maar dus omdat ik in België woon en het hier al jaren aangeraden wordt. Niet alleen voor zwangere vrouwen, maar ook voor de papa's, grootouders en andere opvoeders die veel in contact komen met baby's.
Iedereen mág er een halen. Maar het wordt aangeraden aan iedereen die in contact komt met baby's. Om te vermijden dat die personen ziek worden en de baby in gevaar brengen voor hij of zij zelf ingeënt werd. Bij zwangere vrouwen is de reden dubbel: zelf niet ziek worden, en de baby al antistoffen meegeven.
Ik heb het gedaan in de 32e week, inderdaad omdat ik er op de RIVM site over gelezen had. Was wel een heel gedoe omdat huisarts, verloskundige, GGD en cb er nog nooit van gehoord hadden. Uiteindelijk heb ik het via reisprik.nl zelf geregeld, het consult werd daardoor vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering (als reizigersvaccintie).
Ik ik mag morgen maar de vk maar die heeft dus misschien geen ideevond het raar dat ze er niet zelf mee kwamen nu ben ik tamelijk laat Zag wel dat je niet elke kinkhoest variant mag tijdens zwangerschap dus dat ook zelf checken bij huisarts?
Ik kreeg een Boostrix vaccin gratis via de huisarts bij beide zwangerschappen (Belgie) rond 28-30 weken. Dat is naast kinkhoest ook meteen weer goed voor X aantal jaartjes tetanus en difterie. Eerste zs kreeg ook mijn vriend de prik, nu was dit niet meer nodig omdat het vaccin 5 of 10 jaar beschermt. Ik kreeg m wel opnieuw, om de baby te beschermen en niet mezelf.
Ik heb het ook beide zwangerschappen gedaan, was buiten Nederland. Ook opa en oma, die rond de geboorte bij ons waren, hebben de vaccinatie gehaald.
Ik heb m al gehad (boostrix) op week 20. Mijn man had m 4 jaar geleden voor de geboorte van onze oudste al gehad dus die is nog beschermd. Ik heb de vaccinatie alleen deze keer aangeboden gekregen, de twee zwangerschappen daarvoor niet. Vond mijn gyn heel raar.
Ik heb begrepen dat je niet alleen de kinkhoest vaccinatie krijgt maar gewoon opnieuw de DKTP. Weet iemand of dit klopt? Voor mij is dit een reden om er vanaf te zien.
Het is altijd een combi Dkt (vaak ook met polio) Maar ze hadden beiden nooit gehoord van de booster tijdens zwangerschap Terwijl het al een paar jaar (2014 meen ik) het advies is van de gezondheid sraad Anyway de Boostrix polio is besteld! Arts zal wel denken heb je Dr weer zo een
Ben ik nou zo'n ei? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. En ook mijn vk heeft hier niks over gezegd. Het lijkt me ook een beetje gek, dat soort injecties halen terwijl ik bijvoorbeeld mijn gebruikelijke hooikoortsmedicatie niet mag tijds mijn zwangerschap. Niet om onbedoeld discussies op gang te brengen trouwens.
Een vaccinatie is niet hetzelfde als medicatie natuurlijk. Sommige stoffen uit bepaalde medicatie zijn gevaarlijk voor een foetus. Deze vaccinatie is veilig en nuttig.
Als je wilt zou je dit artikel in de NRC kunnen lezen over dit onderwerp: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/03/vaccin-bij-zwangere-beschermt-baby-7871440-a1553042