ventolin gebruiken tijdens zwagerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door fatiha, 19 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fatiha

fatiha Actief lid

Hallo
    ik heb het heel benauwd de laatste tijd.
    heeft iemand hier ook last van benauwdheid?
    ik heb zelf een beetje last van astma/brongietes.ik hoop dat ik het goed heb geschreven.
    in deze tijd krijg meestal een ventolin dat help tegen de benauwdheid.
    omdat ik nu zwanger ben ,durf ik het niet om het aan de dokter te
    vragen .
    omdat er dan mischien wat met de baby kan gebeuren.
    is er iemand die een vetolin gebruikt tijdens de zwangerschap

Groetjes Fatiha

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Je mag gewoon ventolin gebruiken tijdens je zwangerschap.
    Ik gebruik geen ventolin, maar wel een andere inhaler!

gebruik van ventolin tijdens de zwangerschap geldt dat er geen aanwijzingen zijn voor een verhoogd risisco op aangeboren afwijkingen. Per inhalatie is ventolin gedurende de gehele zwangerschap in standaard doseringen, tot maximaal 800ugr per dag, veilg te gebruiken, omdat slechts een geringe hoeveelheid in de bloedbaan terecht komt. Toediening aan het eind van de zwangerschap of in zeer hoge doseringen kan een verhoogde hartslag bij de foetus en stoornissen in de bloedsuikerhuishouding geven. Van de beschikbare medicatie voor de behandeling van astma tijdens de zwangerschap is ventolin het middel van 1e keus en veilig te gebruiken. (HK)

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... on&id=9939

3. Anoek1

Anoek1 Fanatiek lid

23 jan 2007
    4.178
    0
    0
    ik heb ook ventolin gebruikt tijdens de zwangerschap. De hoeveelheden die je binnen krijgt met een pufje zijn zo ontzettend klein, dat kan geen kwaad. Beter dat dan een mama die moeite heeft met adem halen, dat is ook niet goed voor je kindje.
    ZOu gewoon de huisarts bellen en het even met hem overleggen.

4. zwik

zwik Actief lid

29 feb 2008
    155
    0
    0
    Delft
    Ik gebruikte Pulmicort. Dit mocht ik, toen ik zwanger bleek te zijn, niet meer gebruiken. In plaats daarvan kreeg ik Ventolin. Dit kan en mag wel gewoon...

5. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    ik had het zelfde. ik gebruikte seretide en dat mag ik nu niet meer gebruiken.
    ik heb nu Qver gekregen en ventolin. ik probeer het wel tot een minimum te beperken. ik heb het tot nog toe niet echt nodig gehad.

maar volgens de longarts kan het geen kwaad om ventolin te gebruiken tijdens de zwangerschap.

gr laura

6. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik heb normaal oxis en dit mag ik nu eigenlijk niet gebruiken. Wel ventolin, maar daar kan ik absoluut niet tegen (hartkloppingen van hier tot....). Ik heb nog een klein beetje oxis over en ik pak heeeeel af en toe (als ik het echt superbenauwd ben) 1 pufje oxis.

7. Mariel79

Mariel79 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.439
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik gebruik Ventolin en Seretide en beide mag ik van mijn huisarts blijven gebruiken. Heb wel sinds ik zwanger ben veel minder last van mijn astma, dus gebruik het bijna niet.

liefs sushi

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je moet het JUIST aan je dokter vragen! Hij weet of het kan of niet. Moet je het hem natuurlijk wel eerst vertellen! En ook zeggen bij de apotheek, dan kunnen ze het in het systeem zetten. Dat geeft dan een waarschuwingssignaal als een medicijn niet kan, dat geldt ook voor zelfzorgmiddelen.

9. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    toch apart dat jij het mag blijven gebruiken en ik ermee moet stoppen van de longarts.
    volgens mijn arts is er nooit onderzoek gedaan naar het gebruik tijdens de zwangerschap en weten ze dus niet of het schadelijk is of niet voor het ongeboren kind.

ik heb er dus voor gekozen het niet te gebruiken en alleen als het nodig is gebruik ik ventolin. hoewel het wel erg goed gaat nu en ik de afgelopen dagen niks gebruikt heb!

gr laura

10. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Ik heb ook pulmicort en bricanil,maar mag het gewoon gebruiken van mijn huisarts en gynec. er stond namelijk niks erover in de boeken,.ik gebruik het 2x per dag,

11. fatiha

fatiha Actief lid

hallo
    ik ben vandaag naar de dokter gegaan hij heeft naar m'n longen geluisterd en dat was alles.
    ik mag geen ventolin gebruiken .
    ik weet niet waarom sommige wel en sommige niet een ventolin mogen gebruiken.?
    Ik hoest zelf de heletijd en krijg het in de avond heel benauwd en slaap slecht.ik weet niet hoe ik het moet volhouden.

groetjes fatiha

12. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Hoi!

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo vaak wat anders geadviseerd wordt! Ik heb tijdens beide zwangerschappen flixotide en ventolin gebruikt. Beide keren had ik het gelukkig weinig nodig, lang leve de hormonen (da's dan ook het enige positieve aan hormonen hoor haha). Seretide mocht ik niet blijven gebruiken, dus kreeg ik flixotide.

13. fatiha

fatiha Actief lid

hallo
    ze zij dat ik een grote buik heb en de baby zit in de weg vandaar dat ik zo benauwd ben .
    ik wou graag een ventolin gebruiken maar dat kan ik niet zomaar kopen bij de apotheek.
    ik krijg morgen een groei-echo , ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen over de groei van de baby , want de vk zei ook dat ik een grote buik heb .

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jouw dokter kent ons beter dan wij. Als hij vindt dat je het beter niet kunt gebruiken, dan heeft hij daar vast een goede reden voor!

15. fatiha

fatiha Actief lid

Je hebt gelijk ;)
    Ik kan beter aan mijn baby denken :D
    bedankt voor je antwoord :D

Groetjes Fatiha

16. lievebeesje

lievebeesje Actief lid

4 jan 2007
    454
    0
    0
    friesland
    ik gebruik ventolin en qfar ik heb astma ben onder controle van de longarts en de gyneceloog , ik heb juist het advies gekregen om het wel te gebruiken bij al mijn zwangerschappen heb ik extra last van astma gehad ik krijg als k niet zwanger ben wel eens prednison en dat mag nu dus niet ik gebruik 4 keer op een dag ventolin en 4 keer op een dag qfar de dokter zei als ik benauwd ben de baby ook minder zuurstof krijgt , ik mag alleen nu geen longfotoos maken ben bij mijn vorige zwangerschap een paar keer opgenomen geweest voor mijn astma en kreeg zuurstof toegedient , heb overigens een gezond kindje gekregen

17. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik heb vanmorgen navraag gedaan bij mijn huisarts en die heeft de longarts van het ziekenhuis gebeld. Ventolin (kortdurende werking) mag gewoon gebruikt worden, en mocht je er te veel van nodig hebben dan mag je becotide. Dit is een puf met langdurige werking en moet je dan dus dagelijks nemen. Het werkt na enkele weken en dan langdurig.

18. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Wat je zegt! Bij mij werd dus afgeraden om flixotide te gebruiken :( . Ventolin mocht wel. Ik ben met een lijst van medicijnen die ik gebruik bij mij arts langs gegaan en zij heeft toen alles opgezocht voor me en me later terug gebeld om te zeggen dat ik geen flixotide mocht, maar wel ventolin, omdat ventolin minder erg is dan dat je het heel benauwd hebt en dus niet genoeg zuurstof binnen krijgt.

Je kan het ook altijd bij je apotheek nog eens navragen, die hebben heeeeeeeeeeele dikke boeken waar in staat wat je wel en niet mag hebben, maar als je arts zegt dat je het niet mag hebben kun je natuurlijk altijd ff vragen waarom niet, omdat je hebt gehoord dat ventolin juist wel kan. Je arts kan je dan vast vertellen waarom hij/zij vind dat JIJ het niet mag gebruiken.

19. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    mijn verloskundige zei afgelopen donderdag als ik puffertjes zoals ventolin nodig ga hebben ivm astma wat ik heb moet ik eerst even contact met hun opnemen

Deel Deze Pagina