Hoi hoi, Vorige zwangerschap bij 36 weken opgenomen met hoge bloeddruk en eiwitten. Nu heel de zwangerschap bloeddruk gehad van 90/60 maar sinds deze week is hij gestegen naar 120/85. Eiwitten waren nog onder de grens. Iemand ervaring met stijgende bloeddruk op t einde en hoe liep dat af?
Ik had dat bij 1e zwangerschap. Bd 110/60 begin 155/70 eind. Ook eiwit in urine. Ik moest elke week ktg maken en uiteindelijk met enorme buik met 40.5 ingeleid. Was vreselijke bevalling en uiteindelijk gelukkig de ks. Ze moesten veel eerder ingrijpen ivm grote buik en bloeddruk maar deden dat niet. gelukkig is hier goed afgelopen dat want erna stollingsafwijking ontdekt en dus inderdaad grote risico had ik toen met ore eclampsie etc. Nu ben je nog te vroeg met bevallen dus ik denk dat ze elke week gaan controleren toch? Als je zich slechter voelt dan aan bel trekken: ik was steeds duizelig weet ik het nog
Dankjewel voor je reactie. Is er bij jou pre eclampsie vastgesteld voor de bevalling? Ik heb altijd begrepen dat je dan met 37 weken zou worden ingeleid en zou worden opgenomen. Vorige keer met 36 weken hoge bloeddruk en eiwitten en moest meteen worden opgenomen. Nu stijgt ie weer maar eiwitten nog onder de grens. Dus ben benieuwd hoe dit afloopt. Morgen wel weer controle. Net zelf gemeten en 100/137 Dus als t morgen nog zo is verwacht ik weer controle in t ziekenhuis.
Hier met 35 weken opgenomen geweest voor een andere reden maar al wel een stijgende bloeddruk (geen eiwitten). Opzich nog niks aan de hand op dat moment mocht na 2 dagen naar huis zonder medicatie voor de bloeddruk. Op de controle van 38 weken moest ik blijven ivm wel eiwitten in urine. Wel misselijk en met vlagen en heel naar gevoel - alsof je gaat flauwvallen. Wel PE diagnose gekregen , zelf inleiding aangekaart en dus na 2 dagen ingeleid dus met 38+2 (werd spoedkeizersnede maar andere reden).
Dat is dus wel verschillend per ziekenhuis of je ingeleid wordt met PE. Hier had ik geen keuze bij ons eerste kindje. Werd gewoon met 37 weken ingeleid. Net naar de verloskundige geweest en doorgestuurd. Bloeddruk handmatig 130/90. Dus ben benieuwd. Hopelijk bloed en urine goed.
Bij mij was 40 weken de magische grens. Daarvoor ging vanaf week 35 de bloeddruk gestaag omhoog en vanaf de 40 weken werd ie te hoog +eiwitten om thuis te mogen bevallen. Maar nog nooit aan de bloeddrukverlagend gezeten of eerder ingeleid daardoor. Met de eerste mocht ik gewoon doorlopen tot 42 weken.. wel een paar keer per week aan de ctg+bloeddrukmeting.
Ja inderdaad. Gek om te zien/horen dat er zoveel verschil in zit. Ik had het aangekaart bij de gynaecoloog en die kwam later de dag van opname nog bij mij terug met een antwoord mbt inleiden. Reden dat ze het toch gedaan hebben bij 38+2 omdat de bloeddruk volgens hem niet beter zou worden maar wel erger , zijn visie was dan ook dat ik me dus alleen maar slechter zou gaan voelen. Het termijn was ook totaal geen probleem en is verder niet ter sprake gekomen om langer door te lopen of langere opname. Vraag me wel af of als ik er niet naar gevraagd zou hebben ze dan ook binnen 2 dagen zouden gaan inleiden. Hopelijk geen eiwitten in je urine , en mag je gewoon lekker weer naar huis!
Ik weet niet of je mijn verhaal wilt lezen maar here we go... Met 32+6 was mijn bloeddruk verhoogd en ben ik meteen doorgestuurd naar het zkh voor controle. Daarna wekelijkse controle gehad en op medicatie gezet om de bloeddruk te verlagen. Dat leek eventjes te lukken maar toen toch niet meer. Op een gegeven moment dacht ik blaasontsteking te hebben dus urine laten controleren bij de ha. Die had een te hoge concentratie van eiwitten ontdekt. Dat bleef hoger worden en met 35+3 moest ik opgenomen worden. Daar kreeg ik eerst nog via tabletten bloeddrukverlagers maar toen mijn bloedwaarden ook achteruit gingen werd ik op infuus gezet en kreeg ik magnesium. Ze wilden kosten wat kost tot de 37 weken rekken. Op dat moment was ik 36+4. Die magnesium was echt zooi! Daardoor ben ik zo enorm verzwakt. De verpleegkundigen zeiden ook dat ze enorm veel respect hebben voor kraamvrouwen die magnesium hebben gehad. Daarnaast hele slechte nachten met torenhoge bloeddruk en elk uur controle. Met 36+5 zijn we gestart met weekmakers voor de bmm en op 36+6 ben ik gestript. De laatste nacht zelfs een automatische band die elke eerste elke 5 minuten en na een uur elke 15 minuten oppompte. Ik was helemaal aan mijn eindje. Ik zou met 37 weken ingeleid worden maar ik trok het echt niet meer, en dan moest ik nog een bevalling gaan starten. Toen heb ik een ks gekregen. De eerste 2 dagen na zijn geboorte zijn voor mij een waas ik was delen van de dag niet aanspreekbaar, dan viel ik gewoon tijdens een vraag of gesprek met een verpleegkundige in slaap. Mijn zoontje woog maar 2392 gram wat ook nog eens maakte dat ik het gevoel had dat het helemaal niet goed voor hem is geweest om hem langer in mijn buik te houden. Eerlijk gezegd was het voor mij wel een schok dat jij nu eerder een hoge bloeddruk kreeg dan tijdens je eerdere zwangerschap. Ze zeiden tegen mij dat het meestal áls het een tweede keer gebeurt pas later in de zwangerschap is en dat zou dan voor mij echt aan het eind van de zwangerschap zijn.
nee pre-eclampsie was rond 34 weken vastgesteld of wel nooit eigenlijk hebben ze het hardop gezegd. Wat was je uitgangs bloeddruk? hier dus verschil van 40-50 punten (ze tellen enkel bovendruk). Tot dag van bevalling was die 155/90 zoiets. Ze hebben mij gewoon elke week KTG laten doen en was prima dus ga verder. Ik belde als ik duizelig was. Ik heb eigen bloeddrukmeter gekocht en mocht bellen als het boven 150 kwam. Verder ja eiwit in urine was maar ze zeiden dat ze niet weten waarom. ik had de belangrijkste deel niet: een soort druk op je middel/buik en dus mocht doorlopen. achteraf weet ik nu en artsen waarom ik die had want ik heb genetische stollingsafwijking en dus daarbij horen vaak problemen met placenta en daaruit ook pre eclampsie en hellp vaker. Gezonde zwangerschap erna had ik geen last van!
@Lieverding wat gek, bij mij keken ze juist alleen naar de onderdruk. Zodra die boven de 90 kwam (in mijn geval) was het foute boel.
Bij mij was het beiden hoog, geen idee waar ze naar kijken. Toppunt was 190/100 qua bovendruk en 180/110 qua onderdruk.
Ik weet her eerlijk gezegd nu niet meer nu je het zegt begin ik te twijfelen, misschien was her onderdruk inderdaad die 30 punten verschil moest zijn... Was alweer 7 jaar terug
Pff heftig verhaal zeg... Zoiets hoop je nooit mee te maken. Mijn vorige zwangerschap was de bloeddruk heel de zwangerschap 120/80 en toen met 34 weken voor t eerst de onderdruk boven de 90. Op controle geweest maar verder niks aan de hand. Pas bij 36+2 opnieuw controle. Toen wel PE ook eiwitten en bloed afwijkend. Nu met 34 weken eerste keer stijging van onderdruk maar nog acceptabel. Kom nu af van een bloeddruk 90/60. Dus is ook anders. Nu met 35+3 opnieuw doorgestuurd en de bloeddruk nu wel over de grens van 90 (147/90) ook verhoogde leverwaarden maar nog geen eiwitten in de urine. Dus is toch klein beetje t zelfde verloop niet persee eerder. En nog geen eiwitten. Misschien gebeurd dat ook wel niet deze keer. Daar hopen we op. Mij was inderdaad ook verteld dat t vaak later en minder ernstig is
Lief dat je t vraagt. Woensdag doorgestuurd naar t ziekenhuis met bloeddruk van 130/90, in t ziekenhuis opnieuw gemeten daar 147/90. Te hoog dus. Eiwitten in urine maar nog onder de grens, wel verhoogde meerwaarden. Overgenomen nu door t ziekenhuis en om de zoveel dagen controle. Ze zagen ook te veel vruchtwater dus hier komende vrijdag een GUO voor. Spannend allemaal dus. Komende maandag weer op controle.
Ja idd echt heel gek. Hoe meer ik erover lees hoe meer dat ik zie dat t zo verschillend opgevolgd wordt. Wel fijn dat t allemaal is goedgekomen!
Oohh dat is inderdaad spannend voor al zo tegen het einde van de zwangerschap! Wel fijn dat je dus overgenomen bent door het ziekenhuis en dat ze je goed in de gaten houden ! Hopelijk is je GUO volgende week in orde en blijven je bloeddruk en eiwitten binnen de perken ..... Nog eventjes volhouden!