Goedemorgen, Ik maak me zo’n zorgen om mijn lieve jeweetwel kater. Gisterochtend nog niks aan de hand. De kat lag boven te slapen, gebeurt wel vaker. Maar om half 5 in de middag besefte ik me ineens dat hij niet beneden was geweest om te eten. Ik ben bij hem wezen kijken en hij voelde wat warm aan. Heb toen wat brokjes aangeboden maar hij wou het niet. Niks voor hem, want eten is zijn hobby! Met heel veel moeite heb ik samen met mijn man zijn temperatuur op kunnen meten: 40.4 Veel te hoog voor een kat, dus ik heb de dierenarts gebeld (de dienstdoende, want was na sluitingstijd), we konden langskomen. De dierenarts keek hem na, temperatuur bij haar was 40.6, in zijn buikje kon ze niks raars voelen, in zijn bekkie ook niks, ze vond hem wat snel en zwaar ademen en ze dacht daarom aan een luchtweginfectie. Ze gaf hem een injectie (volgens mij antibiotica) die 2 weken zou werken en we kregen een kuurtje mee amoxicilline/clavulaanzuur. Ze zei nog: ‘Hij MOET vanavond wat gaan eten want een kat van dit formaat (hij is 8 kilo) kan leververvetting hebben en als hij niet eet dan breekt hij zijn reserves aan en dat is erg zwaar voor zijn lever en dan kan hij snel overlijden’ Ik ben daar enorm van geschrokken! We zijn al bezig om hem te laten afvallen, hij is zelfs al 500gr kwijt sinds 3 maanden. Thuis aangekomen begon hij gelukkig te eten! Een zorg minder... Gisteravond rond 20:00u heeft hij zijn eerste pilletje gehad van de kuur. Hij leek ook weer wat opgeknapt, begon ook weer te spinnen toen ik hem aaide. Ik kon met een gerust hart gaan slapen. Mijn man is een avondmens en is opgebleven tot 02:00u. Het ging al beter met de kat zei hij, nog niet helemaal zichzelf, hij sliep bijvoorbeeld niet in z’n favoriete houding (opgerold als een voetbal) maar iets meer languit en minder relaxed. Hij ademde ook nog iets sneller en moeilijker leek het, maar dat kon ook verbeelding zijn. Ik schrok net wakker, want ik hoorde een kat spugen. Ik ging gelijk kijken of het die kat was, want we hebben er nog eentje lopen. En ja, het was de ziekeling. Hij had echt letterlijk het hele huis ondergespuugd, boven en beneden, overal lag wel wat! Het laatste plasje braaksel was enkel bruin vocht, de rest was breiige onverteert voedsel (kleur van leverworst). Ik vond hem ook weer lustelozer dan gisteravond. Mijn man en ik wilden ook zijn temperatuur opmeten, maar dat lukte niet want de kat werd helemaal wild. Nu vroeg ik me af of dat overgeven kan komen door de antibiotica of had hij dan al eerder gespuugd moeten hebben? Het pilletje kreeg hij om 20:00u in de avond en voor 02:00u heeft hij niet gespuugd. As we speak hoor ik hem weer overgeven En zou het nu kunnen dat hij door het spugen nu ook zijn reserves aanbreekt en zijn lever het niet aan kan? Ik maak me zo druk om mijn lieve kattenkindje.. Straks sowieso onze eigen dierenarts bellen, maar voor nu hoop ik hier een antwoord te kunnen krijgen.
O jee beterschap voor je kat! Ondertussen is het half 8, als hij nog levendig genoeg is kan je nog een half uurtje, uurtje wachten tot de praktijk open is. Dan wel gelijk bellen he!
Hoi. Hij heeft net weer gespuugd en mauwt heel zacht en zielig. Heb hem een kattensnoepje aangeboden, maar dat wou hij niet Ik kan om 09:00u de dierenarts bellen.
Op basis van verhaal zou ik direct de dierenarts terug bellen dat jij je erg zorgen maakt en of je niet eerder kan komen!
Spinnen is inderdaad niet perse positief maar heel fijn dat hij beweeglijk is en water drinkt! *Ik ben een muts met huisdieren hoor! Ik bel voor alles de dierenarts en het kan mij niet schelen hoe duur het dan word
Snap ik hoor, zo ben ik op zich ook. Gisteravond 120 euro aan dierenartskosten! Maar hij redt het nog wel een half uurtje, als hij echt helemaal lusteloos was dan had ik de dierenarts direct gebeld.
Onze kat had leververvetting. Hij had 40% kans, maar heeft het overleefd, was wel een duur grapje. Hij spuugde ook alles onder heel de dag, was doodziek. Een sonde was zijn redding. Sterkte ermee.
Je bent ondertussen bij de dierenarts (geweest). Is vreselijk om je kat zo ziek te zien. Hopelijk kan je kat nog opknappen.
We zijn weer terug. Onze eigen dierenarts was een beetje verbaasd over de antibiotica die de dienstdoende dierenarts had voorgeschreven, deze had ook nog Meloxidyl voorgeschreven maar hadden we nog niet gegeven, Dat is een ontstekingsremmer en onze dierenarts zei dat dat een heftig middeltje is wat betreft bijwerkingen. Hij vertelde dat hij helemaal niet denkt dat hij een luchtweginfectie heeft, want hij ademde niet moeilijk en hij kon niks bijzonders zien in zijn keel. Hij denkt dat de misselijkheid kwam door de antibiotica van de vorige avond. De dierenarts voelde aan zijn buik en merkte niks geks op, ook geen vervette lever en de kat gaf ook geen tekenen van pijn. Totdat hij bij de achterpoten kwam, de dierenarts draaide wat met de heupen en knieen van de kat en toen begon hij te blazen en te grommen! Hij denkt dus dat hij last heeft van zijn gewrichten, of door het overgewicht of doordat hij zich bezeerd heeft. Hij heeft iets tegen de misselijkheid gehad en pijnstillers. Koorts was gelukkig weg. Mocht hij morgen nog zo zijn, ziek, misselijk, niet eten, dan meteen om half 9 bellen dan moet hij blijven en gaan ze verder kijken wat er aan de hand is. Toen we thuis waren heeft hij van mij een half zakje natvoer gekregen en dat at hij meteen op. Maar hij zit nu wel weer klagelijk te miauwen alsof hij misselijk is.
Ik weet het echt even niet meer. Hij blijft zo klagelijk mauwen ook. Hij loopt niet mank, en koorts (wat hij gisteren had) hoort toch ook niet bij gewrichtspijn?
Ach gosh wat sneu, zo'n beestje kan het je ook niet vertellen. Als hij constant pijn heeft kan ik me voorstellen dat hij ook misselijk is. Niet gevallen? Geen haarscheur of zo? Heel veel beterschap met jullie kat!!