Zwanger en hoge bloeddruk

Discussion in 'Zwangerschap' started by Curitiba, Jun 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

Dec 21, 2015
    1,447
    393
    83
    Gisteren bij mijn tweede afspraak bij de vk is gebleken dat mijn bloeddruk hoog is. Nog niet te hoog, maar zit er wel tegenaan en mag echt niks meer stijgen :(.

Ik moet nu elke twee weken bij haar langs om het op te meten.

Iemand hier ervaring mee? Tips?

2. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Ja ervaring mee! Als hij nog meer stijgt zal je medicijnen moeten slikken en vanaf dan goed onder controle...
    Ik heb ook buiten de zwangerschap hoge bloeddruk en ben met de zwangerschap ingeleid vanwege (beginnende)zwangerschapsvergiftiging. Maar zal je geen zorgen maken hoor. Heel wat vrouwen hebben hoge bloeddruk en pas als het extreem is kan je complicaties krijgen maar ook dat gebeurd maar in weinig van de gevallen.
    Medicijnen zijn vaak genoeg als het nog wat stijgt.

3. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

Aug 23, 2013
    2,349
    808
    113
    Gent
    Hier vanaf de 1e controle de ene keer 160/110 en de andere keer 150/100. Thuis was hij wel veel minder!! Maakte me vaak druk bij de gyn. In 2e trimester daalde het spontaan (is normaal). Vanaf een week of 25 moest ik beginnen medicatie nemen omdat het weer steeg. Het bleef hoog maar steeg niet verder. Tegen het einde van de zs ook een keer of 2 - 3 mijn urine gecontroleerd maar dat was steeds goed. Geen tekenen van zw vergiftiging of iets dergelijks.

De laatste maand moest ik de gyn ook 2 x per week een mail sturen met daarin hoe mijn bloeddruk was (3 x daags thuis opnemen en noteren) en kreeg ik dan een antwoord terug of ik moest langskomen, niks moest doen, de medicatie moest verhogen, etc. Ook 2 x een halfuur aan de monitor gelegen.

Op het einde wekelijkse echo's bij de gyn.

Voelde me verder wel OK. Ben niet ingeleid, moest niet in het ziekenhuis verblijven, beebje helemaal goed en gezond ter wereld gekomen. Was fijn dat ik goed in de gaten gehouden werd.

Als je vanaf het begin al hoge bloeddruk hebt, is dit "'minder erg". Ernstiger is dat je steeds normale bloeddruk hebt gehad en dat het opeens de hoogte in schiet in de 2e helft van de zwangerschap. is mij gezegd.

Zit nu 1,5 jaar later nog steeds aan de medicatie ondanks op eetgewoonte letten en 2x per week sporten. Voel me verder gewoon prima.

4. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

Aug 23, 2013
    2,349
    808
    113
    Gent
    Hier wel met de gyn overeengekomen dat ik thuis bleef opmeten de hele zwangerschap door. Als ik op afspraak moest, schoot hij standaard de hoogte in door de zenuwen. Mijn bloeddruk meter daarom eens meegenomen op consultatie zodat hij zag dat hij juiste waardes weergaf. Hij hield er rekening mee dat het thuis veel lager lag ook.

Share This Page