Erfgenaam oma

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 13 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    mijn vader belde vandaag met de boodschap dat hij en mijn oom en tante onterfd zijn en wij (kleinkinderen) erfgenaam zijn.

Lastig verhaal. Er zijn 7 kleinkinderen uit 2 gezinnen. Jongste is (denk ik?) 19 jaar, oudste zijn 34. We zien/spreken elkaar al jaren niet. Niemand had contact met de betreffende oma (waren niet welkom als kind waardoor haar kinderen haar niet meer wilden zien). Ik heb haar geloof ik het laatst gezien toen ik 10 was (21 jaar geleden). De laatste Karen stuurde de af en toe een berichtje via facebook.

Nu vraag ik me af hoe verder?
    Complexe situatie. Binnen ons gezin de nodige ruzies. Mijn tweelingbroer heeft geen contact meer met mij, oudste broer, moeder en zus. Mijn zus woont in het buitenland en spreekt/ziet dus alleen mij en oudste broer (zelden) en vader (woont in zelfde land). Mijn vader heeft ruzie met mijn oudste broer en spreekt/ziet verder iedereen nog.
    Mijn oudste broer en ik zijn goed samen.

De overige kleinkinderen? Geen idee. Ik heb mijn neef op Facebook, prima gast maar verder geen contact mee. Nicht al jaren moet gezien/gesproken, neefje is 18 of 19 en zag ik voor het laatst toen hij nog baby was..
    Vind het zo ingewikkeld allemaal.

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.065
    17.022
    113
    Misschien vergis ik me, maar het (volledig) onterven van je eigen kinderen is toch niet (meer) mogelijk?

Verder snap ik niet zo goed waar je advies over zoekt? :)

Evanesco vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Je oma leeft nog? Dan zou ik er verder niets mee doen.
    Is ze heel rijk dat je je zorgen maakt?

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zal wel heel simpel denken maar als oma het zo wilt,dan is het zo.
    Ze leeft nog begrijp ik?

Als haar tijd er is is het aan jou of je de erfenis accepteert en wat je er dan mee doet.

Ik proef een beetje het idee dat oma de kinderen een hak wilt zetten. Al klinkt het sowieso niet heel gezellig in de familie.

Ysabella, Sado, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zoals ik begrijp heeft ze een testament en dan zal de notaris dit regelen.

LW85 vindt dit leuk.
  6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Op het moment dat je oma is overleden ontvang je vanzelf een brief van de notaris.

LW85 en DQueen vinden dit leuk.
  7. DQueen

DQueen Niet meer actief

Als jij en je broers/zussen dit niet eerlijk vinden tov je vader kunnen jullie er altijd nog voor kiezen dat geld aan je vader te schenken nadat oma is overleden.

Gewooniemand, Zonnestralen, LW85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Maar als het een groot bedrag is, betaal je dan eerst erfbelasting en dan nog eens schenkbelasting, dat is niet heel gunstig.

DQueen vindt dit leuk.
  9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    En de vraag is?

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #10 tupp, 13 sep 2019
    Laatst bewerkt: 13 sep 2019
    Je hebt precies voor de helft gelijk. In NL is het zo dat als je een kind onterft, dat deze alsnog de helft ontvangt van waar hij / zij recht op zou hebben als er verder niks geregeld zou zijn.

Als ik het goed begrijp, TS, zijn er 3 kinderen? Zij krijgen -als het testament inderdaad aangepast is op het moment van overlijden- niet 1/3 deel van de erfenis maar ieder 1/6 deel. Dat betekent dat de helft van de erfenis overblijft en verdeelt wordt over de 7 kleinkinderen. Dus jullie krijgen dan ieder 1/14 deel.

Ik weet niet hoe vermogend oma is, maar kleinkinderen hebben veel minder vrijstelling van erfbelasting dan kinderen. Het kan dat er met deze constructie dus flink meer belasting wordt betaald. Maar goed... een erfenis van een oma waar je toch geen contact mee hebt, is alleen maar een meevaller, toch? Of ben ik nu heel hard?

Dat dadelijk 3 kinderen en 7 kleinkinderen iets erven, betekent niet dat jullie ineens contact met elkaar moeten hebben. Je komt elkaar hooguit tegen in de wachtruimte bij de notaris. En dat is ook een prima plek om elkaar te negeren, als je dat wilt. De enige waar je buiten de notaris wellicht mee te maken krijgt, is de executeur testamentair.
    Ruzie hoef je over deze hele toestand niet te maken. Oma bepaalt wat er met haar nalatenschap gebeurt. Als niemand contact met haar heeft, hoeft dus niemand een ander iets te verwijten.

Bootcamp babe, Syane, Gewooniemand en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Geheel onterven in Nederland kan niet. Ieder kind blijft altijd recht houden op iets. Als je onterft bent dan kan je wel aanspraak maken op het "legitieme portie". De grootte van dit bedrag is niet het kindsdeel, maar de helft van het kindsdeel. Wel dien je (je vader, broers en zussen) dit zelf op te eisen bij de Notaris. In jullie geval is je vader met een broer en een dus, dus zouden ze alle 3 recht hebben op 1/3e van de erfenis. Omdat ze onterft zijn, krijgen ze allemaal de helft van 1/3e. De resterende erfenis gaat naar degene welke in het testament zijn genoemd (de kleinkinderen). Uitsluitend gaat het bij een legitieme portie altijd om een geldbedrag. Verdeling van goederen valt hier niet onder.

Gewooniemand, Sado en LW85 vinden dit leuk.
  12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Oh sorry vergeet te vermelden. Oma is inderdaad eind augustus overleden en dit komt nu uit haar testament.

Vraag me af wat er nu precies geregeld moet worden enz. en wat mijn rol hierin is. Mijn vader heeft niet zoveel gezegd, alleen een pdf gestuurd van een foldermateriaal wat te regelen na overlijden..

Het is lastig dat ik behalve met mijn broer en zus geen contact met familie heb.. heb geen zin in familiedrama’s enz.

13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Nee dat kan niet, mijn stiefvader wilde dat ook graag, maar zijn moeder had in een clausule laten opmaken dat ik nergens aanspraak op had mocht hij komen te overlijden of het gewoon aan mij willen geven. Je kan bijvoorbeeld ook in je testament op laten maken dat de koude kant niks krijgt.

Hij heeft toen ook niet de erfenis aangenomen.

14. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dankje voor de informatie! Het gaat om ongeveer 35.000 euro. Volgens de belastingdienst is het de van ons als kleinkinderen onbelast als het onder de 20.000 euro is, dus een gelukje.
    Mijn vader vindt het prima zo, die heeft het meer dan goed (met 58 jaar al met pensioen) en hij zegt dat hij het ons gunt en het ander aan Oman had willen schenken, maar ik heb dus heen idee hoe oom, tante en neven/nicht hierin staan.

Goed om te weten van de executeur testamentair, dat scheelt denk ik een hele hoop ellende en verwijten later..

15. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ze is eind augustus overleden, we hebben nog niks ontvangen, maar ik vermoed dat zij ook niet onze recente adresgegevens had aangezien we haar al meer dan 20 jaar niet zagen...

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Is al bekend wie de executeur is? Als die er is. Want dan hoeven jullie echt niks te regelen, zelf. Dan ontvang je alleen. Als er geen executeur is aangewezen, zal er misschien nog wel iets moeten gebeuren qua verdeling of verkoop van boedel. Gezien het bedrag is er denk ik geen sprake van een koopwoning die verkocht moet worden?
    Ik zou voor nu even rustig afwachten welke informatie je nog krijgt.

17. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Niet duidelijk geweest. Mijn oma is vorige maand overleden..

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat een notaris wel in het basisregister kan om dat uit te zoeken.

DQueen vindt dit leuk.
  19. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    We hebben echt geen idee! Er is sprake van een huurwoning, die moet wel leeg en schoon opgeleverd worden. Dat is alle informatie die ik heb. Zelfs geen idee wie de notaris is ‍♀️

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, normaal gesproken zou je dat vaak samen doen. In dit geval lijkt me dat niet. Dus ik hoop dat er een executeur is die de boel gewoon door de kringloper laat ophalen. Schoonmaakbedrijfje er doorheen, dat gaat van de erfenis uit. Maakt niks uit, alles wat je krijgt is winst toch?

Deel Deze Pagina