Hoe oplossen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Boekenwormpje, 9 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste zoon kan nog steeds niet goed zwemmen. Hij is tien, bijna elf. Hij heeft vroeger wel op zwemles gezeten, maar dat was niet echt een succes en na een hoop gedoe heb ik hem er af gehaald. Toen in de tijd speelde er wel meer problemen met hem en is het zwemmen op de achtergrond geraakt. Ik had zoiets van, ach, als ie maar niet verdrinkt en een beetje schoolslag kan, laat dan maar zitten dat diploma.

Maar goed, de jaren zijn voorbij gegaan. Hebben een hoop gedoe gehad met school. Nu sinds anderhalf jaar de diagnose ADHD en sinds een jaar medicatie. Nu een nieuwe school en het gaat eindelijk hartstikke goed. Alleen....nu dus dat zwemmen nog. Ik dacht altijd dat ie vrij redelijk kon zwemmen, maar volgens mijn man is dat niet zo. Ik weet alleen niet zo goed hoe we dat nu moeten oplossen. Ik kan hem moeilijk tussen de kleuters weer terug op zwemles doen.....

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

privé zwemles.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou overleggen met het zwembad in de buurt. Misschien is prive les een optie?
    Maar ik zou hem zeker een diploma laten halen. Hier worden veel zwemfeestjes gegeven en ook gaat onze oudste regelmatig met veel kinderen uit de klas naar discozwemmen. Dit zijn dingen die jouw zoontje straks niet kan doen. Buiten het feit dat het ook heel gevaarlijk is.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn oudste heeft adhd/autisme en heeft ook heel laat zijn zwemdiploma gehaald (met 10 jaar) Bij hem op school (speciaal onderwijs) kregen de kinderen in groep 4 en 5 zwemles. De kinderen die in die 2 jaren geen diploma haalden (waaronder hij, maar er waren er nog een aantal) mochten op de zwemdag van groep 4 en 5 gewoon meezwemmen en werden dus speciaal hiervoor uit de klas gehaald. Ik weet niet of jouw kind op sbo zit en daar zwemles gegeven wordt aan de lagere groepen, en dat je kunt voorstellen of hij dan mee mag doen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hoezo zou hij niet bij de kleuters ( en ook 6-7-8 jarigen) op zwemles kunnen?

6. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij heeft gezeten op speciaal onderwijs om te proberen. Hij vond het heel leuk daar, maar kon er niet blijven en moest terug naar het reguliere onderwijs. Met medicatie gaat dat nu ook prima, dus het was inderdaad niet nodig.

Hij heeft naast de zwemles, ook nog twee jaar schoolzwemmen gehad. Ik dacht dus dat het wel losliep. Maar hij kan echt matig zwemmen en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

7. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dat ga ik hem gewoon niet aandoen. Hij is bijna elf, hartstikke groot voor zn leeftijd en al wat aan het pre-puberen. Die ga ik niet tussen de kleuters zetten...;)

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is mooi, dat hij weer terug is in het reguliere onderwijs.

Heeft de school waar hij nu op zit geen schoolzwemmen? zodat hij met de lagere klassen mee zou kunnen?

9. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee. Al het schoolzwemmen is hier wegbezuinigd sinds twee jaar. :(

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, dat zou ik ook niet gedaan hebben. Maar hij moet wel zijn diploma halen, dus mocht hij niet met school meekunnen, zou ik toch eens overleggen met het zwembad, misschien is er wel een groepje met wat oudere kinderen?

11. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Priveles zou ik kiezen.
    Mijn middelste kan gewoon niet op zwemles, die is panisch voor water (zelfs in bad of douche is een groot probleem) en krijgt gigantische paniekaanvallen (tot blackout aan toe) als we er alleen maar over beginnen. Als hij een jaar of 9 is hopen we dat het wat minder is en willen we hem op priveles doen.

En ja, ik weet dat het gevaarlijk is dat hij niet kan zwemmen, maar die keer op zwemles in dat pierenbadje waarbij hij knockout ging omdat hij gewoon stopte met ademen was ook niet heel veilig.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Heb je dat ook aan hem gevraagd?

Heb je weleens gekeken naar de groepssamenstelling?

Ik vind het erg voorbarig om te zeggen dat het sneu is om het tussen kleuters in te zetten ( wat helemaal niet zo hoeft te zijn..mijn dochter zit in een groep van 5 jarigen, 6, 8 en nog 1 die wordt bijna 9. )

Misschien hoeft dat helemaal niet. Heb je al geinformeerd bij het zwembad?
    En als het moet...daar komt ie vast wel overheen.

Het belangrijkste is neem ik aan dat hij kan zwemmen en dat het dus veilig is als hij het water in gaat.

13. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn hier twee zwemscholen in de buurt. Denk dat ik inderdaad die eens ga bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Evt een oudere groep of prive les. Hoewel dat laatste nogal kostbaar klinkt.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, al dacht ik dat het in vergelijking heel erg mee viel (hier wel tenminste) Want het voordeel is dat je kind 1 op 1 aandacht krijgt en het dus veel sneller aangeleerd krijgt, dat scheelt als het goed is dan ook in het aantal lessen. Want hoe dan ook, het is gewoon noodzakelijk om te kunnen zwemmen (al dan niet met diploma)

15. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    hier heeft de sportschool een zwembad van 12 meter, daar in wordt zwemles gegeven en voor het afzwemmen gaan ze naar een groot zwembad.
    Voordeel is dat ze niet eerst in het ondiepe beginnen maar gelijk in 140 cm diep water.
    Priveles kan hier wel en kost voor 30 minuten per week 9 euro.

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Priveles ja..

17. dekilene

dekilene Niet meer actief

Ik zou dan voor priveles gaan.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Inderdaad privéles. Omdat hij ooit al zwemles gehad heeft zit er vast nog wel 'iets in' . Eén op één kan daar heel gemakkelijk op voortborduurt worden. En dan hoeft het uiteindelijk niet eens overdreven veel tijd (en geld) te kosten.

Verder, heel soms kun je kinderen van zijn leeftijd ook mee laten doen met de volwassen zwemles. Daar zou je ook naar kunnen informeren. Hoewel ik niet weet of dat haalbaar is gezien zijn achtergrond met ADHD?
    Maar ik zou de vraag gewoon bij het zwembad leggen en kijken wat zij kunnen aanbieden voor je kind.

Overigens ook hier weleens 8/9/10 jarige kinderen. Vanwege ziekte in het verleden, financiele situatie indertijd, of gewoonweg het wachten op broertjes en zusje zodat ze met 2 of 3 tegelijk op zwemles konden.

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Kijk of priveles mogelijk is. Anders maar gewoon bij de jonge kinderen. Het is pas echt sneu als je hem daardoor de kans ontneemt toch zijn zwemdiploma te haslen.

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb dik 7 jaar zwemles gehad; zowel in groepsverband en privéles en nooit een zwemdiploma behaald. Soms kun je beter de technieken die hij in het water wel heeft uitdiepen - dus zodat hij niet verdrinkt - dan maar blijven hameren op de regels die verbonden zijn aan het A-zwemdiploma.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten; maar soms zit het er niet in. En ik zwem overigens graag en kan mij prima redden :) Ik zwem alleen niet zo snel ;)

Deel Deze Pagina