Kan zeker. Vroeger als ik een blaasontsteking had brandde het laatste beetje uitplassen vreselijk. En daarnaast had ik vreselijke aandrang om steeds te moeten plassen. Tegenwoordig heb ik soms alleen een beetje zeurderig gevoel in mijn onderbuik, soort menstruatiepijn. En vaak moeten plassen. Maar pijn bij het plassen heb ik nooit meer. Dit brengt de assistenten vaak op het verkeerde been want die moeten tegenwoordig in onze praktijk een standaard vragenlijstje afwerken. En ik krijg dan steevast te horen dat het niet als een blaasontsteking klinkt. Test nu maar, want dat is het wel zeg ik dan. En tadaaaaaaaa, wat is het? Juist. Een blaasontsteking.
Ik heb dit vaker gehoord en daarom nooit het advies gegeven te wachten tot de dag er na. @Evanesco Standaard advies kan leuk zijn.. maar bij pijn in de flank niet handig! Hap is druk zat.. dingen die overdag kunnen, zoals een urine controleren, verwijs je niet naar de hap. Sterkte en goed naar je lijf geluisterd!
Die standaard adviezen zijn juist heel goed. Bij flankpijn is het standaard advies om dezelfde dag nog gezien te worden. En als het al laat is dan mag dat prima via de hap. Dat is ook wat ik zei, morgen urine brengen tenzij je ziek word. Ontzettende pijn in de flank en onderrug zie ik wel als ziek zijn. Daarbij poste ik mijn bericht om 17.45, het was al te laat voor de huisartsenpraktijk.
Maar toen ik postte was er nog prima tijd (vroeg in de middag) om naar de ha te gaan en is het ons beleid niet om naar de hap te verwijzen die al overbelast is, en je citeerde mij.. het advies van de ass was voor 14 uur. Dat is niet oké. Ben vooral blij voor dqueen dat ze al AB heeft!
Beetje mosterd natuurlijk, maar hier is dat een jaarlijks terugkerend iets. Zodra ik om de haverklap kleine beetjes moet plassen of aandrang heb en er komt maar niets dan weet ik genoeg. De eerste keer dat ik dit had is het doorgeslagen naar m'n nierbekken en had ik dus een nierbekkenontsteking. Damn wat deed dat zeer zeg! M'n chronische rugpijn was er niks bij. @DQueen beterschap meid! Ik hoop dat de ab snel aanslaat en de pijn snel minder wordt.
Bedankt allemaal, ik heb gelukkig goed, lang en vast geslapen. Zo kinderen naar school en dan ga ik weer op de bank of in bed liggen. Echt vervelend dit.
Ah, excuus. Dat heb ik niet zo in de gaten gehad. Dan had het idd gewoon nog via de eigen huisarts gekund. Wij hanteren ook de voor 10u regel. Om meerdere redenen. Maar er is altijd uitzondering op de regel. Beterschap @DQueen!
@DQueen Ik heb niet alles gelezen, maar wilde reageren op je vraag. Jazeker! Je kan een blaasontsteking zonder klachten. Ik heb als kind zeer vaak terugkerende blaasontstekingen gehad, soms ook nierbekkenontstekingen. Denk dan echt aan meer dan 10 keer per jaar. Dit kwam bij mij door een medisch probleem. Maar ik heb NOOIT klachten gehad. Nooit pijn bij het plassen, geen bloed, niks. Heb je koorts? Hou dat goed in de gaten. Veel drinken en echt een antibioticakuur halen. Hoop dat je je snel weer beter voelt!
Precies dit inderdaad. Zo vervelend elke keer die discussies met de assistenten. Ze zouden in het dossier ondertussen toch wel moeten kunnen zien dat ik dit vaker heb en wellicht zelf de symptomen wel herken. Maar TS, fijn dat je toch nog naar de HAP bent gegaan en dat je antibiotica hebt gekregen. Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt!
Pas nog hele artikelen gelezen dat je dit dus echt niet moet doen, straks zit je met een verbrande doos bij de ha omdat iemand zei dat stomen wel een goed idee is voor bepaalde klachten. Dat is het dus niet.
Voor alle dames met regelmatig blaasontsteking. Komkommersoep! 3 bakjes of meer en je plast je helemaal leeg. Genoeg mensen die mij nooit geloven dat ze niet teveel moeten nemen en die moeten opeens ieder uur naar de wc en zelfs 's nachts eruit terwijl ze dat nooit hebben. Dus komkommersoep maken! Is erg lekker en gaat zeker helpen met doorspoelen!
Tja, je kunt ook je gezonde verstand erbij gebruiken natuurlijk.. Als je iemand thee adviseert, waarschuw je ook dat het niet direct opgedronken moet worden ivm brand gevaar? Ik deelde MIJN ervaring, omdat ik blij ben die tip ooit te hebben gekregen.. En doe daarmee wat je wilt.
Tja, die assistentes doen ook allemaal maar wat ze opgedragen wordt. Maar een onverklaarbare pijn in de onderbuik is al genoeg reden om de urine te controleren. Neem aan dat ze dat ook wel hanteren.
Ja je gezonde verstand gebruiken is altijd verstandig. Nu zegt mijn gezonde verstand mij dat je doos stomen geen goed idee is. Helemaal als het door artsen afgeraden wordt omdat je er eerder kwaad mee doet dan goed. Die stoom doet namelijk niks, behalve risico op verbranding en het verstoren/ doden van bacteriën aan de buitenkant. Artsen en gynaecologen noemen de zogenaamde heilzame werking niet voor niks fabeltjes. Het is een oud gebruik uit Afrika en Azië wat gehypet is door beroemde personen die er allemaal gezondheidsclaims aan hangen. Dat jij vindt dat het werkt, prima. Ik geloof zelf dan eerder dat het, zoals @Evanesco opperde, het de buitenkant wat verdoofd want die stoom komt namelijk niet waar de klachten vandaan komen, namelijk de blaas.