Hallo, Ik heb al vanaf dat ik weet dat ik zwanger ben last van lage bloeddruk en laag ijzergehalte. Heb wel voedingssuplementen gekregen met daarin extra vitaminen vooral voor ijzer... Toch blijf ik ontzettend duizelig, vooral bij het opstaan word het me vaak zwart voor de ogen en moet echt altijd rustig opstaan (maakt niet uit bij zitten of liggen) Kan natuurlijk ook nu erg aan het warme weer liggen dat het nu erger is... Heeft hier nog iemand ervaring mee of iemand tips wat ik kan proberen om het wat te vergemakkelijken? Want erg handig is het niet... (mijn buurvrouw kwam al aan met kiwi's eten, dat zou helpen. Dit heb ik dus gekocht om te proberen...) Gr. Miranda
In drop zit een stofje dat bloeddruk verhogend is en zoethout is dit ook, deze dingen heb ik mijn hele zwangerschap al binnen handbereik omdat mijn bloeddruk ook heel laag is (soms) mijn ijzergehalte is wel goed. Ook mag je nu gewoon zout gebruiken al ben ik daar op dit moment niet zoveel van aan het nuttigen omdat ik ook vocht vast houdt. Dus op naar de winkel, drop kopen, zoethoutthee (voor als je in tegenstelling tot mij wel thee lust) stophoest en zoete zwart/wit bevat ook zoethout. Groetjes
Als je ijzer te laag is is het verstandig om vitamine C bij je maaltijden te nemen (bv kiwi idd) dit dan in plaats van zuivel. Dit omdat je met vitamine C je ijzer beter kan opnemen en met zuivel juist minder. Je kan dus een kiwi nemen na het eten ipv een toetje, maar een glas vruchtensap werkt ook prima.
IJzerrijke voeding Net als voor de meeste vitaminen en mineralen geldt, is de voeding de beste bron van ijzer. Als je ervoor zorgt dat jouw dieet rijk aan ijzer is, zijn ijzersupplementen niet nodig. Een dieet rijk aan ijzer houdt in: veel donkergroene bladgroenten, volkorenbrood, cornflakes e.d. met extra ijzer, aardappelen, mager rood vlees, schaaldieren, rozijnen, pruimen en peulvruchten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit het voedsel. Bijvoorbeeld sinaasappelsap drinken, vooral tijdens de maaltijd helpt ook anemie (bloedarmoede) te voorkomen. en je lage bloeddruk : als je voelt dat je flauw wordt een zout dropje pakken of een zakje chips ik heb ook heel me zwangerschap met een te lage bloeddruk gelopen een te hoge is niet leuk maar een te lage zeker ook niet sterkte meis en een fijne zwangerschap verder
ik heb het ook. Ik gebruik Floradix dat is een ijzerdrankje. Ik moet zeggen dat het mega goed helpt tegen extreme vermoeidheid ( ijzertekort) Maar tegen de lage bloeddruk niet. De dokter zei dat ik dan iets zouts moet eten/drinken. Maar vind dat zo smerig!! Maar goed, je kunt dus altijd Floradix proberen. ( mag je gewoon gebruiken als je zwanger bent ) succes!! groetjes Kiowa
Het is een aanrader om tijdens het eten een glas sinaasappelsap (bijvoorbeeld Coobest) te drinken...dit bevordert de ijzeropname uit je eten. Drink absoluut geen melk bij je eten, want dit breekt juist weer het ijzer af...ook geen yoghurt of vla vlak achter je eten aan, daar kun je beter even mee wachten.
Ik had bij m'n 1e zwangerschap ook een te laag ijzergehalte. Heb toen tabletten voorgeschreven gekregen via de vk. Dat helpte wel maar je kunt dan bijna niet meer naar de wc en das geen pretje. Nu zit ik ook weer op het randje qua ijzergehalte en de vk zei veel groene groenten en vezels eten. Succes. Silly
Allemaal alvast bedankt voor het antwoorden! Hiermee kom ik zeker vooruit en hopelijk helpt het !! Gr. Miranda
Als je zout niet lekker vindt kun je ook gewone zoete drop nemen. Alle soorten drop hebben namelijk een bloeddrukverhogend stofje in zich zitten